Ik zit te twijfelen welke draaibank ik in de schuur permanent in gebruik zal stellen, de ander wordt dan waarschijnlijk opgeslagen op zolder of verkocht. In de schuur is er maar plek voor 1 houtdraaibank, de Record Power Coronet heb ik in onderdelen gekregen en vervolgens gereviseerd (waardoor ik er toch wel een beetje aan gehecht ben geraakt
). Nu heb ik de mogelijkheid om voor een belachelijke prijs (appeltaart met koffie) een grotere, sterkere draaibank te kopen, maar ik weet niet wat de beste keuze zou zijn.

De Record Power Coronet
Gietijzeren constructie
Morse 1 in de hoofdas
Morse 1 in de losse kop
Schroefdraad 3/4" x 16 tpi op de hoofdas
0,6 m TDC (tussen de centers)
Max draaidiam. 30 cm (over bed)
Motor: 0,37kW, max 1425 rpm
Bouwjaar: ??? (donkerblauw)
- Toevoegingen
MK1 Meedraaiend center
Zwenkbare hoofdas waardoor grotere diameters gedraaid kunnen worden
Bison klauwplaat (te zwaar uitgevoerd voor hout, niet geschikt voor langdurig gebruik)
Voor het vervangen van de aandrijfriem moet de gehele hoofdas met lagers en al worden verwijderd
Zelfbouw onderstel met lade voor beitels (overigens niet praktisch want alles trilt mee met de machine)

De Elektra-Beckum hdm 1000 (Metabo)
Plaatstalen constructie met aluminium gietstukken
Géén morse in de hoofdas
Morse 3 in de losse kop
Schroefdraad M20 x 1,5 op de hoofdas
1,0 m TDC (tussen de centers)
Max draaidiam. 38 cm (over bed)
Motor: 0,9kW, max 2800 rpm
Bouwjaar: 1988 (kotsgroen)
- Toevoegingen
Kopieerinrichting bijgeleverd
Aandrijfriem gemakkelijk te vervangen/verplaatsen
Plaatstalen onderstel
MK3 B16 Röhm Boorkop
MK3 Meedraaiend center
Chinese 4klauw
Chuck/Klauwplaat
Ook ben ik van plan om een echte Chuck (Klauwplaat) te kopen voor één van de 2 draaibanken, ik vraag mij af of het schroefdraad van de hoofdas in die keuze bepalend is. Zelf heb ik wel anderen zien werken met verschillende chucks maar ik heb zelf geen idee wat een goede chuck zou zijn voor mijn budget (max 160,-). Ik zat erover te denken om misschien een hoofdas te draaien met M33 x 3,5 schroefdraad (alleen als er geen andere opties zijn)

De Record Power Coronet
Gietijzeren constructie
Morse 1 in de hoofdas
Morse 1 in de losse kop
Schroefdraad 3/4" x 16 tpi op de hoofdas
0,6 m TDC (tussen de centers)
Max draaidiam. 30 cm (over bed)
Motor: 0,37kW, max 1425 rpm
Bouwjaar: ??? (donkerblauw)
- Toevoegingen
MK1 Meedraaiend center
Zwenkbare hoofdas waardoor grotere diameters gedraaid kunnen worden
Bison klauwplaat (te zwaar uitgevoerd voor hout, niet geschikt voor langdurig gebruik)
Voor het vervangen van de aandrijfriem moet de gehele hoofdas met lagers en al worden verwijderd
Zelfbouw onderstel met lade voor beitels (overigens niet praktisch want alles trilt mee met de machine)

De Elektra-Beckum hdm 1000 (Metabo)
Plaatstalen constructie met aluminium gietstukken
Géén morse in de hoofdas
Morse 3 in de losse kop
Schroefdraad M20 x 1,5 op de hoofdas
1,0 m TDC (tussen de centers)
Max draaidiam. 38 cm (over bed)
Motor: 0,9kW, max 2800 rpm
Bouwjaar: 1988 (kotsgroen)
- Toevoegingen
Kopieerinrichting bijgeleverd
Aandrijfriem gemakkelijk te vervangen/verplaatsen
Plaatstalen onderstel
MK3 B16 Röhm Boorkop
MK3 Meedraaiend center
Chinese 4klauw
Chuck/Klauwplaat
Ook ben ik van plan om een echte Chuck (Klauwplaat) te kopen voor één van de 2 draaibanken, ik vraag mij af of het schroefdraad van de hoofdas in die keuze bepalend is. Zelf heb ik wel anderen zien werken met verschillende chucks maar ik heb zelf geen idee wat een goede chuck zou zijn voor mijn budget (max 160,-). Ik zat erover te denken om misschien een hoofdas te draaien met M33 x 3,5 schroefdraad (alleen als er geen andere opties zijn)
Laatst bewerkt: