Keuzestress handcirkelzaag

DHove

Nieuw lid
25 mei 2021
8
0
Veenendaal
Goedendag allemaal,

Als gepensioneerd hobby klusser, wil ik jullie advies vragen met betrekking op electrisch gereedschap,.
Ik wil namelijk een (hand) cirkelzaag kopen, waarbij mijn interesse uit gaat naar Metabo of Dewalt
Wat is jullie ervaring met deze merken is de een kwalitatief beter dan de ander??.
Hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor het zagen van grote platen.
Voor al het andere zaagwerk is er een zaagtafel en afkortzaag…..daarom hoeft naar mijn inzien de cirkelzaag niet iets bijzonders te zijn, maar wel goed.

Ik hoop dat jullie mij qua merk een duwtje in de goede richting kunnen geven

M.v.g Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil namelijk een (hand) cirkelzaag kopen, waarbij mijn interesse uit gaat naar Metabo of Dewalt
Voor platen zou ik juist eerder een invalzaag aanschaffen zodat je met een geleiderrail zaagt
volledig eens met @G.G.
ik heb mij op aanraden van een collega, die ik hier niet citeer om zijn meelboks niet over te doen lopen, een makita-invalzaag op accu gekocht
prachtig ding
snijdt alsof het boter is
als je weinig platen verzaagt, laat dat dan aan de houthandel over
bijkomend heb je minder vervoersproblemen
in vl krijg je per plaat altijd een paar zaagsneden gratis ;)
in nl :unsure:
sorry, noorderburen :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
720
Enschede
ingoogni.nl
Voor platen zou ik juist eerder een invalzaag aanschaffen zodat je met een geleiderrail zaagt.
Vroeger, lang geleden, had ik een Protool cirkelzaag, die paste ook op de oude Festool rail. De cirkelzaag wordt pas "lastig" als je er ook zo'n gaatjes MFTafel bij wilt gebruiken.

Ik heb geen idee of Metabo DeWalt of Makita zagen op hun geleide rails passen.
EDIT: Makita past op een rail Dewalt heeft ook cirkelzagen met een zool die op een geleider past Metabo is me niet duidelijk, ze hebben wel korte rails voor het afkorten van balken.
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
720
Enschede
ingoogni.nl
mijn makita-inval past perfekt op de festool-geleidelat
daaruit voortvloeiend . . . koop een makita-geleidelat voor jouw festoolzaag
Sorry, niet duidelijk. Ik doelde op cirkelzagen, niet invalzagen die op de geleiderails passen. En dat doen ze na een korte zoektocht.

(ik wil geen Makita rail voor ik een fool proof methode heb om de anti kantel-lip er van af te frezen)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
... betekent: nooit 'sorry' te moeten zeggen

weer enstig: een invalzaag is een cirkelzaag
bijkomend voordeel bij de invalzaag is dat het zaagblad veert
je hebt dus niet het risico dat voor en na het zagen uitsteekt en blijft uitsteken
over het prijsverschil tussen een invalzaag en een uitsteekzaag kan ik mij niet uitspreken

ik wil geen Makita rail voor ik een fool proof methode heb om de anti kantel-lip er van af te frezen
wat bedoel je met die kantellip ?
het is mogeliijk dat de makita-rail niet de kwaliteiten van een festool-rail heeft
ook ik heb een makita-rail
denk ik toch
meegekomen als onderdeel van het pakket waarin de invalzaag zat
nooit gebruikt, omdat ik festool-rails van 240 en 300 cm heb
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
720
Enschede
ingoogni.nl
wat bedoel je met die kantellip ?
De Makita rail heeft achteraan een klein extra randje waar de machine achter haakt zo dat die bij verstek zagen niet van de geleider valt. Dit maakt dat een aantal Festool accessoires er niet op passen.

Als je de link naar Makita die ik hierboven gaf volgt dan zie je dat ze alles een cirkelzaag noemen en de invalzaag apart benoemen. In de volksmond wordt met een cirkelzaag over het algemeen niet een invalzaag bedoeld. Ik was er van uit gegaan dat de OP dat ook zo bedoelde.
 

DHove

Nieuw lid
25 mei 2021
8
0
Veenendaal
😀😀 leuk!,….Je vraagt om info over wat kwalitatief beter is Metabo of Dewalt, krijg je van die uitgleiders richting een kantel-lip. ….dat was niet mijn vraag 😊 maar wel grappig😂😂

Dit gebeurd best wel vaak (die afdwalingen) hier op de forums…net een rotonde het verkeer schiet alle kanten op 😉
Ik hoop dat iemand me toch iets kan vertellen over Metabo vs Dewalt. …
Niettemin, ik blijf wel alles volgen wat er geplaatst wordt
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.074
439
hilversum
Persoonlijk groot gebruiker van Dewalt :)
Ben overgestapt van Metabo naar Dewalt jaren geleden.
Ik vond de dat de Metabo ze werk deed maar vond de Dewalt net iets beter,sterker en een beetje degelijker in de hand.
Mocht je voor de dewalt gaan kijk dan even of je een type kiest waar een rail op past.
Het is niet nodig maar ik vond het toch wel handig.
 

DHove

Nieuw lid
25 mei 2021
8
0
Veenendaal
Persoonlijk groot gebruiker van Dewalt :)
Ben overgestapt van Metabo naar Dewalt jaren geleden.
Ik vond de dat de Metabo ze werk deed maar vond de Dewalt net iets beter,sterker en een beetje degelijker in de hand.
Mocht je voor de dewalt gaan kijk dan even of je een type kiest waar een rail op past.
Het is niet nodig maar ik vond het toch wel handig.
Thnx voor je antwoord
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
ik vraag me af hoe je de grote platen wil zagen.Groot is dan voor mij een volle plaat van 244x120 of groter.
Liggen die op een tafel of zaag je ze, gelegen op een opofferingsplaat, op de grond?
Bij een gewone cirkelzaag vind ik de pendelkap altijd in de weg zitten. Zeker bij werken op de grond. Diepte instelling is wat onhandig. Zodat ook ik een invalzaag zou voorstellen. Zet je ook makkelijk weg. Het zaagblad is goed beschermd. Maar een invalzaagmachine is wel zwaarder dan een gewone cirkelzaag.
Hoe vaak zaag je grote platen? Gaat het om grof op maat zagen?
Een paar keer en dan grof op maat? Dan een lichte circkelzaag.
De deWalt zaagmachines maken een pokkeherrie. Van Metabo weet ik het niet.
Metabo is nogal plasticachtig, zou dan toch voor deWalt kiezen.
Niet je vraag, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar Makita. Nóg meer keuzestress :)
 
Laatst bewerkt:

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
40
16
Naarden
Ook hier blije gebruiker van een invalzaag, de Makita SP6000J. Kan ik je prima aanbevelen. Ik had hiervoor ook een cirkelzaag en die pendelkap zat niet alleen in de weg, het maakte zelfs de kans groot dat het scheef ging omdat je kracht moet zetten om de pendelkap weg te duwen. Als je dan niet haaks op de plaat zat, dan kon de zaag wel eens verschuiven. Nu nooit last van.
Enige verbeterpuntje van de Makita vind ik de plaats van aansluiting van het netsnoer en de stofafzuiging die ik eerst opzij moet leggen omdat het anders 'blijft haken' achter het materiaal waar hij overheen glijdt.
 

DHove

Nieuw lid
25 mei 2021
8
0
Veenendaal
ik vraag me af hoe je de grote platen wil zagen.Groot is dan voor mij een volle plaat van 244x120 of groter.
Liggen die op een tafel of zaag je ze, gelegen op een opofferingsplaat, op de grond?
Bij een gewone cirkelzaag vind ik de pendelkap altijd in de weg zitten. Zeker bij werken op de grond. Diepte instelling is wat onhandig. Zodat ook ik een invalzaag zou voorstellen. Zet je ook makkelijk weg. Het zaagblad is goed beschermd. Maar een invalzaagmachine is wel zwaarder dan een gewone cirkelzaag.
Hoe vaak zaag je grote platen? Gaat het om grof op maat zagen?
Een paar keer en dan grof op maat? Dan een lichte circkelzaag.
De deWalt zaagmachines maken een pokkeherrie. Van Metabo weet ik het niet.
Metabo is nogal plasticachtig, zou dan toch voor deWalt kiezen.
Niet je vraag, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar Makita. Nóg meer keuzestress :)
Zijn idd volle platen (244x122) en grote stukken. Gaat hoofdzakelijk om zagen buiten de deur. Thuis gaan ze over de zaagtafel.
 

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
31
8
Hier soms daar
Mijn invalzaag is er eentje met een steker dit omdat ik te lui ben om te wachten totdat de batterij weer vol is.
Het merk zaag is niet zo van belang dit is meer het zaagblad. Als ik kijk hoe vaak ik deze gebruik dan is dat eigenlijk niet. Gebruik liever mijn Festool decoupeerzaag en of een handzaag.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Ok, een invalzaag is dus geen goed idee. Te zwaar, te groot en ook te kostbaar voor het werk wat je ermee gaat doen.
Dus het wordt een deWalt cirkelzaag. Gewoon op netspanning neem ik aan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit gebeurd best wel vaak (die afdwalingen) hier op de forums…net een rotonde het verkeer schiet alle kanten op 😉
hangt er van af hoe je het bekijkt
mijn algemene ervaring is dat we hier proberen om de ogen van redelijk nieuwe leden wijder te openen
je zet geen budget, geeft de gewenste nauwkeurigheid niet aan, laat in de loop van het draadje weten dat het voor op verplaatsing is, op accu of niet ?, enz

ivm de merken metabo en/of dewalt
dat hangt van het budget af
de huidige metabo komt bij mij niet meer binnen
metabo is nu deel van hikoki
onder hikoki zit het vroegere hitachi
niets anders dan problemen mee gehad
evenzo met de huidige metabo

dewalt is in mijn ogen goed voor het ruwe werk

vanuit de andere hoek bekeken: voor mij enkel makita en festool
dat betekent niet dat er geen andere goede merken zijn
als beroeps kost tijd mij geld
daarom enkel A-merken
zonder neerbuigend te doen naar de B's
voor ieders budget, wens en noden is er een machine
anders zou er niet zo veel keuze zijn

succes met jouw zoektocht !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.