Kerstboom XL

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.982
1.341
Riemst
Hoe heb je de top gedraaid? Heb je een bril gebruikt of enkel ingespannen in de klauw?
Vastgeschroefd op de opspanplaat. Tussen meenemer en center is voor zo een zwaar stuk niet betrouwbaar. Dat blijft niet zitten. En voor een klauw moet er eerst een stukje gedraaid worden wat in de klauw past. Ik gebruik de opspanplaat vaker dan een klauw.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
208
90
Bilzen
Ik boor vaak een gat, zeg 10-20 mm diep, waar de meenemer in valt. Idem voor de center. Dat lost het betrouwbaarheidsprobleem betrouwbaar op.
Goed idee, maar ik begrijp nog altijd niet hoe dan de top van de kerstboom wordt afgewerkt. Op een zeker moment moet toch de meenemer eraf? Hangt dan het hele gewicht enkel aan de center of de opspanplaat?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.982
1.341
Riemst
Goed idee, maar ik begrijp nog altijd niet hoe dan de top van de kerstboom wordt afgewerkt. Op een zeker moment moet toch de meenemer eraf? Hangt dan het hele gewicht enkel aan de center of de opspanplaat?
Top zit aan kant van het center. Het werkstuk hangt dan inderdaad met schroeven aan de opspanplaat. Het is een aardig gewicht, maar dat gaat probleemloos. Niets van slingeren of trillen. Je moet uiteraard wel zoveel mogelijk afwerken voordat je de top doet. Na het lossen van het tegencenter laatste stukje voorzichtig afwerken met platte beitel. Die oefent niet veel kracht uit op het werkstuk.
Met een meenemer aan de kant van de aandrijving gaat dit uiteraard niet.

• Leuk
Waarderingen: bert007

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.982
1.341
Riemst
Heel toffe vorm! Hoe (& hoe lang) droog je zo'n stammetjes eigenlijk? Zijn dat gewaterde delen?
Dat is een stam van een boom die ter plekke afgestorven is aan de gevolgen van aantasting door de iepenspintkever. Die boom was al jaren dood toen ik hem binnen haalde. Zo een stam droogt op stam vrijwel zonder scheuren. Ondertussen heeft die nog een jaar of vijf thuis gelegen.
Voor draaiwerk is hout van een boom wat ter plaatse afgestorven is een dankbare bron van materiaal. Het hout krijgt mooie schakeringen en wordt vaak keihard. Kersen en noten zijn zo ook heel geschikt om te draaien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.