Kerstcadeau

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.091
1.058
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je verwart beitsen met kleurlakken (beide bedoeld als werkwoorden)
Ik niet, volgens mij. De discussie ging over beits. En hoewel het woord beits in de huidige 'verfindustrie' met regelmaat verkeerd gebruikt wordt ging het in deze discussie, voor zover ik kon zien, over 'echte' beitsen. En in een dergelijk product hebben pigmenten volgens mij weinig te zoeken.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.858
892
Enschede
ingoogni.nl
Ik heb nog wat verschillende poeders staan om milkpaint te maken.
Ik ga deze eens maken maar dan extra verdund,dan krijg je ook een soort beits.
Die poeders zijn pigmenten. Die hebben een bindmiddel nodig dat de korrels onderling "verbind" en met het hout "verbind". Dat is wat de caseïne in je "milk paint" doet, of bijvoorbeeld eiwit, eigeel in tempera of lijnolie in olieverf. (kleurstoffen hebben geen bindmiddel nodig alleen een oplosmiddel, dat kan water zijn of alcohol etc. Het zijn geen deeltjes/korreltjes, daarom kan beits zo diep in het hout dringen. Pigment is te groot om in het hout te dringen)

Je kunt al die verven niet zomaar verdunnen, want dan verdun je ook het bindmiddel. Wat wel kan is maar weinig pigment gebruiken bij een normale hoeveelheid bindmiddel. Je kunt dan laag over laag schilderen tot je de juist dekking hebt, lazuren. Je kunt ook een kleur opbouwen door verschillende lagen op te zetten met verschillende pigmenten. Hierdoor heb je heel veel controle over het eindresultaat.

EDIT: Mocht je op Engels talige sites naar info zoeken, daar wordt regelmatig ten onrechte over "pigments" gesproken terwijl ze kleurstoffen, "dye", "colorant", bedoelen.

EDIT2: Er zijn uitzonderingen. Oostindische ink, het is koolstof (roet, lampenzwart, houtskool) in water. De deeltjes zijn extreem fijn vermalen en zitten daarmee in het grensgebied. Het zwarte koolstof hecht zich aan de vezels en heeft geen bindmiddel nodig.

Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
426
214
56
Luzy Saint Martin
Goeie nuancering over pigment vs kleurstof.
Ik gebruik de term pigmenten al jaren voor hetzelfde, namelijk kleurgevend bestandsdeel van verf, beits, was of olie.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
901
1.022
de buurt van den bosch
Ik heb op aanraden van een meubelmaker notenklontjes besteld.Ook wel bekend als Vandijcksbruin/kerkbeits/bister.Hij laat me van het weekend zien hoe dit tot een beits te maken.
Ben benieuwd.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.