Kastje voor achter de bank

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
280
234
Zeeuws Vlaanderen
Sinds kort hebben we een hoekbank en hij zit heerlijk maar de tafel was wel erg ver als je lekker in die hoek zat ;)
Mijn vrouw heeft een schets gemaakt met het ontwerp en ik heb die in Shapr3d uitgewerkt. Vervolgens met ruwe eiken planken aan de slag gegaan. Dit was de eerste keer dat ik zo zelf mijn eigen planken heb gemaakt. Erg goed gelukt al zeg ik het zelf. Ook was dit de eerste keer dat ik met een schraapstaal aan de slag ben geweest. Wat werkt dat prachtig zeg! Slijpen van die dingen is nog een kunst op zich, niet heel moeilijk maarje moet het wel net even weten. Lang leve youtube!

Morgen gaat de kast in de Skylt ter bescherming.

Hierbij wat foto's van het verloop.

Groeten, Peter
Schermafbeelding 2021-03-10 om 19.44.39.pngSchermafbeelding 2021-03-10 om 19.45.59.png

Schermafbeelding 2021-03-10 om 19.45.47.png
Schermafbeelding 2021-03-10 om 19.46.15.png
Schermafbeelding 2021-03-10 om 19.46.26.pngSchermafbeelding 2021-03-10 om 19.46.50.pngSchermafbeelding 2021-03-10 om 19.47.05.pngSchermafbeelding 2021-03-10 om 19.47.15.png
Schermafbeelding 2021-03-10 om 19.47.50.png
schermafbeelding-2021-03-10-om-19-48-02-png.100007

Bijlagen

• Schermafbeelding 2021-03-10 om 19.48.02.png
    Schermafbeelding 2021-03-10 om 19.48.02.png
    1,1 MB · Weergaven: 94

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik heb m als favoriet gemarkeerd. Mooie kast en nette uitwerking!

heb je de planken direct gelijmd of nog iets van deuvels/domino’s/lamello’s gebruikt?

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
280
234
Zeeuws Vlaanderen
Ik heb alles verbonden met domino's en lijm. Ik ben iedere keer weer onder de indruk van hoe fijn het werkt met dat apparaat. Je kunt alles ook goed even in elkaar zetten voor je gaat lijmen om te kijken of er nog iets niet klopt.

Voorheen gebruikte ik altijd de strakke stand van de domino frees maar sinds kort gebruik ik nu vooral de ruime stand. Op die manier kun je nog net even wat bewegen met je panelen. Dan kun je het echt helemaal strak zetten.

En ik moet zeggen dat de Mirka Deros ook echt een geweldig apparaat is bij de afwerking. Daar wordt alles mooi mee lijkt het soms wel.

Dank voor de leuke reacties!

7 mrt 2015
1.129
360
P'beek
Inderdaad mooi geworden en ik zit met precies hetzelfde probleem, grote hoekbank + zelf altijd in het hoekje zitten + wijnglas = noodzaak voor een lange smalle tafel bij de bank.

Dacht iets met pootjes te maken maar nu ik deze zie steel ik het ontwerp misschien wel gewoon :)

• Haha
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
280
234
Zeeuws Vlaanderen
Voor de verhouding van de delen hebben we gebruik gemaakt van de gulden snede. Dat maakt erg veel uit moet ik zeggen. Eerst had ik hem volledig evenredig verdeelt over de lengte maar dat werkte op een of andere manier niet. Mijn vrouw kwam toen verwijtend uitleggen dat je dat ook anders moest doen, Phi erop loslaten en jawel, ineens klopt het wel. Best een bijzonder ding die gulden snede :)

Voor de geïnteresseerden: Gulden snede wikipedia

• Leuk
Waarderingen: Athanor en jaap

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.301
2.319
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor de verhouding van de delen hebben we gebruik gemaakt van de gulden snede. Dat maakt erg veel uit moet ik zeggen. Eerst had ik hem volledig evenredig verdeelt over de lengte maar dat werkte op een of andere manier niet. Mijn vrouw kwam toen verwijtend uitleggen dat je dat ook anders moest doen, Phi erop loslaten en jawel, ineens klopt het wel.
jouw vrouw heeft meer inzicht dan mij
wens haar proficiat
maw die gulden snede is mij onbekend
wat is bij jullie het praktische resultaat van het gebruik daarvan ?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.108
937
Enschede, Twente
jouw vrouw heeft meer inzicht dan mij
wens haar proficiat
maw die gulden snede is mij onbekend
wat is bij jullie het praktische resultaat van het gebruik daarvan ?
Een afgeleide van de Gulden Snede die in de praktijk handig werkt, is de reeks van Fibonacci, die een reeks van mooie verhoudingen oplevert: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, etc.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
280
234
Zeeuws Vlaanderen
Inmiddels heb ik de kast in de skylt gezet. Eerste keer dat ik daarmee gewerkt heb. Bevalt me erg goed, werkt lekker. Enige ding is dat je precies moet aanmaken wat je nodig hebt want na een paar uur hard het uit. De keuken weegschaal was daar zeer behulpzaam bij.

Hij lijkt al goed droog en je ziet er inderdaad echt niets van, mooi spul! Ik laat hem nog een nachtje uitharden en morgen inrichten.

7 mrt 2015
1.129
360
P'beek
mijn planken met 1k-lak plakken na een paar dagen nog aan mekaar, wanneer ik ze stapel, omdat de uithardingstijd nog niet voorbij is
wat staat op het etiket van jouw 2k ?

Had ik ook met PU-lak.... dacht dat ze droog genoeg waren, op elkaar gelegd en vervolgens de 2 laklagen aan elkaar “geplakt” en bij los trekken enorme “blaren” in de lak..... en dus schuren en opnieuw lakken. Beter een dagje langer laten liggen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.