Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een kandelaar kunnen maken op mijn draaibank. Dit is pas mijn tweede werkstuk, nadat ik ook een houten knop voor mijn schaaf heb gedraaid. Toch wilde ik het resultaat even met jullie delen. Diameter is ongeveer 16cm en de hoogte ongeveer 24 cm. Het stuk is gemaakt uit een eikenhouten blok dat al een aantal jaar lag te drogen en eigenlijk bestemd was als brandhout. Het was echter hevig vertakt waardoor het niet te kloven viel met een kloofbijl.
Tijdens het draaien liep ik wel tegen een aantal problemen aan, voornamelijk met opspannen. Omdat ik een heel simpele draaibank heb kan ik geen gebruik maken van een chuck, maar doe ik het met een opspan plaat en de standaard meenemer. Ook ondervond ik toch nog wat problemen met het kops uitdraaien van het deel waar de kaars in zit. Wellicht toch maar inschrijven voor een cursus bij de stadswerkplaats in Groningen..
Groeten!

Tijdens het draaien liep ik wel tegen een aantal problemen aan, voornamelijk met opspannen. Omdat ik een heel simpele draaibank heb kan ik geen gebruik maken van een chuck, maar doe ik het met een opspan plaat en de standaard meenemer. Ook ondervond ik toch nog wat problemen met het kops uitdraaien van het deel waar de kaars in zit. Wellicht toch maar inschrijven voor een cursus bij de stadswerkplaats in Groningen..
Groeten!