Ben je al begonnen?
Qua mpx kwaliteit moet je naar kwaliteit van de buitenkant en van de binnenkant kijken.
Buitenkant: hoe mooi zijn de toplagen? Bij berken B/BB of BB/BB. De platen hebben in elk geval een toplaag die je enkel moet schuren en vernissen, niet zelf herstellen. De herstellingen zijn al in de fabriek gebeurd. Hoe lager de kwaliteit, hoe meer herstellingen.
Als je de zaagkanten met laagjespatroon zichtbaar wil laten (een ook voor de stevigheid natuurlijk) is de kwaliteit van de tussenlagen, overal goed verlijmd, geen holle ruimtes, …. van belang en daar moet je wel zelf herstellingen uitvoeren (plamuren).
In het algemeen verwacht ik dat je bij berken minder herstellingen nodig zal hebben dan bij populieren. Populier mpx lijkt me ook zacht voor fronten, zullen snel putjes in komen.
Boekenplanken kan je evt vooraan opdikken tot een paar cm voor hogere buigstijfheid. Achteraan kan dat gerust meer zijn want daar zit het niet in de weg. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je de encyclopaedia britannica of enkele Jip&Jannekes te etaleren hebt.
een vraag die je niet gesteld had:
ik zou de kast in 2 delen maken. op volle hoogte kan je ze niet plat maken en dan rechtzetten. Weet niet hoe hoog je plafond is, maar platen van volledige hoogte zijn moeilijk hanteerbaar als ze al te vinden zijn.
Ik zou de verdeling tussen onder en boven ook opschuiven naar de overgang van recht naar schuin, dat maakt de constructie een stuk eenvoudiger.