Maar vergelijk het met 1-propanol en 2-propanol. Het enige verschil is dat de OH-groep op een andere plek zit. De compositie is hetzelfde. Of met cis-2-buteen en trans-2-buteen. Het is beide 2-buteen maar je zou het wel verschillende stoffen noemen, toch?
Pas op he, ik ben chemicus
Maar bij het begrip 'chemische stoffen' is inherent duidelijk wat bedoeld wordt - en 1- en 2-propanol zijn inderdaad verschillende stoffen. Cis en trans-2-buteen niet overigens. Dat zijn stereoisomeren van 1 stof - meer specifiek diastereomeren. Die hebben eigenschappen die veel minder van elkaar verschillen dan bijvoorbeeld de 'gewone' isomeren 1- en 2-propanol.
Bij 'staalsoort' is niet (althans niet voor zover ik weet) eenduidig vastgelegd wat dat woord precies betekent. Daarom vroeg ik me af of Swave onder staal'soort' expliciet de legering verstaat.
Overigens kun je bij gehard en ontlaten staal (martensitisch vs. ferritisch of bainitisch of vul maar in) wel degelijk chemische verschillen aanwijzen, ook al is de 'start' legering gelijk. In die zin zou je de martensitische vorm van een gegeven legering in feite als een andere legering (en daarmee staalsoort) kunnen beschouwen als de ferritische, of de austenitische, for that matter, vorm. Maar dan wordt het wel heel erg muggenziften en haarkloven