Kast in een nis maken

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
419
11
Diepenveen
www.kekkek.nl
Zoals de titel al aangeeft mag ik in een nis een kast maken. Het idee is om onderin een hangende ladenkast te maken en daarboven twee schappen blind te bevestigen.

Alleen is de nis erg slordig gestuct. Er is een verschil in diepte tussen de linker en rechterkant (links is 62 cm diep en rechts 64 cm). Bovendien is links de hoek t.o.v. de achterwand veel meer dan 90 graden, ik houd aan de voorkant ruim 2 cm verschil over.
De hoek aan de rechterkant is wel ongeveer 90 graden.
De nis is een kleine 140 cm breed.

Mijn idee was om een (mooi haakse) ladenkast te maken en die dan met een haaklat aan de achterwand op te hangen, maar omdat het allemaal zo scheef is zie ik het eigenlijk niet meer zo zitten.
Ik zit er nu aan te denken om 4 schappen te maken en dan tussen de onderste twee schappen een (los) ladenblok te zetten dat ik zoveel mogelijk naar rechts schuif (de haakse kant) en dan links een deurtje maak met scharnieren op het ladenblok. De deur maak ik zo lang dat het aansluit tegen de linker muur.
Of hebben jullie andere/betere ideeen?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.464
1.091
Omgeving Leiden
Zoals ik het van je begrijp, loopt de achterkant van de nis niet parrallel aan de voorkant.
Zijn de muren links en rechts van de nis wel loodrecht?
Lopen de muren in de nis links en rechts wel evenwijdig?
Misschien kan je de achterwand van de nis uitrachelen , een plaat mdf er tegenaan en je hebt weer een goed uitgangspunt.

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
419
11
Diepenveen
www.kekkek.nl
Zoals ik het van je begrijp, loopt de achterkant van de nis niet parrallel aan de voorkant.
Zijn de muren links en rechts van de nis wel loodrecht?
Lopen de muren in de nis links en rechts wel evenwijdig?
Misschien kan je de achterwand van de nis uitrachelen , een plaat mdf er tegenaan en je hebt weer een goed uitgangspunt.
Klopt, achterwand niet parallel aan de voorkant en de zijwanden niet evenwijdig. De achterwand uitrachelen is wel een idee, maar ook dan blijft het grootste probleem de linkermuur, die lang niet haaks op de achterwand staat. Die muur (opnieuw) stucen heb ik even overwogen, maar dat is wel veel gedoe in de woonkamer. Ook moet er dan weer geschilderd worden.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
35
15
Hillegom
Een taps toelopend opvulstuk aan de linkerkant zodat de zijwanden evenwijdig worden, de voorkant breed genoeg (5cm?) zodat die gestukt kan worden, eventueel een opengewerkt profiel erop schroeven zodat de stuk goed houdt.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
557
310
‘s-Hertogenbosch
Ladekast klein genoeg maken maar wel haaks op de voorkant uitlijnen. Links en rechts proberen een optisch even groot passtuk ( achter de ladefronten), ladefronten 5a6 mm vrij van de muur houden.
Blad strak passend tussen de muren.
Schappen boven het blad 2a3 cm terug van de voorkant, strak passend tussen de muren.
Aan de zijkant van de schappen een blinde ( niet doorlopende) zaagsnede waarin een aluminium hoeklijntje als drager kan dienen.

Misschien is het mooier om de schappen dubbel dik te maken. Scheelt ook in de doorbuiging….
Succes John

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Moest het de mijne zijn: maak je inbouwkast zoals je normaal zou doen. Haaks, recht en te lood.
Pas hem vervolgens in en vul de kieren op met paslatten, kit, stuc of wat dan ook.
Het is veel lastiger om iets on-haaks en scheef te maken dan om het naderhand aan te passen

• Leuk
Waarderingen: Henkies en ZotVanHout

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
419
11
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een paar foto's. De osb plaat is precies haaks en is tegen de achterwand gedrukt. Hier is duidelijk het probleem te zien, ik moet ongeveer 2 cm opvullen.
De andere foto bevat het idee van wat het zou moeten worden... een ladenkast met 6 lades met een facet-rand als buitenkader (dus invallende lades).
Ik zie niet in hoe ik dit mooi kan krijgen..
De schappen boven de kast worden dubbeldik, met de bevestiging erin. Deze schappen kan ik strak in de nis pas maken.
Het geheel wordt van massief eiken gemaakt dat kurkdroog is.
(N.B. de totale hoogte van de nis is ruim 2 meter)

Bijlagen

• 20250308_152534.jpg
    20250308_152534.jpg
    69 KB · Weergaven: 41
  • 26836c64f65f9c735464d03864d35d8b.jpg
    26836c64f65f9c735464d03864d35d8b.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
557
310
‘s-Hertogenbosch
Als je aan de linkerkant het ladeblok in het stucwerk verzinkt kun je strakker…
Het is een puistenwerk maar de enige optie als je verder geen passtukken wil gebruiken.
In de achterste hoek 2,5 cm inzagen en dan recht naar de hoekbeschermer krabben/hakken.
Dit tot aan de bovenkant van het ladekastje.
Het bovenblad kun je door laten steken bij de hoeken die “in” de haak zijn. Dit houdt wel in dat je de corpus ter plaatse in mekaar moet zetten… omdat de achterkant breder is dan de voorkant…

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
18
6
je ladefronten mogen natuurlijk ook breder zijn dan het corpus. Als je een 'schilderijlijst' op de muur rondom je ladefrontjes maakt zó dat die samen met de ladefrontjes de schevigheid van de nis verstopt, kun je een haaks corpus maken dat in de nis past. De voorkant komt dan een tiental mm uit de muur.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.