Kastenwand onder een schuin dak

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
49
48
waarom niet aan de achterkant ?
wanneer je daar een speling overhoudt, staat de voorzijde van de wanden hol
Al doende leert men:)
Ik dacht als ze aan de voorkant vast zouden zitten dat het voldoende zou zijn. Maar inderdaad, goed punt.

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Mooi! Ik ben met iets soortgelijks bezig, maat pieker me suf over de punten van de schuine deuren die tegen het plafond stoten. Ik heb al de nodige adviezen gehad, maar was benieuwd hoe jij dat uiteindelijk opgelost hebt. Verder vroeg ik mij af of je de platen zelf hebt gezaagd of dit hebt laten doen. Ik heb een stukje geprobeerd en dat viel mij tegen. Ondanks alle voorzorg best wel eea aan splinters. Met melamine heb/had ik dat niet.

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Leuk. Zo'n eerste keer een inbouwkast steek je veel van op. De schuine deuren laat je in ieder geval de goeie kant op draaien, zo te zien. Dat is altijd een leuke valkuil.
Ik weet niet hoe he de afwerking langs het plafond doet, maar soms komt de bovenhoek van de schuine deuren wat in de knel bij het openen van de deur, dan moet je aan de binnenkant van de deur er een hoekje afhalen. Maar dat kom je ook vanzelf tegen.
Voor rekensommen kun je naast hier ook goed bij Blum zelf terecht, alles is gedocumenteerd.
Zou je dan een hoekje doen of de hele schuine kant 45 graden in verstek zagen bijvoorbeeld?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
pieker me suf over de punten van de schuine deuren die tegen het plafond stoten
gelijkaardig probleem is recent in een ander draadje aan bod gekomen
ik had onder een wand die 45° schuin is deuren geplaatst waarvan ik de bovenzijde in 45° afgeschuind had om mooi aan te sluiten
met standaardscharnieren van 110° stootte de punt van de deuren tegen de wand, en kon ik ze daardoor niet volledig openen
met scharnieren van 150° (of 155) is dat probleem weg

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
49
48
Mooi! Ik ben met iets soortgelijks bezig, maat pieker me suf over de punten van de schuine deuren die tegen het plafond stoten. Ik heb al de nodige adviezen gehad, maar was benieuwd hoe jij dat uiteindelijk opgelost hebt. Verder vroeg ik mij af of je de platen zelf hebt gezaagd of dit hebt laten doen. Ik heb een stukje geprobeerd en dat viel mij tegen. Ondanks alle voorzorg best wel eea aan splinters. Met melamine heb/had ik dat niet.
Ik heb rondom de kasten een marge van 5cm genomen. Zodoende zijn de punten van de deurtjes dus ook 5cm lager en stoten ze nergens tegenaan. De loze ruimtes heb ik met paslatten weggewerkt en meegeschilderd.
Ik heb alles laten zagen, want dat scheelt me erg veel tijd. Zeker grote platen kan ik met alleen mijn invalzaag niet snel en nauwkeurig verwerken. En met de deuren komt het nogal nauw, iedere afwijking valt gelijk op.
De schuine zijdes aan de bovenste deuren heb ik wel zelf gezaagd, maar dat ging erg makkelijk. Kwestie van het hoogste punt van de deur verbinden met het hoogste punt van de volgende deur ernaast en dan zagen.
Ik had wel wat rauwe randen na het zaagwerk van de deuren (mdf lakdraag). Dat is volgens mij bijna niet te voorkomen. Naderhand heb ik alles met radius 3 afgerond. Dan zie je er niks meer van. Dat vind ik mooier staan maar ook de verf pakt er dan beter op. En je haalt je handen er niet meer aan open.

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
gelijkaardig probleem is recent in een ander draadje aan bod gekomen
ik had onder een wand die 45° schuin is deuren geplaatst waarvan ik de bovenzijde in 45° afgeschuind had om mooi aan te sluiten
met standaardscharnieren van 110° stootte de punt van de deuren tegen de wand, en kon ik ze daardoor niet volledig openen
met scharnieren van 150° (of 155) is dat probleem weg
Dank. Ik had dat inderdaad gelezen. Ik begreep echter ook dat als je 2 naast elkaar liggende deuren hebt, waarbij de scharnieren van de ene deur aan de dezelfde kant zitten als die van de andere (bij mij bij de 2 middelste deuren het geval , de kast komt onder een schuin punt dak), de deuren niet tegelijkertijd open kunnen. Omdat er een CV ketel achter zit waar af en toe aan gewerkt moet worden is dat niet zo handig leek mij. Maar misschien valt dat wel mee.

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
186
72
Heel mooi resultaat! Neem je ook eens een foto met de deuren open aub?Je hebt die 'verloren driehoeken' dan niet opgevuld met een op maat gemaakte driehoek?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.