Kast afhangen

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.407
891
‘s-Hertogenbosch
Als je zegt dat de deur naar beneden blijft hellen 🤔houd dat dan in dat je scharnieren aan de linkerzijde zitten?? Probeer eens met een euro munt onder de kast aan de hangkant ( scharnierkant) aan de voorzijde of het beter wordt. Ben in het verleden ook eens aan het klooien geweest met een haakse kast en waterpas hier en daar en laser zus en zo. Alles klopte …. Niet echt dus. Een afwijking van een haar en nog enkele welke niet meetbaar zijn sluipen er altijd in. Een diagonaal die vaak niet gemeten wordt is die van linksbovenachter naar rechtsondervoor en andersom. Lastig te meten maar daar bleek bij mij de afwijking te zitten…
Uiteindelijk de kast iets moeten schranken om tot een strak lijnenspel te komen, maar klanten vinden dat niet leuk als je dat doet waar ze bij staan ( beter vragen of ze effe koffie kunnen gaan zetten 🫣)
Als je in dit geval zelf je eigen klant bent, misschien ook eerst maar koffie en dan kijken wat wel oplost. Vaak zijn dit soort dingen niet te meten maar moeten wel opgelost worden.
Wat @chevy66 zegt is waar.. als de scharnieren te licht zijn hangt de deur aan de bovenkant van het scharnier af, zodat de verticale naad een wig lijkt. Je plaat is vormvast…
Succes John

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: axeldemarteau en rinus

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
666
157
Oss
Als je zegt dat de deur naar beneden blijft hellen 🤔houd dat dan in dat je scharnieren aan de linkerzijde zitten?? Probeer eens met een euro munt onder de kast aan de hangkant ( scharnierkant) aan de voorzijde of het beter wordt. Ben in het verleden ook eens aan het klooien geweest met een haakse kast en waterpas hier en daar en laser zus en zo. Alles klopte …. Niet echt dus. Een afwijking van een haar en nog enkele welke niet meetbaar zijn sluipen er altijd in. Een diagonaal die vaak niet gemeten wordt is die van linksbovenachter naar rechtsondervoor en andersom. Lastig te meten maar daar bleek bij mij de afwijking te zitten…
Uiteindelijk de kast iets moeten schranken om tot een strak lijnenspel te komen, maar klanten vinden dat niet leuk als je dat doet waar ze bij staan ( beter vragen of ze effe koffie kunnen gaan zetten 🫣)
Als je in dit geval zelf je eigen klant bent, misschien ook eerst maar koffie en dan kijken wat wel oplost. Vaak zijn dit soort dingen niet te meten maar moeten wel opgelost worden.
Succes John

Oploskoffie wil soms ook helpen

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
666
157
Oss
Als je zegt dat kast haaks is volgens je laser.
Dan is of laser niet goed of deur niet haaks.
Zou eerst dit oplossen dan zou je eventueel de deur nog elders kunnen hergebruiken of andersom..
En van de 2 kast of deur is niet haaks. En als die beweringen die jij aangeeft kunnen wel kloppen. Is raar als 5 mensen dezelfde bewering onafhankelijk van elkaar zijn en jij zegt dat het niet zo is. Helaas foto's liegen niet. Iedereen maakt fouten is ook goed kun je van leren maar krijg het idee dat je niet echt ervan wil leren. Aan kant zetten en later opnieuw kijken lost het probleem niet echt op. Terwijl als je het oplost krijg je iets af.
En dan verder met volgende kun je eventueel restant opnieuw hergebruiken en/of voorkomen dat probleem word herhaald.
Vraag dan na maand wel af of je überhaupt open staat voor input.

Jij komt met een probleem, diverse oplossingen en oorzaken van problemen worden aangegeven je krijgt input maand verder nog niet echt iets mee gedaan. Sta je er dan überhaupt wel voor open! Eigenwijs is ook wijs.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.407
891
‘s-Hertogenbosch
Oplossing kan ook zijn om de rug uit de kast te lossen, de kast naar de deur te richten en zo vast te zetten met de rugwand, uiteraard nieuwe schroefgaatjes maken met achterwand schroeven.

Dit was mijn laatste optie en wens je nog veel succes
Groetjes John

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.955
1.414
Omgeving Leiden
@John1969 schreef:
Een diagonaal die vaak niet gemeten wordt is die van linksbovenachter naar rechtsondervoor en andersom. Lastig te meten maar daar bleek bij mij de afwijking te zitten…

Dit is goed te controleren met een ' pinch stick', ook handig voor diagonalen in een kast.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en John1969

axeldemarteau

Actieve deelnemer
4 jun 2023
36
1
Brussel
Als je zegt dat kast haaks is volgens je laser.
Dan is of laser niet goed of deur niet haaks.
Zou eerst dit oplossen dan zou je eventueel de deur nog elders kunnen hergebruiken of andersom..
En van de 2 kast of deur is niet haaks. En als die beweringen die jij aangeeft kunnen wel kloppen. Is raar als 5 mensen dezelfde bewering onafhankelijk van elkaar zijn en jij zegt dat het niet zo is. Helaas foto's liegen niet. Iedereen maakt fouten is ook goed kun je van leren maar krijg het idee dat je niet echt ervan wil leren. Aan kant zetten en later opnieuw kijken lost het probleem niet echt op. Terwijl als je het oplost krijg je iets af.
En dan verder met volgende kun je eventueel restant opnieuw hergebruiken en/of voorkomen dat probleem word herhaald.
Vraag dan na maand wel af of je überhaupt open staat voor input.

Jij komt met een probleem, diverse oplossingen en oorzaken van problemen worden aangegeven je krijgt input maand verder nog niet echt iets mee gedaan. Sta je er dan überhaupt wel voor open! Eigenwijs is ook wijs.
Ik apprecieer je hulp en die van de anderen. Jij hebt het gevoel dat hier niets mee gedaan wordt, maar dat is onzin. Zoals ik aangaf ben ik een maand lang niet in mijn atelier kunnen zijn en heb ik hier gisteren pas opnieuw aan kunnen werken.
Ik houd je op de hoogte van de oplossing (maar verwacht die niet morgen, want momenteel werk ik gemakkelijk 60u per week waardoor ik helaas niet heel veel tijd heb om in mijn atelier te staan klooien)

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
575
307
57
Luzy Saint Martin
Ik vermoed dat de kastzijde waar de kruisplaatjes op geschroefd zijn wat krom gaat staan door het gewicht van de deur.
Zit er een vast schap in het midden van de kast?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
666
157
Oss
Ik apprecieer je hulp en die van de anderen. Jij hebt het gevoel dat hier niets mee gedaan wordt, maar dat is onzin. Zoals ik aangaf ben ik een maand lang niet in mijn atelier kunnen zijn en heb ik hier gisteren pas opnieuw aan kunnen werken.
Ik houd je op de hoogte van de oplossing (maar verwacht die niet morgen, want momenteel werk ik gemakkelijk 60u per week waardoor ik helaas niet heel veel tijd heb om in mijn atelier te staan klooien)

Je bent echt niet enige die 60 uur werkt.
Jaren geleden zat ik op woensdagavond al regelmatig op 60 uur tot ik ziek werd gelukkig genezen na zware operatie.

Nee maar stel dat je het niet kunt vermaken kun je die delen elders in je kast verwerken omdat je al verder was gegaan met kast. Materiaal is al duur genoeg

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
666
157
Oss
Dan zou je 20 uur per dag werken en 4 uur per etmaal rusten of slapen. Klinkt goed 😄
Was ook niet goed maar toen die tijd moest het dus moet doen wat je moet doen. En 4 man personeel ziek. Gelukkig woonde ik toen boven het bedrijf. Nu zonder personeel veel minder kopzorgen en rust en ziekte onder controle dat was grote wakeup call

• Leuk
Waarderingen: Houtmoet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.