Keukenfronten: eikenhout, notenhout, massief of fineer. Monocoat?

Woody WP

Nieuw lid
18 apr 2025
3
0
Nederland
Ik ben zelf een nieuwe keuken aan het plaatsen. Onderkasten, werkblad, apparatuur en tegels heb ik bij verschillende winkels gekocht. De onderkasten komen van Ikea. De fronten wil ik nu gaan bestellen (kant-en-klaar). In eerste instantie zat ik te denken aan eikenhout, maar nu ik de verschillende opties heb bekeken twijfel ik over wat verstandig is. Omdat de verschillende leveranciers uiteraard hun eigen product adviseren, wil ik hier om advies vragen.

De eerste leverancier heeft fronten van massief eiken. Aan de achterkant wordt een stalen profiel ingefreest. Het hout kan worden afgewerkt met olie in verschillende kleuren. Helaas blijkt hier de nerfrichting van de lades en de kastjes verschillend te zijn i.v.m. de werking van het hout. Dat vind ik niet mooi. Als alternatief adviseren zij bamboe, barnwood, of notenhout-fineer.

Een andere leverancier verkoopt “massief eiken”, wat eigenlijk MDF is met eikenhout fineer. Deze heeft verder geen verstevigingen. De nerfrichting is volledig naar keuze en het hout wordt afgewerkt met Rubio monocoat.

Een derde leverancier verkoopt massief eiken alsook massief noten. Beide met profiel en nerfrichting altijd verticaal. De afwerking is waarschijnlijk ook Rubio monocoat.
  • Welke houtsoort is het meest geschikt voor de keuken of is er geen verschil? Ik heb al bedacht om metalen grepen te gebruiken zodat je niet met je vingers aan het hout hoeft te zitten. Ik wil me beperken tot hout dat als kant-en-klaar frontje verkocht wordt.
  • Wat zijn de voor- en nadelen van massief t.o.v. fineer? Ik vergelijk hier massief hout (met metalen profielen) met fineer (zonder profielen). Voor mij is het belangrijk dat het hout niet krom trekt, maar ook dat de fronten een een lange levensduur hebben.
  • Moet ik nog letten op welke afwerking er wordt toegepast? Blanke lak, monocoat, olie?
Alle advies is welkom.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
285
98
* In principe kan iedere houtsoort, de verschillen qua geschiktheid zitten in hoe hard het hout is, hoe gevoelig voor werking, en de kleur en uitstraling, eigenlijk de algemene verschillen die er zijn tussen houtsoorten.
* Voordelen massief: oneindig te schuren te schaven en te frezen, ook bijvoorbeeld een ingefreesde greep of patroon, authentieke, robuuste uitstraling, duurzaam.
Nadelen massief: het werkt, trek krom, is zwaar, de prijs.
Voordelen fineer/plaatmateriaal: Kan uitgevoerd worden in vochtwerend mdf wat voor een keuken gunstig is. Het werkt niet, dus je kunt werken met kleine voegen tussen de fronten die ook altijd zo blijven. Je hoeft ook geen extra maatregelen tegen werking te nemen. Nerfrichting kan gekozen worden en overal hetzelfde zijn.
Nadelen fineer: het is kwetsbaarder dan massief, zeker als het 0.9mm is met kantenband van 1mm. Maar er bestaat ook dikfineer, en kantenband van 2mm. Ultiem gaan je voor dikfineer en en herlijst van 5mm, qua duurzaamheid. Sommige mensen vinden fineer een namaak uitstraling hebben. Uiteindelijk is het ook echt hout, en je hebt allerlei varianten zoals 'geplankt', geborsteld, etc.
* Als je fronten laat maken zou ik overwegen om alle scharnier boringen etc. ook te laten doen en om ze te laten spuiten. Spuiten kan transparant van mat tot hooglans, maar ook in allerlei beitsachtige kleuren vergelijkbaar met monocoat. Een spuiter werkt met producten die een hoge kras en vochtwerendheid hebben. Ga je zelf aan de slag denk dan aan vloer producten zoals glitsa, skylt, monocoat, Osmo etc.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.852
831
Antwerpen
sluit me aan aan hierboven :
dikfineer op vochtwerende MDF en als je het zelf doet, vol hout strips (paar mm dik) op de kopse kanten

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.862
2.476
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !

hoe minder massief, hoe minder kans op werken

hoe minder duidelijk de nerfrichting is, hoe minder het eventueel storend is dat ze bij de deuren anders loopt dan bij de ladefronten

mogen we meegenieten van jouw zoektocht ?
maw, je kan ons met de internetadressen plezieren
dank !

Woody WP

Nieuw lid
18 apr 2025
3
0
Nederland
Nadelen fineer: het is kwetsbaarder dan massief, zeker als het 0.9mm is met kantenband van 1mm. Maar er bestaat ook dikfineer, en kantenband van 2mm. Ultiem gaan je voor dikfineer en en herlijst van 5mm, qua duurzaamheid. Sommige mensen vinden fineer een namaak uitstraling hebben. Uiteindelijk is het ook echt hout, en je hebt allerlei varianten zoals 'geplankt', geborsteld, etc.
Dat is een goeie tip. Ik had nog niet bedacht naar de dikte van het fineer te kijken. Hieronder een foto van een sample die ik heb besteld. Ik dacht dat dit massief eiken zou zijn, want zo heet deze op de website, maar het massieve gedeelte is een andere houtsoort (niet mdf) met eikenfineer van maximaal 1 mm. Je kan de overgang net zien op de foto.

1745069133188.png

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
285
98
Ja, je kan linkjes plaatsen.
Met mdf bedoel ik de 'drager' van het fineer. Fineer wordt op een plaat, de drager, geplakt, bijvoorbeeld spaanplaat, multiplex of mdf. Uit de plaat worden de fronten gezaagd. De gezaagde kanten worden afgewerkt met kantenband of een dun randje massief hout. Eigenlijk zou je het sample moeten doorzagen om de opbouw te zien, maar de leverancier weet het natuurlijk ook.
Vergeet nog als plaatmateriaal te noemen: 3 lagen plaat. Dit is massief hout, kruislings verlijmd, zoals multiplex, maar dan opgebouwd uit slechts 3 lagen.

jorisvh

Post veel
Dat is een goeie tip. Ik had nog niet bedacht naar de dikte van het fineer te kijken. Hieronder een foto van een sample die ik heb besteld. Ik dacht dat dit massief eiken zou zijn, want zo heet deze op de website, maar het massieve gedeelte is een andere houtsoort (niet mdf) met eikenfineer van maximaal 1 mm. Je kan de overgang net zien op de foto.
Het is mogelijk dat dit wel degelijk volledig eiken is: een massief paneel opgebouwd uit goedkopere stukken (dosse, met knopen, …), bekleed met een laagje mooi fineer (foutloos, kwartiers, …)

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
150
102
Tilburg
Het is mogelijk dat dit wel degelijk volledig eiken is: een massief paneel opgebouwd uit goedkopere stukken (dosse, met knopen, …), bekleed met een laagje mooi fineer (foutloos, kwartiers, …)
Misschien voor de zekerheid eens doorzagen. Soms is het echt lastig te zien of het massief of fineer is

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.