(KillerBee) XPro v5 vs Blackbox vs ??

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik lees meer op dit forum dan ik post, maar deze keer toch maar een vraag;
Twee weken geleden heb ik de Ratrig KillerBee besteld met de XPro V5 controller; dit met name vanwege dat het me 'de toekomst' leek met 32bit vs 8bit op de Blackbox controller (de andere optie direct bij Ratrig). Wireless en usb-c zijn leuke extra's maar niet heel belangrijk.

Tijdens het wachten lees je natuurlijk nog meer in.... en gaandeweg kom ik eigenlijk meer en meer gedoe met de Xpro tegen.
Natuurlijk kom je altijd meer klagers dan feesters tegen (want die hoeven geen issues te posten), maar het zet me toch ff aan het denken, wat gelukkig ook mogelijk is met de leadtime van 8 weken.... is de Xpro wel de beste keus? Mijn IT kennis zit wel snor en ik heb een Ender 3D printer en een eenvoudige grbl ortur laser, dus de principes en technieken heb ik wel redelijk in beeld, maar een CNC controller compleet van de grond opbouwen aan elementen heeft niet mijn voorkeur; een kit zoals de blackbox of de Xpro is voorlopig genoeg.

Zo te lezen heeft een aantal van jullie de KillerBee, maar de controllers kunnen natuurlijk ook elders werken, dus ik ben benieuwd als je de xpro hebt of je daar veel gedoe mee hebt, maar ook als je een andere hebt, of je daar tegen limieten of juist mogelijkheden loopt.

De motoren die het aan moet sturen zijn de Nema 23 Stepper Motor - High Torque - 1.8degree/step, 345oz-in en ik ga (zoals het forum) voornamelijk hout er op gooien.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Zoals je misschien elders gelezen hebt, ben ik erg gecharmeerd van de buildbotics controller. Voor de openbuilds gebaseerde cnc’s een mooie all in one oplossing. Zelf heb ik ook erg goede ervaringen om het zelf te bouwen, dat is voor een IT er geen issue, zelf 2x een kleine cnc gebouwd met een usb kaart van AliExpress en een wat grotere 6040 omgebouwd met de cnc controller van polabs pokeys57cnc icm mach3/4.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ja die had ik ook gezien; is wel helaas meteen 2x zo duur en lijkt een andere voeding te vereisen (48V vs 24V).

Zelfbouw is inderdaad vast te doen, maar liever niet als eerste CNC build ;)
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Dit is een goede write-up over beide: xPRO v5 vs BlackBox-[2022]-Which CNC Controller Wins? - MellowPine

Persoonlijk zou ik dan toch voor de XproV5 gaan, is moderner, kan net even wat meer aan. Wat echter bij beide mist is een goede aansturing, je zal bij beide je pc/laptop er aan moeten hangen om de boel aan te sturen. Je kan bij de blackbox een offline controller er aan hangen maar toch... (en die is ook weer $$$)
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Die writeup was inderdaad de intiële doorslag voor de XPro ja.
Reden is ook wel dat de Xpro nieuwer is, maar daardoor wellicht ook wat meer kinderziektes heeft.

Ik hoopte de aansturing via een Raspberry Pi te doen.
Octopi kan bijv ook de laser aansturen met grbl.; dat maakt het dan meteen een soort van 'offline controller'
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ik zou dan eerder voor CNCjs gaan, is er wat meer voor gemaakt dan octopi. Of je pakt deze (v1pi) en je doet beide ;-)
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik heb de voorganger van de killerbee (de workbee) met de duet controller... Als ik alles opnieuw zou doen dan zou ik ofwel voor de killerbee gaan, ofwel zelfbouw en dan valt mijn oog op de axbb-e controller met uccnc software.. dan kan je met servos of externe stepper drivers gaan werken, wat op zich veel sterker is..
MAAR in feite voldoet een gewone controller zoals de xpro perfect voor hout te frezen! Alsook de ingebouwde uitgangen voor relais te sturen (koelmiddel) en/of laser mode zijn aantrekkelijk, bij mij is dat via een extern bordje dat ik heb laten bouwen, allemaal wat meer geknoei :)

Veel succes met de bouw van de killerbee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.