Beste leden,
*Lange post*
Ik ben opzoek naar een vervanger van mijn Parkside PZKS 2000 C3 kap en verstekzaag
(PARKSIDE® Afkort- en verstekzaag 2.000 W | LIDL)
Tot op heden heb ik er prima resultaten mee behaald en na wat afstelwerk en een set betere zaagbladen vind ik dit persoonlijk een fijn hobbymatig apparaat.
De reden dat ik opzoek ben naar wat anders is de ruimte,
Ik wil mijn nieuwe kap en verstekzaag permanent een plekje geven op mijn nieuw te bouwen werkbank.
(Plan is om een werkbank te bouwen die uit 3 of 4 delen zal bestaan die ik kan verplaatsen en opbouwen naar behoefte, dit i.v.m. de afmetingen van mijn garage) waarbij de zaag op een flip over blad moet komen te staan.
Hiervoor ben ik dus opzoek naar een "zero back clearence" zaag oftewel eentje met de geleider rail aan de voorzijde. Zodat ik de zaag samen met de werkband tegen de muur kan plaatsen om zo een zo klein mogelijk gebied bezet te houden.
Aangezien ik het allemaal hobbymatig doe heb ik ook niet een geheel groot budget hiervoor om gelijk over te gaan op een Festool Kapex of een Makita LS1219L
(Toevallig laatst bezig geweest met iemand uit de buurt voor een Kapex KS120 EB voor een zachter prijsje helaas was deze direct verkocht voor een hoger bod)
Budget die ik ervoor over heb is +/- 300 euro en indien mogelijk wil ik deze ook direct gebruiken om kwaliteit upgrades te maken zoals een goede set zaagbladen.
Nu heb ik diverse merken bekeken en geprobeerd om reviews erover te vinden maar ik ben er nog niet helemaal erover uit.
Graag hoor ik jullie meningen en voornamelijk ervaringen van de volgende machines.
Heb je eventueel een tip voor een ander apparaat laat het gerust weten.(liever niet om de keuze stres niet te vergroten)
*Volgorde is willekeurig*
1. Vonroc MS504AC
Diameter schijf: 216
Capaciteit: 65x300
Diepte van het apparaat: 49cm* bij gedemonteerd arm
Vermogen: 2200W en 5200tpm
Prijs: 137
- Vonroc is voor mij een redelijk onbekend merk, wel eens wat van voorbij zien komen maar nooit aandacht aangegeven, Schijnt van hetzelfde Nederlandse bedrijf te zijn als Ferm, en de machines worden allemaal gemaakt in China in kleuren van Vonroc.
- Wat mij voornamelijk aanspreekt bij deze zaag is de afneembare verstekarm (zie foto's van het apparaat) hierdoor is hij echt compact wanneer je hem niet gebruikt
(Maar liefst 49cm diep)
++ compact
++ prijs is zeer scherp
- redelijk onbekend merk (voor mij)
2. Skil 1310AA
Capaciteit: 70x220
Diepte van het apparaat: 67.5cm
Vermogen: 1600W en 4700tpm
Prijs: 149 (actie prijs)
- Skil ken ik ondertussen wel een beetje uit het verleden, mijn opa en vader hadden wel wat gereedschap hiervan (20-10) Jaar geleden en ze waren er zeker over te spreken. Ik heb wel vernomen dat de kwaliteit drastisch was afgenomen na de overname door Bosch.
Maar ook weer beter is geworden door overname van Chervon in 2016 en sindsdien weer redelijk betrouwbaar is geworden.
++ scherp geprijsd (zeker nu met black friday)
++ goede reviews
++ hele fijne werkstuk klem
3. Black & Decker BES701-QS
Diepte van het apparaat: 58.6
Vermogen: 1500W en 4800tpm
Prijs: 164.25 (actie prijs)
De black & decker, toevallig tegengekomen tijdens het opzoeken van de specs van de andere zagen.
Op papier een prima zaag voor mijn toepassing
++ schaduw zaaglijn
++ redelijk compact
4. Hikoki C8FSHGWAZ
Capaciteit: 60 x 305 of 65 x 280
Diepte van het apparaat: 72.5cm
Vermogen: 1100W en 5300tpm
Prijs: 192.54
- Hikoki oftewel voorheen Hitachi, hier heb ik enkel ervaring mee met de accu gereedschap
(Zelf had ik een boormachine in een mooi koffer, door weinig gebruik heb ik hem weggeven aan mijn zwager die hem al voor de zoveelste keer had geleend, en in de autowerkplaats hadden wij diverse hitachi machines voordat we een overstap hadden gemaakt op dewalt)
+ In mijn ogen een kwalitetief berer apparaat (merknaam)
-- Redelijk groot met 72.5cm
- Lager vermogen dan concurrentie
5. RYOBI EMS254L
Diameter schijf: 254
Capaciteit: 90x300
Diepte van het apparaat: 56.1cm
Vermogen: 2000W en 4500tpm
Prijs: 299 (actie prijs)
Ryobi ken ik enkel van filmpjes en eens vastgehad tijdens een bezoek aan een Bauhaus.
Schijnt een redelijk goede hobby merk te zijn al willen ze zelf meer als Prof gezien worden.
+ Groot capaciteit t.o.v. concurrenten
+ Redelijk compact
+ Zo te zien is de verstekarm ook wel in te klappen wel moet je hiervoor schroeven..
--Gemixte reviews
- Niet meer beschikbaar bij Ryobi
Opsomming:
Ik twijfel heel erg tussen de eerste 3
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Skil i.v.m. het gebruiksgemak en goede reviews.
Op papier is de Black & Decker een nagenoeg gelijkwaardig concurrent waarbij hij zelfs compacter is en de schaduwlijn een aangename toevoeging is.
Aan de ander kant zou ik de Vonroc juist kiezen om zijn compacte afmetingen maar toch een groter capaciteit
(Liever een breder plank zagen dan een dikker balk)
Graag jullie mening en ervaringen met de benoemde apparaten.
Bij voorbaat dank !
*Lange post*
Ik ben opzoek naar een vervanger van mijn Parkside PZKS 2000 C3 kap en verstekzaag
(PARKSIDE® Afkort- en verstekzaag 2.000 W | LIDL)
Tot op heden heb ik er prima resultaten mee behaald en na wat afstelwerk en een set betere zaagbladen vind ik dit persoonlijk een fijn hobbymatig apparaat.
De reden dat ik opzoek ben naar wat anders is de ruimte,
Ik wil mijn nieuwe kap en verstekzaag permanent een plekje geven op mijn nieuw te bouwen werkbank.
(Plan is om een werkbank te bouwen die uit 3 of 4 delen zal bestaan die ik kan verplaatsen en opbouwen naar behoefte, dit i.v.m. de afmetingen van mijn garage) waarbij de zaag op een flip over blad moet komen te staan.
Hiervoor ben ik dus opzoek naar een "zero back clearence" zaag oftewel eentje met de geleider rail aan de voorzijde. Zodat ik de zaag samen met de werkband tegen de muur kan plaatsen om zo een zo klein mogelijk gebied bezet te houden.
Aangezien ik het allemaal hobbymatig doe heb ik ook niet een geheel groot budget hiervoor om gelijk over te gaan op een Festool Kapex of een Makita LS1219L
(Toevallig laatst bezig geweest met iemand uit de buurt voor een Kapex KS120 EB voor een zachter prijsje helaas was deze direct verkocht voor een hoger bod)
Budget die ik ervoor over heb is +/- 300 euro en indien mogelijk wil ik deze ook direct gebruiken om kwaliteit upgrades te maken zoals een goede set zaagbladen.
Nu heb ik diverse merken bekeken en geprobeerd om reviews erover te vinden maar ik ben er nog niet helemaal erover uit.
Graag hoor ik jullie meningen en voornamelijk ervaringen van de volgende machines.
Heb je eventueel een tip voor een ander apparaat laat het gerust weten.(liever niet om de keuze stres niet te vergroten)
*Volgorde is willekeurig*
1. Vonroc MS504AC
Afkortzaag 2200W - 216mm - compact | Radiaal kap- en verstekzaag - met laser en LED
Koop een afkortzaag 2200W - 216mm | Radiaal kap- en verstekzaag - met laser en LED online bij VONROC ✔️ Voor de doe-het-zelver! ✔️Shop nu, betaal later!
vonroc.nl
Capaciteit: 65x300
Diepte van het apparaat: 49cm* bij gedemonteerd arm
Vermogen: 2200W en 5200tpm
Prijs: 137
- Vonroc is voor mij een redelijk onbekend merk, wel eens wat van voorbij zien komen maar nooit aandacht aangegeven, Schijnt van hetzelfde Nederlandse bedrijf te zijn als Ferm, en de machines worden allemaal gemaakt in China in kleuren van Vonroc.
- Wat mij voornamelijk aanspreekt bij deze zaag is de afneembare verstekarm (zie foto's van het apparaat) hierdoor is hij echt compact wanneer je hem niet gebruikt
(Maar liefst 49cm diep)
++ compact
++ prijs is zeer scherp
- redelijk onbekend merk (voor mij)
2. Skil 1310AA
GAMMA | SKIL afkortzaag / verstekzaag 216mm met trekfunctie en laser 1310AA 1600W + snelklem kopen? | zaagmachines-tafels
SKIL afkortzaag / verstekzaag 216mm met trekfunctie en laser 1310AA 1600W + snelklem in de beste prijs-/kwaliteitsverhouding, uitgebreid assortiment bij GAMMA
www.gamma.nl
Diepte van het apparaat: 67.5cm
Vermogen: 1600W en 4700tpm
Prijs: 149 (actie prijs)
- Skil ken ik ondertussen wel een beetje uit het verleden, mijn opa en vader hadden wel wat gereedschap hiervan (20-10) Jaar geleden en ze waren er zeker over te spreken. Ik heb wel vernomen dat de kwaliteit drastisch was afgenomen na de overname door Bosch.
Maar ook weer beter is geworden door overname van Chervon in 2016 en sindsdien weer redelijk betrouwbaar is geworden.
++ scherp geprijsd (zeker nu met black friday)
++ goede reviews
++ hele fijne werkstuk klem
3. Black & Decker BES701-QS
Black+Decker afkortzaag BES701-QS 1500W
Deze verstek- en afkortzaag van Black+Decker beschikt over een krachtige motor van 1500 Watt voor optimale zaagprestaties De zaagdiepte is regelbaar in te stellen en zijn hoge materiaalaanslag zorgt voor een betere materiaalondersteuning. Zijn grote steunbeugels zorgen voor extra
www.praxis.nl
Diepte van het apparaat: 58.6
Vermogen: 1500W en 4800tpm
Prijs: 164.25 (actie prijs)
De black & decker, toevallig tegengekomen tijdens het opzoeken van de specs van de andere zagen.
Op papier een prima zaag voor mijn toepassing
++ schaduw zaaglijn
++ redelijk compact
4. Hikoki C8FSHGWAZ
Capaciteit: 60 x 305 of 65 x 280
Diepte van het apparaat: 72.5cm
Vermogen: 1100W en 5300tpm
Prijs: 192.54
- Hikoki oftewel voorheen Hitachi, hier heb ik enkel ervaring mee met de accu gereedschap
(Zelf had ik een boormachine in een mooi koffer, door weinig gebruik heb ik hem weggeven aan mijn zwager die hem al voor de zoveelste keer had geleend, en in de autowerkplaats hadden wij diverse hitachi machines voordat we een overstap hadden gemaakt op dewalt)
+ In mijn ogen een kwalitetief berer apparaat (merknaam)
-- Redelijk groot met 72.5cm
- Lager vermogen dan concurrentie
5. RYOBI EMS254L
Ryobi EMS254L Afkortzaag- 2000W- 254mm blad- 5133001202
Ryobi EMS254L Afkortzaag- 2000W- 254mm blad- 5133001202 Voorwaartse schuifbalken maken het mogelijk om tegen de muur te werken.
www.doornheintools.nl
Diameter schijf: 254
Capaciteit: 90x300
Diepte van het apparaat: 56.1cm
Vermogen: 2000W en 4500tpm
Prijs: 299 (actie prijs)
Ryobi ken ik enkel van filmpjes en eens vastgehad tijdens een bezoek aan een Bauhaus.
Schijnt een redelijk goede hobby merk te zijn al willen ze zelf meer als Prof gezien worden.
+ Groot capaciteit t.o.v. concurrenten
+ Redelijk compact
+ Zo te zien is de verstekarm ook wel in te klappen wel moet je hiervoor schroeven..
--Gemixte reviews
- Niet meer beschikbaar bij Ryobi
Opsomming:
Ik twijfel heel erg tussen de eerste 3
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Skil i.v.m. het gebruiksgemak en goede reviews.
Op papier is de Black & Decker een nagenoeg gelijkwaardig concurrent waarbij hij zelfs compacter is en de schaduwlijn een aangename toevoeging is.
Aan de ander kant zou ik de Vonroc juist kiezen om zijn compacte afmetingen maar toch een groter capaciteit
(Liever een breder plank zagen dan een dikker balk)
Graag jullie mening en ervaringen met de benoemde apparaten.
Bij voorbaat dank !