Kapschuur-achtige overkapping

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Wat betreft de toognagels:

Ik was begonnen ze uit eiken brandhout te maken, met een diameter van 28mm. Ik deed dit door de blokken te klieven met een bijl, om ze vervolgens op maat te maken met een haalmes. Dit was op zich leuk werk om te doen, maar het kostte erg veel tijd. Natuurlijk word je na een aantal toognagels maken er wat handiger in, maar ik zou alsnog op 20-30 minuten per nagel uitkomen. Met 50+ toognagels die ik nodig had en een vrouw en kind die ook aandacht willen en ook op korte termijn droog zitten heb ik besloten het mij zelf wat gemakkelijker te maken. Ik heb eiken rondhout met een diameter van 20mm gekocht bij de houthandel. Liever had ik ze zelf gemaakt, maar het leven bestaat nou eenmaal uit compromissen...
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Mooi ontwerp, alle cruciale verbindingen zitten goed op deze manier.
Geen geklooi met halfhout en andere toestanden.

Heb wel twee opmerkingen:p
- de balken onderaan van 100x100 zijn te klein van sectie. eiken van die afmetingen kan, bij langere lengtes, serieus werken.
Eiken direct in grondcontact is ook geen goed idee. Zou er toch minimaal één laag stenen onderstoppen. Of de balken een 50mm boven de grond houden, met enkel in het midden nog een ondersteuning.

- bij de lage achtergevel zou ik nog een bijkomende korte staander voorzien tussen grondbalk en muurbalk.
Deze hoeft niet op een fundering te staan, maar plaats hem tussen beide horizontale balken. Schoren zijn hier ook niet nodig, die aan beide uiteinden zijn voldoende.
De 100x100 balkjes zijn van douglas. Ik heb deze sectie zo gelaten. Wel heb ik aan alle drie zijdes 2 korte staanders er bij tussen geplaatst. Dit gaf me tevens de mogelijkheid de gevelbekleding goed vast te zetten.

Het geheel staat ruim 20 cm van de grond. De naad tussen de tegels en de gevelbekleding was niet overal helemaal gelijk. Deze naad heb ik weggewerkt door onderaan aan de binnenkant een strookje epdm folie te monteren die ik vervolgens door de naad naar buiten heb gewerkt. Dit zorgt voor een nette afwerking en garandeert dat he wat dat via de regel naar beneden stroomt ook daadwerkelijk naar buiten afgevoerd wordt.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Ik heb overigens het kruis tussen de nok en de balk daar onder weggelaten. De constructie is echt stijf genoeg en hierdoor kan ik grote objecten op de vliering opbergen (zoals een dakkoffer).

De extra balkjes als ondersteuning voor de vliering heb ik ook weggelaten. Ik heb er voor gekozen om blokhutplanken van 28 mm dik te gebruiken. De overspanning was ca. een meter, dus dat is ruim voldoende
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Ik was begonnen met het maken van de korbelen. De pennen heb ik voornamelijk met de hand gezaagd. Ik had nog wat oude zagen die ik wilde opknappen en slijpen voordat ik aan dit karwei begon. Uiteindelijk gunde ik mij hiervoor niet de tijd. Jammer, want achteraf gezien zijn die opgeknapte zagen echt een stuk efficienter!

Toen alles op maat was heb ik met een haalmes een profiel op de haakse zijden gemaakt.

IMG_20200521_142738.jpgIMG_20200521_142742.jpgIMG_20200601_114227.jpgIMG_20200607_111157.jpgIMG_20200521_202825.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.