Keltische kooklepel

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Deze lepel heb ik van de week gemaakt. Begonnen op de lepelclub, thuis afgemaakt. Ik moet zeggen dat ik zelf erg gecharmeerd ben van deze lepel. Qua vorm van de steel en kom, maar ook het Keltische motief en hij is lekker glad. Niet geschuurd overigens, maar voor het eerst met een schraapstaal wat gedaan. Als ik deze niet verkoop, dan ga ik er met alle liefde zelf mee koken, wat zal dat lekker eten opleveren, zo fijn koken met mooie lepels. 🥰



20210128_130931.jpg20210128_131124.jpg20210128_131056.jpg20210128_131110.jpg20210128_131044.jpg

Over het schraapstaal ben ik trouwens niet echt tevreden. Bij het gladschrapen van de kom aan de binnenzijde ontstonden een paar diepe krassen. Het bleek dat de spaan die aan het staal zit niet overal evenveel aanwezig is, maar op één punt uitsteekt en daardoor diepe krassen maakt. Heb ik toevallig een slecht geslepen schraapstaal of hoort dit er altijd wel een beetje bij? Ik heb de binnenzijde van de kom dus wel nagelopen met schuurpapier, wat niet nodig zou zijn geweest als het staal geen krassen had gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PetraD, jaap en Marijn

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooie lepel weer!
Ik zie dat je nu de eSSen bij langs gaat, van steen naar schraapstaal en schuurpapier :). Heb je zo'n voorgevormd staal gekocht? Als je daar met plezier mee wilt werken is het wel nodig om zelf een goede braam te kunnen zetten. Roeland heeft er wel eens aandacht aan besteed (klik) en via de zoekfunctie leveren de woorden schraapstaal / scherpen / braam / zetten in wisselende combi's nog wel wat meer info voor je op.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Sluit me helemaal aan bij de andere forummers, top werk!

Snij je dit uit vers hout, of snij het het voor in vers hout en dan afwerken als het gedroogd is; zoals houtdraaiers dat ook vaak doen?

Lijkt me ook wel een beetje zen om in een gezelschap te snijden, gaaf zo'n lepelclub!

jaap
 
  • Geweldig
Waarderingen: Sandra Witteman

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Sluit me helemaal aan bij de andere forummers, top werk!
Thanks! 🙏🏻
Snij je dit uit vers hout, of snij het het voor in vers hout en dan afwerken als het gedroogd is; zoals houtdraaiers dat ook vaak doen?
Inderdaad, beginnen in vers hout en afwerken als het droog is. In nat hout kun je de details niet zo mooi glad krijgen.
Lijkt me ook wel een beetje zen om in een gezelschap te snijden, gaaf zo'n lepelclub!
Lepelclub is vooral heel gezellig! Voel je welkom om ook (een keer) te komen. 🥰
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Mooie lepel en idd een scharaapstaal moet gewet worden na het slijpen en dan de braam zetten met een mooie braamzetter (Veritas, Crown, of gewoon met een drevel zoals mijn vader deed).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.