Keukenfronten: eikenhout, notenhout, massief of fineer. Monocoat?

Woody WP

Nieuw lid
18 apr 2025
9
3
Nederland
heb je al eens water gekookt in de keuken of brood laten rijzen/bakken in stoomoven … Hoe goed je afzuiging ook is, er onstaat veel stoom/damp in een keuken
Dat kan ik me eigenlijk wel voorstellen. Vooral in een dichte keuken met een recirculatiekap. Ik heb zowel in mijn nieuwe als in mijn oude huis een open keuken met afzuiging naar buiten. Dan heb je praktisch dezelfde lucht in de keuken als in de woonkamer.

waarom focus je zoveel op massief?
Omdat ik het een fijn idee vind dat het tegen een stootje kan en dat het ooit opnieuw geschuurd en gelakt kan worden als dat nodig is. De fineer samples die ik nu in huis heb zijn vrij dun en vind ik ook niet zo mooi.

Omdat de samples die ik nu in huis heb heel dun fineer hebben en eigenlijk ook niet zo mooi zijn. Het fineer bestaat uit één stuk en heeft niet veel nerftekening.

Wellicht moet ik op zoek naar fronten met beter fineer. Wordt vervolgd...

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
Heb je hier daadwerkelijk ervaring mee of is dit algemene kennis? Je bent niet de eerste in dit topic die dit zegt, en daarom begin ik nu te twijfelen of massief eiken wel zo'n goed idee is. Aan de andere kant zie ik meerdere fabrikanten die al decennia massief eiken fronten verkopen en daar gerust 5000 euro per keuken voor vragen. Het feit dat deze zaken al zo lang bestaan zegt me dat het probleem niet gigantisch kan zijn.

Ik kan met googlen ook geen foto's vinden van voorbeelden van kromme fronten. Heeft iemand wellicht een voorbeeldfoto?
Eigen ervaring. In een vorige keuken een gelakt MDF deur die 2x zo dik werd vervangen door eiken, en ondanks de forse klampen erachter toch de deur zien kromtrekken. Eiken is mooi, maar niet handig. Van alle materialen die ik tot nu toe gebruikt heb (incl. spaanplaat, MDF, multiplex, massief) is de 5-laags bamboe het meest ideale dat ik kon vinden.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
201
87
Zaanstreek
3-lagenplaat of 3-Schichtplatten hebben zeker hun eigen toepassingen. Sperfineer op MDF vraagt nog steeds om een kantafwerking (bandje, herlijst), terwijl die x-lagenplaten vaak net als multiplex geen kantafwerkinge krijgen. Ook hoef je geen fineer te voegen, te plakken etc. (veel werk = tijd = geld)

Bijvoorbeeld bij Blok te koop.

en @LeonvB dat wordt grotendeels bepaald door het soort hout (droging, spanningsvrij etc) en de manier van verlijmen bepaald. Als jij zuiver 3z foutvrij eiken pakt en dat goed alternerend in de hartkanten tot een houtverbreding verlijmd kan het deurtje al zó veel minder gaan doen. Wat je op Youtube allemaal voorbij ziet komen met lamelbreedtes van 15cm in een houtverbreding blijft mij verbazen, dat is vragen om problemen..

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.561
2.340
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik vind dit persoonlijk niet zo chic, maar misschien wel toegestaan of gebruikelijk op dit forum?
zekers, als het als info bedoeld is en niet als reclame gepost wordt. Het forum is om elkaar te informeren.

En er zijn ook forummers die professioneel of op bestelling spullen maken. Ik zie in deze post een aantal staan, ik zou het prachtig vinden als iemand die regelmatig zijn kennis hier deelt, ook hier af en toe een opdracht vandaan krijgt.
Zit er over te denken om naast het marktplein iets van een rubriek te maken waar forummers hun diensten aan kunnen bieden, of een wat uitbreider profiel maken met b.v. voorbeelden.

jaap

Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.561
2.340
Terkaple
www.woodworking.nl
heb je al eens water gekookt in de keuken of brood laten rijzen/bakken in stoomoven … Hoe goed je afzuiging ook is, er onstaat veel stoom/damp in een keuken

waarom focus je zoveel op massief? Die profielen zijn hulpmiddelen om de (grote) krachten die onstaan in massief hout proberen te bedwingen. Vaak met succes maar ook vaak zonder succes.
Je ziet ook geen verschil tussen een massieve deur en een kwaliteit dik-fineer-deur. En van die fineer deur weet je dat die zo goed als zeker je leven lang meegaat, een massieve deur ??

nota : ik heb persoonlijk ervaring met een BBQ tafel uit eik dik fineer en massieve deuren (maar met regels/paneel techniek)
Het duurt natuurlijk wel even voordat het vocht door het afwerking heen is. Vocht heeft pas echt effect als het langere tijd hoger of lager is dat die in het hout.

Ik heb 18 jaar geleden paneeldeurtjes gemaakt, model Shaker, van massief eiken, voor onze keuken. Die zijn nog perfect. Ze zijn afgewerkt met Osmo.

jaap

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
51
39
Oosterbeek
Ik lees net het volgende:

Collectie keukenfronten van massief hout | Houtmerk
Dat lijkt precies wat ik zoek.
We hebben inmiddels 25 jaar een "massief" elzenhouten keuken van Team7 met de kruislings verlijmde fronten zoals omschreven bij de Ikea Metod. Nog steeds zo vlak als een glasplaat en nooit een probleem om een kleine beschadiging weg te werken. Wij zijn nog steeds heel blij met de keuze van toen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.