Ik ben zelf een nieuwe keuken aan het plaatsen. Onderkasten, werkblad, apparatuur en tegels heb ik bij verschillende winkels gekocht. De onderkasten komen van Ikea. De fronten wil ik nu gaan bestellen (kant-en-klaar). In eerste instantie zat ik te denken aan eikenhout, maar nu ik de verschillende opties heb bekeken twijfel ik over wat verstandig is. Omdat de verschillende leveranciers uiteraard hun eigen product adviseren, wil ik hier om advies vragen.
De eerste leverancier heeft fronten van massief eiken. Aan de achterkant wordt een stalen profiel ingefreest. Het hout kan worden afgewerkt met olie in verschillende kleuren. Helaas blijkt hier de nerfrichting van de lades en de kastjes verschillend te zijn i.v.m. de werking van het hout. Dat vind ik niet mooi. Als alternatief adviseren zij bamboe, barnwood, of notenhout-fineer.
Een andere leverancier verkoopt “massief eiken”, wat eigenlijk MDF is met eikenhout fineer. Deze heeft verder geen verstevigingen. De nerfrichting is volledig naar keuze en het hout wordt afgewerkt met Rubio monocoat.
Een derde leverancier verkoopt massief eiken alsook massief noten. Beide met profiel en nerfrichting altijd verticaal. De afwerking is waarschijnlijk ook Rubio monocoat.
De eerste leverancier heeft fronten van massief eiken. Aan de achterkant wordt een stalen profiel ingefreest. Het hout kan worden afgewerkt met olie in verschillende kleuren. Helaas blijkt hier de nerfrichting van de lades en de kastjes verschillend te zijn i.v.m. de werking van het hout. Dat vind ik niet mooi. Als alternatief adviseren zij bamboe, barnwood, of notenhout-fineer.
Een andere leverancier verkoopt “massief eiken”, wat eigenlijk MDF is met eikenhout fineer. Deze heeft verder geen verstevigingen. De nerfrichting is volledig naar keuze en het hout wordt afgewerkt met Rubio monocoat.
Een derde leverancier verkoopt massief eiken alsook massief noten. Beide met profiel en nerfrichting altijd verticaal. De afwerking is waarschijnlijk ook Rubio monocoat.
- Welke houtsoort is het meest geschikt voor de keuken of is er geen verschil? Ik heb al bedacht om metalen grepen te gebruiken zodat je niet met je vingers aan het hout hoeft te zitten. Ik wil me beperken tot hout dat als kant-en-klaar frontje verkocht wordt.
- Wat zijn de voor- en nadelen van massief t.o.v. fineer? Ik vergelijk hier massief hout (met metalen profielen) met fineer (zonder profielen). Voor mij is het belangrijk dat het hout niet krom trekt, maar ook dat de fronten een een lange levensduur hebben.
- Moet ik nog letten op welke afwerking er wordt toegepast? Blanke lak, monocoat, olie?