Kantenband renoveren

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
82
6
Hallo,

De Kantenband aan de binnenkant van mijn keukenkastjes is verduurd en ziet er niet uit (zie foto) Ik wil die graag vernieuwen, zodat het er terug netjes uitziet. Ik heb in het verleden al eens geprobeerd om over de bestaande kantenband een nieuwe te lijmen met het strijkijzer. Maar die kwam na een dag al terug los. Wat raden jullie aan om te doen?
IMG_7276.jpeg
Mvg

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
82
6
Op de foto zie je de oude kantenband. Degene die ik er over geplakt had, is er al terug afgetrokken. De oude kantenband zit stevig vast. De nieuwe zou ik er dus graag over lijmen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Meestal is het band rond gefreesd. Als je er dan nieuw band op plakt, heb je aan de zijkanen een naad. Omdat je vermoedelijk alleen weg komt met contactlijm blijf je dat in de naden zien.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
Aluminium hoek of u profiel (als je de juiste maat kan vinden waar de planken in passen) er overheen zetten.
Of de planken eruit halen, afkorten op de zaagtafel en dan nieuw kantenband erop.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Meestal is het band rond gefreesd. Als je er dan nieuw band op plakt, heb je aan de zijkanen een naad. Omdat je vermoedelijk alleen weg komt met contactlijm blijf je dat in de naden zien.

Dan ga je uit van pvc kantenband.

Melamine band wordt niet afgerond, hpl kantjes worden schuin afgefreesd

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.658
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
tot nu toe lijkt mij de oplossing vinden een uitdaging
kantenband (23 mm > 18 ?) aan een bestaand kastje aanzetten is niet vanzelfsprekend
je kan geen eindes op maat afknippen
en vooral . . . je kan die niet van begin tot einde wegfrezezen

1741216702329.png

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
999
252
Ik had hetzelfde probleem, maar dan aan de buitenkant van mijn keukenkastjes.
Op het band zaten vlekken die niet meer weg te poetsen waren. Ik twijfelde tussen schilderen en band eroverheen plakken. Als voorbereiding een stukje weggeschraapt, daaronder zat weer een mooie witte kleur. Uiteindelijk hele toplaag weggeschraapt en als bescherming autowas er op. Zie wel hoe lang dit weer houdt.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
kantenband (23 mm > 18 ?) aan een bestaand kastje aanzetten is niet vanzelfsprekend
je kan geen eindes op maat afknippen
en vooral . . . je kan die niet van begin tot einde wegfrezezen

In mijn ervaring is kantfineer/kantband niet zo rekbaar dat het problemen oplevert als je het vooraf op maat (lengte) snijdt. Je moet natuurlijk wel erg secuur zijn met het aanbrengen. Daarom zet ik meestal het begin vast met een klem, strijk dan de rest, waarna ik het eerste stukje alsnog doe. Dat gaat eigenlijk altijd goed.

Wat betreft wegfrezen: dat laatste stukje haal ik weg met een cabinetmaker's trimming plane (geen idee of dat ding een Nederlandse naam heeft), maar een schaafijzer met een blokje hout als handvat erop gaat ook. Een flush cutting chisel kan ook. Als ik bang ben voor krassen, dan plak ik eerst een stukje tape dat net niet tot aan de rand komt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.