Kastenwand pools grenen

VoorAnker

Nieuw lid
21 apr 2024
5
2
nederland
Hallo allen,

Mijn eerste post op dit mooie forum. Leek me wel eens verstandig om wat tips en tricks te vragen ipv steeds in mijn eigen sop gaar te koken.
Een paar jaar geleden hebben wij onze zolder verbouwd. Wat ooit alleen voor opslag en rommel was hebben we middels het laten plaatsen van 2 dakkapellen omgetoverd tot 2 functionele ruimtes en een overloop.
Nu ben ik al geruime tijd bezig met het vervaardigen opberg kasten onder het schuine dak.
Ik heb voor de corpussen en "binnen" afwerking fins vuren plaats van 18mm gebruikt. Nu wil de de frontjes en zichtkant met Pools grenen afwerken.
Ik ben op zoek naar wat tips mbt het realiseren van deze wand.
Onder een foto (1.) van de actuele situatie en een sketchup tekening (2.) van hoe de uiteindelijke situatie ongeveer moet worden. Balken onder de dakkapel staan niet exact op dezelfde afstanden van elkaar. Wilde eerst deurtjes van 60 breed maken die tegen elkaar open zouden gaan maar heb nu vouwdeuren in gedachten (mede omdat de ruimte niet enorm groot is dus kleinere deurtjes scheelt ruimte). Ook hiervan heb ik een voorbeeld bijgevoegd (3.)van het internet. Die moeten dan per deel circa 30 cm breed en 70 cm hoog worden. Als de dan 2 vouwdeuren opent krijg je een opening van 120cm breed, genoeg om spullen in en uit de kast te halen. Voorwaarde is wel dat de scharnierpunten in de uiterste hoeken zitten van de deurtjes en dat ze boven en onder in het reeds geplaatste hout bevestigd worden. Scharnieren tussen de deurtjes wil ik pianoscharnieren over vergelijkbaar gebruiken.
Nu mijn vragen:
1. Ik heb me rot gezocht naar geschikte scharnieren voor de buitenste deurtjes. Nu kwam ik zogenaamde hoekspeunen tegen (4.) (5.). Is er iemand die ervaring heeft met dit soort scharnieren? Wat ik lees is dat dit alleen in oude kasten gebruikt wordt. Mijns inziens moet dit toch werken. Of zijn er andere alternatieven?
2. Ik wil de gordingen inpakken met pools grenen (dus hetzelfde hout als de kasten). Nu ben ik in dubio wat nu de tekenrichting van het hout moet worden. De tekening richting van de kastdeuren zal in verticale oriëntatie zijn. Gording ook zo of toch in horizontale richting?
3. Hoe storend is het dat de tekening van het hout niet uit een en dezelfde plaat komen? Dus stel je hebt 2 deuren naast of boven elkaar, is het dan wenselijk dat de tekeningen doorlopen (dus uit dezelfde plaat komen)? Of ga je dat verschil niet echt zien?

Heel verhaal dit :). Dank voor jullie reacties.

Mvg,

VoorAnker

(1.)
WhatsApp Image 2024-04-21 at 14.53.59.jpeg

(2.)
GeplakteAfbeelding-1.png

(3.)
Schermafbeelding 2024-04-21 om 16.25.49.png

(4.)
image002.png

(5.)
image001.png
 

jorisvh

Post veel
voor 18mm plaatmateriaal zou ik potscharnieren gebruiken bvb Blum, Hettich, … die kan je nastellen.

over deurtjes in 2 delen met pianoscharnieren zou ik toch nog eens nadenken. als het uiteinde van het 2de deel niet boven en/of onder geleid wordt hangt het los te flapperen als je de kast opent. lijkt me zeer irritant.
om iets in of uit de kast te halen moet de ruimte ervoor sowieso vrij zijn dus dan kan 1 deurkant 60cm ook wel open.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als de dan 2 vouwdeuren opent krijg je een opening van 120cm breed, genoeg om spullen in en uit de kast te halen. Voorwaarde is wel dat de scharnierpunten in de uiterste hoeken zitten van de deurtjes en dat ze boven en onder in het reeds geplaatste hout bevestigd worden.
als de stijlen 60 cm van mekaar staan, dan heb je niet echt een opening van 120 cm
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: ErnstKuhne en Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
IK heb mijn schuine kanten ook voorzien van deuren/panelen. Ik heb metalstud aan de bovenkant zitten en gewoon twee magneetjes aan de bovenzijde ingeboord. Ze gaan niet vaak open en mijn weinig gebruikte spullen van de verzameling (rotzooi) staat er achter. Laden zijn natuurlijk veel mooier.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
laden zijn handig om - ook hier - niet op de knieën te moeten
zonder laden moet je verstandig stapelen opdat de inhoud niet uit de kast tuimelt
door de schuinte verlies je met laden diepte
komen er voorwerpen die niet in een lade passen ?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Hey Vooranker, laden kan je zo groot of zo klein maken als je zelf wil. Ik spreek uit ervaring dat op je knieën zitten om iets in de kast te zoeken niet zo geweldig is , vooral niet als je een jaartje ouder wordt. Laden zijn wel wat meer werk, maar zo gemakkelijk. Bakken op wieltjes achter deurtjes is ook een oplossing, vooral voor grotere zaken.
Gr,
Danny
20240421_204827 laden.jpg20240421_204852 laden open.jpg
 

VoorAnker

Nieuw lid
21 apr 2024
5
2
nederland
Ik krijg hier nog een lade trauma van 🤣. Tegenover de kastenwand waar ik deze vragen over stel komt eveneens een kasten wand. Daar ga ik waarschijnlijk lades in bouwen.
 
  • Haha
Waarderingen: edjuh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bakken op wieltjes achter deurtjes is ook een oplossing, vooral voor grotere zaken.
je geeft een voorzet voor mijn vraag
heb je reeds bakken op wieltjes gemaakt/geplaatst ?
ik heb een grote bak op wieltjes in gedachten
die komt in een nis
hoe kan ik die netjes geleiden, zodat die na uittrekken weer netjes op zijn plaats geduwd kan worden ?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Hey VoorAnker, ik wil jouw draadje niet kapen ,en jou zeker geen ladetrauma bezorgen... maar alleen mijn ervaring meegeven.
gr,
Danny
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
oriëntatie van de houttekening
dat is een persoonlijke smaak
ik probeer de houttekening in het volledige doch onderbroken vlak altijd in dezelfde richting te laten lopen
het is het materiaal dat de uitzonderingen opdringt
zitten in eenzelfde corpus schuiven met massieve fronten en deuren met massieve panelen boven mekaar, dan loopt om technische redenen de tekening bij de fronten horizontaal en bij de deuren vertikaal
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Had ik niet door ;),
Houttekening verticaal voor de kastdeuren en horizontaal voor horizontale stukken zou ik doen. Maar deurtjes met speunen zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ik heb enkele jaren geleden eens een eiken tv kast aangepast , er moest een grotere tv in en de deurtjes gingen niet ver genoeg open. Miserie.
Voor jouw kastjes zou ik ipv dubbelslag deurtjes ( zoals Joris opmerkt - veel werk en het resultaat moet je afwachten) schuifdeuren maken, ook omdat de stijlen onder de dakkapel niet mooi op gelijke afstand staan. Schuifdeurtjes met een dubbele geleiding boven en onder - kan je maken zo breed je maar wil en je bent niet gebonden door de bestaande stijlen. En daarachter zet je wat je maar wil .
gr,
Danny
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
In verreweg de meeste gevallen kies ik ervoor om bij plaatmateriaal met een dosse oppervlak de vlammen/kathedralen met de punt naar boven te houden als een verticale oriëntatie is gewenst. De lengterichting van het hout laat ik over het algemeen parallel aan de langste zijde van het werkstuk lopen. In sommige gevallen wijk ik daar vanaf als dat optisch beter uitkomt in het grotere geheel van het werkstuk zelf of de omgeving waarin het geplaatst gaat worden. Maar standaard ga ik hiervan uit.

De horizontale oriëntatie is vaak minder kritisch, zolang die maar uniform is. Uniformiteit maak het uiterlijk echt een stuk beter. Een voorbeeld van hoe ik zo'n keuze maak is als een paneel of een set van panelen naast een deur komt. In die gevallen vind ik het vaak het mooist om de punten naar de deur te laten wijzen. Voor mijn oog ziet dat er rustiger en natuurlijker uit. Maar of mijn ogen representatief zijn voor de smaak van een ander...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Klopt. Dat is ook waarom ik schreef "bij plaatmateriaal met een dosse oppervlak". Bij andere patronen kies ik ervoor de optische lengte parallel te houden aan de fysieke lengte.

Maar als ik het zo terug lees had ik inderdaad duidelijker kunnen zijn.
 

jorisvh

Post veel
je boodschap was wat mij betreft duidelijk en ben het er ook helemaal mee eens.wilde dus zeker nier corrigeren.
enkel aangeven dat de keuze tussen nerf verticaal of horizontaal hier iets minder belangrijk is.
al zou ik voor alle deurtjes natuurlijk wel hetzelfde kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.