keuzestress schroeven & aantallen

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Voor het tuinhuis met overkapping dat ik ga bouwen probeer ik even een goed inzicht te krijgen welke schroeven ik zal gebruiken, en hoeveel.
Zie hieronder een voorbeeld van de achterwand van het tuinhuis. Frame is opgebouwd in SLS-balken 38x89.

  1. Voor de constructie twijfel ik tussen 'gewone' houtschroeven 5x100 (verzinkt) en tellerkopschroeven (en welke dan, want als ik de promo mag geloven zijn dat wondermiddelen :) ). Die laatste zijn natuurlijk wat duurder, maar misschien is het dat toch waard ?
  2. Verder : Per verbinding : 1 of 2 schroeven ?
  3. Als ik nu reken : voor onderstaand voorbeeld kom ik aan 42 verbindingen, dus losweg 50 of 100 schroeven. Los van het feit dat dit qua materiaal wel scheelt is het ook tijdsintensiever ... ik heb zo 6 wanden te doen, de ene al wat groter dan de andere ...
  4. Voor de hoekverbindingen neem ik telkens dubbele SLS. Waar ik dus langere schroeven voor nodig heb (89+38+38 = 165 mm dikte). Wat doe ik daar best ? Draadstangen M10 ? Bolkopbouten ? Tellerkop ? ....
Ik hoor graag jullie meningen !

Schermafbeelding 2020-10-15 om 09.57.29.png
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
1) 5x100 vind ik vrij lang voor de normale houtverbindingen. Met een 5x80 kom je ook prima weg. Tellerkopschroeven hoeven niet persé. Ik heb laatst een soortgelijk frame opgebouwd, maatprecies zagen levert in mijn ogen meer stevigheid op dan de tellerkopschroeven toe weten te voegen.
2) 2 schroeven per verbinding is beter.
3) Schroeven heb je toch zat nodig. Koop ze bij een bouwgroothandel (ik ben fan van Woodies), daar is het veel goedkoper.
4) Doe jezelf een plezier en koop 5x80 schroeven voor de enkele verbindingen en voor alle dubbele verbindingen kom je mooi weg met 6x160.


 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Heb je eventueel spijkers overwogen? Het lijkt er op dat hier in schroeven enorm populair zijn voor allerlei verbindingen, maar als je naar Noord Amerika kijkt lijken spijkers de aanbevolen verbinder te zijn voor dit soort constructies. Het argument is dat spijkers meer schuifsterkte hebben, en eventueel kunnen buigen in plaats van breken (zoals met schroeven het geval kan zijn) wanneer ze onder stress staan.

Ik heb pasgeleden een grote houten frame schuur/mantelzorgwoning gemaakt welke ik voor het grootste gedeelte heb gespijkerd (90mm, met een pistool), maar ik vond ook dat schroeven af en toe heel fijn zijn, zeker om de boel goed bij elkaar te trekken.

Als je gaat schroeven zou ik zeker niet groter gaan dan 5x80 zoals Pascall al zegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
spijkers heb ik overwogen. Maar ik ga er van uit dat gegalvaniseerde schroeven voldoende buigkracht hebben. Schuifkracht is idd.een ander verhaal, maar hoop dat het geheel stevig genoeg gaat staan en dat de schroeven dat kunnen opvangen.

Ik zie idd. dat spijkeren in de VS nog steeds veel populairder is dan hier. Ik denk er dan vaak aan dat die amerikanen graag een tool-show-off houden naar mekaar toe : My nail-gun is bigger than yours :cool: . Ik ben niet echt van plan een mega-tacker aan te schaffen voor één project, en huren is ook niet van de poes ...
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
1) 5x100 vind ik vrij lang voor de normale houtverbindingen. Met een 5x80 kom je ook prima weg. Tellerkopschroeven hoeven niet persé. Ik heb laatst een soortgelijk frame opgebouwd, maatprecies zagen levert in mijn ogen meer stevigheid op dan de tellerkopschroeven toe weten te voegen.
2) 2 schroeven per verbinding is beter.
3) Schroeven heb je toch zat nodig. Koop ze bij een bouwgroothandel (ik ben fan van Woodies), daar is het veel goedkoper.
4) Doe jezelf een plezier en koop 5x80 schroeven voor de enkele verbindingen en voor alle dubbele verbindingen kom je mooi weg met 6x160.


Bedankt voor de info.
Had Woodies al gezien en bij mijn favorieten gezet.

Verder ben ik ook nog even aan het kijken naar een tacker voor de gevelbekleding ; Thermo-Ayous 21mm dik.
Twijfel tussen een 16 Gauge en 18 Gauge. zou toch tot 50mm willen kunnen schieten, maar merk dat RVS brads 50 mm in 18Ga moeilijk te vinden zijn. Zou 40 of 45 mm ook voldoende zijn ? Afgaande op de richtlijn van lengte is 2,5x dikte houtverbinding ...
De Makita 506 staat nu bovenaan m'n top-3. Is 18Ga, en ben nieuw in de tacker-wereld. Moet achteraf ook dienen voor ander hobby-hout-projectjes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Spijkeren is sneller dan schroeven. Voor een schuurtje maakt dat niet zo veel uit, maar in de usa bouwen ze hele appartementenblokken in houtskelet. En voor een grote tacker heb je ook een grote compressor nodig. Voor jouw gebouw zou ik voor de langs/ kops verbindingen 5 x 100 nemen, voor de langs /langs 4,5 of 5 x 70 en voor de dubbele hoeken 6 x 150. Je wil geen doorstekende punten in je constructie. Daar blijf je altijd achter haken.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Bedankt voor de info.
Had Woodies al gezien en bij mijn favorieten gezet.

Verder ben ik ook nog even aan het kijken naar een tacker voor de gevelbekleding ; Thermo-Ayous 21mm dik.
Twijfel tussen een 16 Gauge en 18 Gauge. zou toch tot 50mm willen kunnen schieten, maar merk dat RVS brads 50 mm in 18Ga moeilijk te vinden zijn. Zou 40 of 45 mm ook voldoende zijn ? Afgaande op de richtlijn van lengte is 2,5x dikte houtverbinding ...
De Makita 506 staat nu bovenaan m'n top-3. Is 18Ga, en ben nieuw in de tacker-wereld. Moet achteraf ook dienen voor ander hobby-hout-projectjes
Ik heb geen kennis over tackers. Wel ben ik er van overtuigd dat 21mm muurvast te schieten is met 45mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik koop schroeven meestal bij hafele. Dat scheelt een hoop in prijs ook in vergelijking met de woodies. Hafele 0.16,- ps woodies 0,25,- ps. Aangezien ik de woodies niet heb geprobeerd kan ik niets over de kwaliteit zeggen natuurlijk.
Of hafele ook aan particulieren levert weet ik overigens niet.

Succes iig!
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Heb altijd deze houtschroeven. Behoorlijk betaalbaar en meestal snel geleverd. Voorboren niet nodig.

Hmmz. de reclame doetie automagisch bij een link plakken....
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bij grote aantallen schroeven zou ik ook even kijken naar de snelheid van je slagschroevendraaier of slagmoersleutel.
Een kleine 18V 110NM slagschroevendraaier gaat zonder problemen 6x100 schroeven of dikkere houtdraadbouten weg werken, een slagmoersleutel heeft meer koppel en vaak een hoger toerental. Dat merk je op die aantallen wel.
Houtdraadbouten niet allen voorboren, maar ook ruimte maken voor de kop, want die draai je door de dop niet zondermeer verdiept weg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Waarom zou je houtdraadbouten gebruiken? Gewone spaanplaatschroeven zijn prima voor dit werk. En ik heb nog nooit iemand bij dit soort werk zien voorboren. Die schroeven worden juist zo gemaakt dat dat niet hoeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Mijn hele huis staat vast met schroeven van ecotools.nl. En alles staat nog steeds. Er zal vast kwaliteitsverschil inzitten met de duurdere schroeven, maar dat heb ik persoonlijk nog nooit gemerkt.
+1

Ik heb veel merken in mn handen gehad, maar nog niks wat de prijs/kwaliteit verhouding van de Ecotools schroeven kan evenaren, echt top spul (en nee, ik heb geen aandelen in het bedrijf) ;)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ecotools schroeven zijn inderdaad ook prima. Ik gebruik ze zelf ook. Als ik ze vergelijk met de Spax-schroeven die de aannemer een paar jaar geleden bij ons heeft gebruikt, zijn de Spax iets scherper en pakken ze net iets sneller aan in het hout. Met de nadruk op iets, het duurt misschien 1 of 2 rondjes extra tot ze pakken en het hout ingaan. Als je dagelijks professioneel vele pakken wegdraait (en daarmee ook nog eens de volumekorting krijgt bij de groothandel) zal het wel schelen, maar voor de meesten is die (tijds)winst nihil.

Qua tacker, ik heb goede ervaringen met de combitacker 6N2D van Ecotools. En ik heb die ooit gekocht na goede ervaringen van mensen hier op het forum.
Twijfel tussen een 16 Gauge en 18 Gauge. zou toch tot 50mm willen kunnen schieten, maar merk dat RVS brads 50 mm in 18Ga moeilijk te vinden zijn.
Je bedoelt deze, evenens bij Ecotools?
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Idd ecotools zijn prima schroeven en langere kwamen vh merk woodies.
spijkerpistool heb ik besteld voor een dak. Compleet met enkele duizenden spijkers voor 125€.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Ecotools schroeven zijn inderdaad ook prima. Ik gebruik ze zelf ook. Als ik ze vergelijk met de Spax-schroeven die de aannemer een paar jaar geleden bij ons heeft gebruikt, zijn de Spax iets scherper en pakken ze net iets sneller aan in het hout. Met de nadruk op iets, het duurt misschien 1 of 2 rondjes extra tot ze pakken en het hout ingaan. Als je dagelijks professioneel vele pakken wegdraait (en daarmee ook nog eens de volumekorting krijgt bij de groothandel) zal het wel schelen, maar voor de meesten is die (tijds)winst nihil.

Qua tacker, ik heb goede ervaringen met de combitacker 6N2D van Ecotools. En ik heb die ooit gekocht na goede ervaringen van mensen hier op het forum.

Je bedoelt deze, evenens bij Ecotools?
Heeft die 6N2D een knop voor diepteregeling van de brads ? Kan ik precies niet direct terugvinden ?

morgen eens even de website van Ecotools doorspitten...
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Nee, heeft geen knop voor diepteregeling, maar doe je dat normaal niet door de uitgaande druk van de compressor te regelen?
Geen idee ... Kan optie zijn.
Heb er alleen al enkele gezien die die knop wel hebben, en leek me wel handig
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
spijkers heb ik overwogen. Maar ik ga er van uit dat gegalvaniseerde schroeven voldoende buigkracht hebben. Schuifkracht is idd.een ander verhaal, maar hoop dat het geheel stevig genoeg gaat staan en dat de schroeven dat kunnen opvangen.

Ik zie idd. dat spijkeren in de VS nog steeds veel populairder is dan hier. Ik denk er dan vaak aan dat die amerikanen graag een tool-show-off houden naar mekaar toe : My nail-gun is bigger than yours :cool: . Ik ben niet echt van plan een mega-tacker aan te schaffen voor één project, en huren is ook niet van de poes ...
Er zijn plaatsen in the US waar je spijkers moet gebruiken, zoals California, de reden is that spijkers enkele keren kunnen buigen voordat ze breken, bij aardbevingen is dit nodig, schroeven breken bijna onmiddellijk, er zijn heel wat testen gedaan om dit te bewijzen.

En nee spijkers houden dingen niet beter vast dan schroeven, maar ze zijn veel goedkoper, en veel vlugger te installeren met een spiker pistool, zo aannemers gebruiken spijkers als ze dat kunnen.

Hier zijn de laatste beste schroeven die te koop zijn.
www.u2fasteners.com
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.