Zoals ik al aangaf. Je moet langs een lijntje leren zagen. En daarna steek je de zaagsnede even glad met een beitel. Kozijnen werden vroeger helemaal niet gelijmd. Als je niet kan zagen , maakt het weinig uit wat voor zaag je hebt.
Eigenwijs is ook wijsMaar als je wel kan zagen, maakt het wel uit.
Vaak persoonlijke voorkeur.
Trekzaag zaagt verfijnder, maar is ook meer kwetsbaar.
Duwzaag is robuuster maar in de zaagsnede vaak grover. (en dan dus beitel))
Houtsoort en soort verbinding maakt ook nogal uit.
Probeer het uit, daar leer je het meest van.
(of moet dit dan in de rubriek 'eigenwijs' ;-)
Ja en kaderzagen kun je op beide manieren gebruiken.De trekzaag bestaat hier ook al lange tijd.
Zoals al eerder aangehaald. Een matige Bahco (of Stanley of wat dan ook) kost ongeveer 30 euro. Voor die zelfde 30 euro heb je een uitstekende Japanse zaag (bijvoorbeeld Z-Saw). Een vervangblad kost maar de helft. Wil je een goede westerse zaag betaal je al snel het dubbele. Die goede westerse zagen zijn ook enkel verkrijgbaar bij webwinkels. In de bouwmarkt ga je ze niet vinden. Die hardpoints zijn niet slijpbaar, de duurdere westerse wel, maar dat moet je of zelf doen, of opsturen. Zelf doen kan best, maar juist slijpen en zetten is een kunst (in Japan doet de houtbewerker dat ook niet zelf, zagen slijpen is een aparte stiel).Wat van ver komt is lekker. Maar ik snap het niet.
Binnen iedere 'cultuur' ontwikkelt het gereedschap zich naar de werkzaamheden en de materialen waarop die werkzaamheden worden uitgevoerd.
Dus voor Japanse kozijnen uit Japans hout een Japanse zaag... In Nederland dus toch misschien die kaderzaag, ipv als dat Angel-Saksische gedoe?
Uiteindelijk is het gereedschap irrelevant bij voldoende "spiergeheugen" als gevolg van een timmermansleven balken doorzagen met dat type gereedschap.
"Fit for use" is waardevoller dan "het beste ..." want er is altijd wel iemand die van mening is dat iets anders "beter" is. Daar blijft het dan ook bij, een mening.
(Het is wel opvallend dat je de kaderzaag in alle werelddelen als oorspronkelijk gereedschap tegen komt)
Dat is gedeeltelijk waar. Je moet het gereedschap beheersen. Maar met een slechte zaag ga je nooit behoorlijk recht kunnen zagen. En met een botte beitel kan je niet mooi recht steken.Het maken van passende verbindingen met handgereedschap heeft meer met vakmanschap dan met het gebruikte gereedschap te maken.
pak gewoon de zaag waar je het beste gevoel bij hebt.
De meeste bouwvakkers kijken naar niets, hebben geen respect voor hun gereedschap (en zeker niet dat van een ander) en hebben totaal geen besef hoe gemakkelijk het kan zijn met scherp gereedschap. Een handzaag wordt enkel in uiterste nood gebruikt want 'dat werkt toch niet'. Teveel inspanning (maar dat ze bot is en tanden mist doordat ze er mee in een steen hebben gezaagd beseffen ze niet). Lang leve de accu machines. Als je hard genoeg duwt gaat een botte zaag ook nog door het hout. Als je dan aankomt met een handzaag bekijken ze je alsof je van Mars komt. En als dat nog blijkt te werken en sneller gaat dan electrisch weten ze helemaal niet meer waar ze het hebben. Dat gereedschap behandelen naar zijn waarde is teveel gevraagd.Waarom zou je een bouwzaag willen slijpen? Als hij bot is gebruik je hem om gips te zagen. Ik ken echt niemand in de bouw die zijn zagen vijlt of zet. Is totaal niet rendabel. Ik ken ook niemand in de bouw met een japanse zaag. Ja een paar van die dingetjes van de lidl, maar daar waren de tanden ook snel van weg. Zo'n japanse zaag is misschien leuk voor een ambachtelijke meubelmaker. Ik heb eens op dat z saw gezocht, maar dat zijn allemaal mini zaagblaadjes met een lange steel. Je kan dus geen fatsoenlijke slag maken, want dan trek je de zaag uit het hout. Dat heb ik al bij een middelmatige stanley. En ook al heb je maar een half zaagblad, hij past nog steeds niet in je timmerkist.
Tsja, als het over de centen gaat is het simpel. Geen hobby uitoefenen. Maar goed, ik heb vier Spear&Jackson zagen en die gaan de rest van m'n leven mee en het kind kan ze daarna nog heel lang gebruiken. Kost een paar vijltjes om ze scherp te houden. De zagen hebben op een na ~30.- stuk gekost, nieuw en met wat geduld. Er ligt ook nog een Sandvick, naslijpbaar en oud.Zoals al eerder aangehaald. Een matige Bahco (of Stanley of wat dan ook) kost ongeveer 30 euro. Voor die zelfde 30 euro heb je een uitstekende Japanse zaag (bijvoorbeeld Z-Saw). Een vervangblad kost maar de helft. Wil je een goede westerse zaag betaal je al snel het dubbele.