WZN

Nieuw lid
23 nov 2024
7
9
Bruinisse
Beste leden,

*Lange post*
Ik ben opzoek naar een vervanger van mijn Parkside PZKS 2000 C3 kap en verstekzaag
(PARKSIDE® Afkort- en verstekzaag 2.000 W | LIDL)

Tot op heden heb ik er prima resultaten mee behaald en na wat afstelwerk en een set betere zaagbladen vind ik dit persoonlijk een fijn hobbymatig apparaat.

De reden dat ik opzoek ben naar wat anders is de ruimte,
Ik wil mijn nieuwe kap en verstekzaag permanent een plekje geven op mijn nieuw te bouwen werkbank.
(Plan is om een werkbank te bouwen die uit 3 of 4 delen zal bestaan die ik kan verplaatsen en opbouwen naar behoefte, dit i.v.m. de afmetingen van mijn garage) waarbij de zaag op een flip over blad moet komen te staan.

Hiervoor ben ik dus opzoek naar een "zero back clearence" zaag oftewel eentje met de geleider rail aan de voorzijde. Zodat ik de zaag samen met de werkband tegen de muur kan plaatsen om zo een zo klein mogelijk gebied bezet te houden.
Aangezien ik het allemaal hobbymatig doe heb ik ook niet een geheel groot budget hiervoor om gelijk over te gaan op een Festool Kapex of een Makita LS1219L
(Toevallig laatst bezig geweest met iemand uit de buurt voor een Kapex KS120 EB voor een zachter prijsje helaas was deze direct verkocht voor een hoger bod)

Budget die ik ervoor over heb is +/- 300 euro en indien mogelijk wil ik deze ook direct gebruiken om kwaliteit upgrades te maken zoals een goede set zaagbladen.

Nu heb ik diverse merken bekeken en geprobeerd om reviews erover te vinden maar ik ben er nog niet helemaal erover uit.

Graag hoor ik jullie meningen en voornamelijk ervaringen van de volgende machines.
Heb je eventueel een tip voor een ander apparaat laat het gerust weten.(liever niet om de keuze stres niet te vergroten)

*Volgorde is willekeurig*
1. Vonroc MS504AC

Diameter schijf: 216
Capaciteit: 65x300
Diepte van het apparaat: 49cm* bij gedemonteerd arm
Vermogen: 2200W en 5200tpm
Prijs: 137

- Vonroc is voor mij een redelijk onbekend merk, wel eens wat van voorbij zien komen maar nooit aandacht aangegeven, Schijnt van hetzelfde Nederlandse bedrijf te zijn als Ferm, en de machines worden allemaal gemaakt in China in kleuren van Vonroc.

- Wat mij voornamelijk aanspreekt bij deze zaag is de afneembare verstekarm (zie foto's van het apparaat) hierdoor is hij echt compact wanneer je hem niet gebruikt
(Maar liefst 49cm diep)

++ compact
++ prijs is zeer scherp

- redelijk onbekend merk (voor mij)

2. Skil 1310AA

Capaciteit: 70x220
Diepte van het apparaat: 67.5cm
Vermogen: 1600W en 4700tpm
Prijs: 149 (actie prijs)

- Skil ken ik ondertussen wel een beetje uit het verleden, mijn opa en vader hadden wel wat gereedschap hiervan (20-10) Jaar geleden en ze waren er zeker over te spreken. Ik heb wel vernomen dat de kwaliteit drastisch was afgenomen na de overname door Bosch.
Maar ook weer beter is geworden door overname van Chervon in 2016 en sindsdien weer redelijk betrouwbaar is geworden.

++ scherp geprijsd (zeker nu met black friday)
++ goede reviews
++ hele fijne werkstuk klem

3. Black & Decker BES701-QS

Capaciteit: 70x220
Diepte van het apparaat: 58.6
Vermogen: 1500W en 4800tpm
Prijs: 164.25 (actie prijs)

De black & decker, toevallig tegengekomen tijdens het opzoeken van de specs van de andere zagen.
Op papier een prima zaag voor mijn toepassing

++ schaduw zaaglijn
++ redelijk compact

4. Hikoki C8FSHGWAZ

Capaciteit: 60 x 305 of 65 x 280
Diepte van het apparaat: 72.5cm
Vermogen: 1100W en 5300tpm
Prijs: 192.54

- Hikoki oftewel voorheen Hitachi, hier heb ik enkel ervaring mee met de accu gereedschap
(Zelf had ik een boormachine in een mooi koffer, door weinig gebruik heb ik hem weggeven aan mijn zwager die hem al voor de zoveelste keer had geleend, en in de autowerkplaats hadden wij diverse hitachi machines voordat we een overstap hadden gemaakt op dewalt)

+ In mijn ogen een kwalitetief berer apparaat (merknaam)

-- Redelijk groot met 72.5cm
- Lager vermogen dan concurrentie

5. RYOBI EMS254L

Diameter schijf: 254
Capaciteit: 90x300
Diepte van het apparaat: 56.1cm
Vermogen: 2000W en 4500tpm
Prijs: 299 (actie prijs)

Ryobi ken ik enkel van filmpjes en eens vastgehad tijdens een bezoek aan een Bauhaus.
Schijnt een redelijk goede hobby merk te zijn al willen ze zelf meer als Prof gezien worden.

+ Groot capaciteit t.o.v. concurrenten
+ Redelijk compact
+ Zo te zien is de verstekarm ook wel in te klappen wel moet je hiervoor schroeven..

--Gemixte reviews
- Niet meer beschikbaar bij Ryobi

Opsomming:
Ik twijfel heel erg tussen de eerste 3

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Skil i.v.m. het gebruiksgemak en goede reviews.
Op papier is de Black & Decker een nagenoeg gelijkwaardig concurrent waarbij hij zelfs compacter is en de schaduwlijn een aangename toevoeging is.
Aan de ander kant zou ik de Vonroc juist kiezen om zijn compacte afmetingen maar toch een groter capaciteit
(Liever een breder plank zagen dan een dikker balk)

Graag jullie mening en ervaringen met de benoemde apparaten.
Bij voorbaat dank !

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
599
117
Stiens
Dag,

Ik lees dat je de Kapex noemt en ook weer afwijst vanwege de kosten. Heel begrijpelijk, maar ik wil er graag wat over kwijt:

Ik heb ruim een jaar geleden de Kapex 60 E gekocht en ben daar zeer tevreden over. Werkt heel fijn. Geen moment spijt van gehad. Jij bespreekt de 120 en die heeft wat meer capaciteit maar 60 is hier niet de helft van 120. De 60 is nog steeds een forse jongen. Mogelijk wel ergens 2e hands te krijgen.
Voor de kosten moet je goed kijken naar de set die je koopt. Dat kan meer of minder uitgebreid met opties.

Kort geleden sprak ik iemand die een mooie Makita had gekocht en een beetje teleurgesteld was over de nauwkeurigheid. Dat had ik totaal niet verwacht.

Hier op het forum zijn verhalen te lezen van Kapexen die niet niet goed afgesteld uit de doos kwamen. Zij hadden dus problemen met Festool. Mogelijk zijn er ook gebruikers die zeer te spreken zijn over hun Makita. Moeilijk inschatten allemaal.

Als je de beurs tot het uiterste moet rekken om een Kapex te kunnen kopen. Overweeg het dan serieus. Je krijgt er geen spijt van. Er is verrassend veel zaagwerk dat je met een goede afkortzaag kunt doen. Ik gebruik mijn Hammer zaagtafel hierdoor een stuk minder.

Succes met je zoektocht. Ik kan over de andere machines niets vertellen.

• Leuk
Waarderingen: WZN

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
82
41
friesland
ik heb een tijdje geleden een vonroc afkortzaag van de buurman geprobeerd te repareren. Er zijn geen onderdelen voor te krijgen, volgens de leverancier wordt hij binnen de garantie omgeruild en daarna houdt het op.

• Leuk
Waarderingen: WZN en Boktor026

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Skil i.v.m. het gebruiksgemak en goede reviews.
Ik heb geen ervaring met de zagen die jij noemt.
Maar je geeft aan dat je met de Parkside na wat afstelwerk resultaat nebt kunnen behalen wat voor jou goed is.
Ik denk dan dat je dat met die Skil ook wel lukt.
Heb die bij Gamma ook wel eens bekeken en er links en rechts tegen geduwd en aan getrokken en moet zeggen dat het mij niet tegen valt qua srabiliteit.
Je gaat hem zelf gebruiken in een staionaire opstelling en niet dagelijks in een bus meesjouwen naar een bouwplaats, volgens mij voldoet die Skil dan prima voor jou.

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
ik heb een tijdje geleden een vonroc afkortzaag van de buurman geprobeerd te repareren. Er zijn geen onderdelen voor te krijgen, volgens de leverancier wordt hij binnen de garantie omgeruild en daarna houdt het op.
Als dat zo is, Schande! Hun slogan is ""Build Your Future"" en ze hebben de mond vol over duurzaamheid.

We hebben sinds april dit jaar een europese wet op repareerbaarheid (nog niet in de/alle landen), helaas staat gereedschap er nog niet in de lijst:

Mobiele telefoons, draadloze telefoons en tablets

Elektronische beeldschermen zoals tv’s en computermonitors

Wasmachines en wasdrogers

Vaatwasmachines

Koelkasten

Stofzuigers

Servers en elektronische gegevensopslagproducten

Elektrische vervoersmiddelen met een accu onder de 25 kg zoals stepjes en fietsen

Lasapparatuur

• Leuk

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
416
31
Bergen op zoom
Ik heb de makita 1019 en de skill en ook een vonroc en scheppach.
Makita is niet goedkoop meer maar is echt een verademing om mee te werken.
Skill had ik gekocht als brandhoutzaag en is zeker niet slecht maar komt niet in de buurt van de makita.
De vonroc staat in een vakantiehuis , is echt wel stukken minder van kwaliteit. Bij dit merk ook opletten of er softstart opzit, anders klappen de zekeringen vrij gemakkelijk of je werkstuk verschuift. Scheppach staat ook in een vakantiehuis en is niet geweldig, vergrendeling van de hoek wordt vastgezet op het te draaien plateau dus die beschadigd.
Mijn advies om in je bovenstaande lijst te blijven zou een hikoki zijn.

• Leuk

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
41
23
bij de Vonroc 2200W idd goed kijken of er softstart op zit, ik heb de voorloper hiervan gehad en deze gooide heel vaak de zekering er uit.
Ik heb ook ooit de hikoki overwogen, hier is ook ergens een guide voor om er een softstart op te bouwen. Ik ben uiteindelijk bij Bosch terecht gekomen, maar wel met de geleiding aan de achterkant.

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Festool stelt zelf dat ze onderdelen tien jaar lang kunnen naleveren. Of dat een harde garantie is betwijfel ik, maar het klinkt wel sympathiek.
Vast niet voor alles maar er kan best veel. Een paar jaar geleden een oude schuurmachine laten repareren. Probleemloos. Maar er is altijd baas boven baas:

• Leuk

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.821
471
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vonroc is onderdeel van Ferm (!) waarbij ze inderdaad pretenderen groen te zijn. Zo leveren ze geen kunststof opbergdozen mee maar een (kunststof) zak waar je het gereedschap in kunt bergen. Schuurpapier, accessoires en dergelijke komt in kartonnen doosjes zonder plastic. Daarmee houd ook alles op. Het is inderdaad zoals al eerder genoemd een budgetmerk zonder onderdelenservice anders dan omruil.

Ik vrees dat je bij de genoemde zagen er geen een gaat vinden die duidelijk beter is dan een ander in die klasse. Als ik mijn geld er op moest zetten, zou ik voor de Skil gaan zo op gevoel.

Beter is om ze fysiek te gaan bekijken om zo te zien hoe goed de afstelmogelijkheden zijn. Speling gaan ze krijgen, en als ze niet bij te stellen zijn zijn ze direct eigenlijk zo goed als waardeloos.

• Leuk

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
154
64
Zaanstreek
Op't werk veel met Kapex'en gewerkt, is natuurlijk wel de rolls roys. Ik snap je helemaal, en met een budget van rond de 300euro is dat enkel dromen.

Dingen als Vonroc, Ferm, Parkside, Skill, huismerk - ja sorry, maar gemiddeld haalt dat niet de precisie die een beetje meubelmaker wil kunnen bereiken. Lees: je kan er vast wel een mooie zaagsnede mee krijgen, maar zeker als we het hebben over reperteerbaar resultaat snap je waarom ze goedkoper zijn.

Ik heb jarenlang een Dewalt gehad, de DWS774. Die is een kleine 2jr geleden vervangen voor een grotere jongen, de LS1019 van Makita. Ja, echt een wereld van verschil maar kost ook een klap meer. In mijn omgeving veel mensen met veel plezier al járen een Dewalt uit die DWS-lijn.

De DWS774 (1400W) of de DWS777 (1800W) heeft een LED-schaduwlijn, 216mm blad, softstart & rem en kan netjes kantelen & zwaaien voor dubbelschuin werk. Ik zag 'm rap bij Toolmax voor 309€.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
199
78
Delft
Ik denk ook dat die dewalt een aardige keus is. Niet de sjiekste, wel robuust en flink vermogen. ~1300w is niet genoeg als je wat azobe balken wil zagen om een schutting te plaatsen. Verder is een afkortzaag inherent niet zo precies, hoeveel geld je er ook aan uitgeeft.
Ik heb minder vertrouwen in afkortzagen die naar links en rechts kantelen, uiteindelijk zit het zaagblad dan maar op een heel klein asje met heel kleine lagertjes.
Als je perfect haaks wil is een handschaaf en een futselplank vaak het snelst. Daarmee kun je dingen ook veel makkelijker passend maken.

• Leuk

WZN

Nieuw lid
23 nov 2024
7
9
Bruinisse
Chips, ik heb de DWS777 en de 774 buiten beschouwing gelaten omdat ik op de foto geen rail zag en er van uit ging dat deze dus niet voorzien was van een rail..
Beter moeten kijken dus..

Ik ben nu ondertussen al 2 dagen eigenaar van de 1310AA op het eerste oog een prima apparaat. Eerst even afstellen en een goede zaagblad erop en dan kijken hoe hij echt presteert.
Mocht die uiteindelijk niet bevallen kan ik altijd nog uitwijken naar de DWS774 of 777

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.033
542
Noord-Veluwe
Even buiten het eigenlijke onderwerp van dit draadje om, maar dat afkortzagen inherent niet nauwkeurig zijn is onzin. Om je een mooi voorbeeld te geven, kijk maar eens naar dit zeer recente filmpje van Peter Parfitt:

En bedenk je dan goed dat 10 zijden 20 *zeer* nauwkeurig gezaagde hoeken vragen.

Zelf gebruik ik de Kapex 120 vaker voor het in verstek zagen van o.a. lijsten en dat gaat ook zonder enige afwijking. Je moet er de eerste keer wel even wat tijd in stoppen voor de fijnafstelling van de aanslagen en de gradenboog en om te controleren dat alles goed vlak en recht is. Maar dat is slechts eenmalig. In veel gevallen is de machine af fabriek trouwens al goed genoeg afgesteld.

Maar, ja, er zit een prijskaartje aan. Of je dat kunt rechtvaardigen en het er überhaupt voor over hebt, dat is een ander verhaal.

[1] Tenzij je de machine een keer wat al te onhandig oppakt en uit je handen laat schieten. Maar dat is mij echt niet overkomen hoor. Echt niet... 😱😨

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ZotVanHout

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
Om je een mooi voorbeeld te geven, kijk maar eens naar dit zeer recente filmpje van Peter Parfitt:
Deze 120 heeft een grote gradenboog die je dus goed kunt aflezen, denk dat dat met een Kapex 60 met een kleinere gradenboog al veel lastiger wordt.
Volgens mij kan dit met de Kapex 120 beter dan met vrijwel alle afkortzagen.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
199
78
Delft
Afkortzagen zijn inherent minder nauwkeurig omdat ze ten opzichte van zaagtafels altijd extra scharnierpunten hebben, en het blad meer moet bewegen, dus aan die scharnieren zitten een langere momentarm. De zaagas zelf is vaak ook (veel) minder groot en stijf opgehangen dan bij een gemiddelde zaagtafel. En dan moet het geheel ook nog draagbaar zijn. Dan hou je een minder stijve constructie over, en ik snap echt niet dat er mensen zijn die dan roepen dat dat niet zo is.

Dat de allersjiekste afkortzaag toevallig wel accuraat kan zagen doet daar niks aan af, en eigenlijk verstrekt het mijn punt. Je hebt de allergoeiste zaag nodig om iets te doen wat volstrekt triviaal lijkt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.