Het is niet de bedoeling om hier je eigen commentaar te posten gelieve dit in de andere tread te doen die je hier vind zodat deze puur informatief blijft.
Kanawa tsugi zou men kunnen omschrijven als een 'schuine las met pennen'. Pennen is misschien niet de beste benaming, beter zou zijn spatpennen vermits ze dienen om het schransen te voorkomen. De sterkte van de verbinding is grotendeels gebaseerd op de compressie van het kopshout.
Bij de Japanse uitslag methode wordt er ALTIJD gemeten vanaf de centerlijn (CL). Dit is belangrijk om te begrijpen! Meet dus niet van de zijde maar altijd vanaf de CL.
Alle onderdelen van een houtverbinding zijn altijd proportioneel tov de hoogte en breedte van het te verbinden stuk. Dit is geen Japanse uitvinding maar gewoonweg goede praktijk zoals men die overal terugvind. Het begrijpen van deze verhoudingen zodat de structurele integriteit gewaarborgd blijft is zeer belangrijk. Er worden verschillende vuistregels gehanteerd en daarop bestaan variaties en uitzonderingen. Het is niet mijn bedoeling om hier allemaal op in te gaan en we zullen enkele zaken belichten die van toepassing zijn bij kanawa tsugi.
In Japan worden twee meeteenheden gebruikt, Metrisch en Shaku. Ook als er metrisch wordt toegepast worden de oorspronkelijke verhoudingen gehanteerd zoals die traditioneel met shaku van toepassing waren.
1 shaku = 0,303m = 30,3cm = 303mm
1 shaku = 10 sun, 1 sun = 30,3mm
1 sun = 10 bu, 1 bu = 3,03mm

Wij zullen uiteraard metrisch hanteren. Alle afstanden worden uitgedrukt in mm.
De balk die ik gebruik is ongeveer 60 x 140 maar het is beter om een stuk te gebruiken met een hoogte - breedte verhouding van 3/4.
Vermits alle uitslag vanaf de CL start is het eerste wat we doen op de boven en onderzijde een centerlijn markeren. Dit doen we niet met een smetkoord met krijt vermits die lijn niet nauwkeurig genoeg is. Gebruik een uiterst fijn zacht potlood dat duidelijke aftekend maar geen krassen nalaat.
CL staan enkel op boven en onderzijde, nooit op de zijkant. De CL representeert de lijn van een grid waarop het hele gebouw is ontworpen.
De bovenzijde van ons stuk is altijd de eerste referentie en we starten onze uitslag dus altijd van daar.
Traditioneel wordt er sumi (inkt) gebruikt en een sumisashi (bamboopen), de sumitsubo is de Japanse versie van het smetkoord en dient evennes als inktpot. Vermits je de sumisashi kan aanscherpen op een steen markeert deze een uiterst fijne lijn.
Nauwkeurigheid is uiterst belangrijk als je een goed resultaat wil bekomen en dan spreken over enkele tiende van een mm,, dit is niet moeilijk gewoon aandachtig blijven.

Als je balk een verhouding heeft van 3/4, bijvoorbeeld 90 x 120 zou ideaal zijn, dan zou de lengte tussen de twee kopshout einden 300 kunnen zijn, ofwel ongeveer 1 shaku. De lengte van een las is over het algemeen 3,5 tot 5 maal de breedte.
Als je balk dus 90 breed (A) is de lengte van je las 3,3 maal de breedte. Je ziet dat het hier mogelijk is om licht af te wijken van de regels. De sterkte van de verbinding wordt trouwens door veel meer factoren bepaald waar we niet zullen op ingaan. Bijvoorbeeld de dichtheid van het hout, eenzelfde houtsoort met fijne nerf kan een sterkere verbinding maken dan een stuk dat erg snel is gegroeid. Hoe nauwkeurig is je verbinding uitgesneden, past ze perfect met de nodige spanning of is ze te los? ......
We duiden het midden van onze verbinding aan en meten 150 naar iedere zijde en markeren een perfect haakse lijn door deze punten. We projecteren deze lijnen rond ons stuk als volgt. Vanaf de lijn op de bovenzijde verlengen we de lijnen afwisselend op beide zijkanten. We gaan dus niet in één richting rond het hout en gebruiken altijd de bovenzijde om onze winkelhaak tegen aan te slaan. Dit is veel nauwkeuriger en zo heb je minder (of liefst geen) afwijking als je de laatste lijn aan de onderzijde markeert.

Vanaf deze lijnen, weeral op de bovenzijde, tekenen we 15mm af in beide richtingen weg van het midden van de verbinding. 15mm is 1/6 van de breedte. 15 = 1/6 A

De breedte van een sashigane (Japanse winkelhaak) is exact 15 mm en die breedte wordt erg veel gebruikt voor het uitslaan van allerlei dingen. Ik kan dus mijn winkelhaak tegen de eerste lijn leggen en aan de andere zijde de net vernoemde lijn aftekenen.

We hebben nu de schouders en het uiteinde van onze spatpennen afgetekend.
Vervolgens markeren 7,5 aan bijde zijden van het midden van de verbinding zodat als we daar twee lijnen door tekenen deze weer 15 (1/6A) van elkaar staan. Dit doen we ook in de andere richting, parallel aan de CL zodat we daar een vierkant van 15 x 15 bekomen.
Aan iedere zijde van de verbinding, daar waar de spatpennen komen, tekenen we nu weer 15 af parallel aan de CL zoals op de foto.

Aan de andere kant van de verbinding doe je dit ook maar aan de andere zijde van de CL.
We markeren de schuine kanten van onze las zoals te zien op de afbeelding. Let goed op dat de schuine zijde start waar de CL en het kopshout van de spatpen samenkomen en loopt tot het vierkant dat je in het midden aftekende.

Dit doe je twee keer, links en rechts van het midden en uiteraard ook aan de onderzijde in spiegelbeeld.
Je resultaat zou er als volgt moeten uitzien.

De zwarte stippen/ lijnen duiden aan wat er wordt weggesneden. Vergelijke en controleer je resultaat aandachtig en post een afbeelding in het ANDERE tread hier.
Dat is alles voor vandaag, over enkele dagen deel twee van de uitslag en dan kunnen we beginnen aan het uitsnijden. Ik kijk al uit naar jullie resultaten.

Kanawa tsugi zou men kunnen omschrijven als een 'schuine las met pennen'. Pennen is misschien niet de beste benaming, beter zou zijn spatpennen vermits ze dienen om het schransen te voorkomen. De sterkte van de verbinding is grotendeels gebaseerd op de compressie van het kopshout.
Bij de Japanse uitslag methode wordt er ALTIJD gemeten vanaf de centerlijn (CL). Dit is belangrijk om te begrijpen! Meet dus niet van de zijde maar altijd vanaf de CL.
Alle onderdelen van een houtverbinding zijn altijd proportioneel tov de hoogte en breedte van het te verbinden stuk. Dit is geen Japanse uitvinding maar gewoonweg goede praktijk zoals men die overal terugvind. Het begrijpen van deze verhoudingen zodat de structurele integriteit gewaarborgd blijft is zeer belangrijk. Er worden verschillende vuistregels gehanteerd en daarop bestaan variaties en uitzonderingen. Het is niet mijn bedoeling om hier allemaal op in te gaan en we zullen enkele zaken belichten die van toepassing zijn bij kanawa tsugi.
In Japan worden twee meeteenheden gebruikt, Metrisch en Shaku. Ook als er metrisch wordt toegepast worden de oorspronkelijke verhoudingen gehanteerd zoals die traditioneel met shaku van toepassing waren.
1 shaku = 0,303m = 30,3cm = 303mm
1 shaku = 10 sun, 1 sun = 30,3mm
1 sun = 10 bu, 1 bu = 3,03mm

Wij zullen uiteraard metrisch hanteren. Alle afstanden worden uitgedrukt in mm.
De balk die ik gebruik is ongeveer 60 x 140 maar het is beter om een stuk te gebruiken met een hoogte - breedte verhouding van 3/4.
Vermits alle uitslag vanaf de CL start is het eerste wat we doen op de boven en onderzijde een centerlijn markeren. Dit doen we niet met een smetkoord met krijt vermits die lijn niet nauwkeurig genoeg is. Gebruik een uiterst fijn zacht potlood dat duidelijke aftekend maar geen krassen nalaat.
CL staan enkel op boven en onderzijde, nooit op de zijkant. De CL representeert de lijn van een grid waarop het hele gebouw is ontworpen.
De bovenzijde van ons stuk is altijd de eerste referentie en we starten onze uitslag dus altijd van daar.
Traditioneel wordt er sumi (inkt) gebruikt en een sumisashi (bamboopen), de sumitsubo is de Japanse versie van het smetkoord en dient evennes als inktpot. Vermits je de sumisashi kan aanscherpen op een steen markeert deze een uiterst fijne lijn.
Nauwkeurigheid is uiterst belangrijk als je een goed resultaat wil bekomen en dan spreken over enkele tiende van een mm,, dit is niet moeilijk gewoon aandachtig blijven.

Als je balk een verhouding heeft van 3/4, bijvoorbeeld 90 x 120 zou ideaal zijn, dan zou de lengte tussen de twee kopshout einden 300 kunnen zijn, ofwel ongeveer 1 shaku. De lengte van een las is over het algemeen 3,5 tot 5 maal de breedte.
Als je balk dus 90 breed (A) is de lengte van je las 3,3 maal de breedte. Je ziet dat het hier mogelijk is om licht af te wijken van de regels. De sterkte van de verbinding wordt trouwens door veel meer factoren bepaald waar we niet zullen op ingaan. Bijvoorbeeld de dichtheid van het hout, eenzelfde houtsoort met fijne nerf kan een sterkere verbinding maken dan een stuk dat erg snel is gegroeid. Hoe nauwkeurig is je verbinding uitgesneden, past ze perfect met de nodige spanning of is ze te los? ......
We duiden het midden van onze verbinding aan en meten 150 naar iedere zijde en markeren een perfect haakse lijn door deze punten. We projecteren deze lijnen rond ons stuk als volgt. Vanaf de lijn op de bovenzijde verlengen we de lijnen afwisselend op beide zijkanten. We gaan dus niet in één richting rond het hout en gebruiken altijd de bovenzijde om onze winkelhaak tegen aan te slaan. Dit is veel nauwkeuriger en zo heb je minder (of liefst geen) afwijking als je de laatste lijn aan de onderzijde markeert.

Vanaf deze lijnen, weeral op de bovenzijde, tekenen we 15mm af in beide richtingen weg van het midden van de verbinding. 15mm is 1/6 van de breedte. 15 = 1/6 A

De breedte van een sashigane (Japanse winkelhaak) is exact 15 mm en die breedte wordt erg veel gebruikt voor het uitslaan van allerlei dingen. Ik kan dus mijn winkelhaak tegen de eerste lijn leggen en aan de andere zijde de net vernoemde lijn aftekenen.

We hebben nu de schouders en het uiteinde van onze spatpennen afgetekend.
Vervolgens markeren 7,5 aan bijde zijden van het midden van de verbinding zodat als we daar twee lijnen door tekenen deze weer 15 (1/6A) van elkaar staan. Dit doen we ook in de andere richting, parallel aan de CL zodat we daar een vierkant van 15 x 15 bekomen.
Aan iedere zijde van de verbinding, daar waar de spatpennen komen, tekenen we nu weer 15 af parallel aan de CL zoals op de foto.

Aan de andere kant van de verbinding doe je dit ook maar aan de andere zijde van de CL.
We markeren de schuine kanten van onze las zoals te zien op de afbeelding. Let goed op dat de schuine zijde start waar de CL en het kopshout van de spatpen samenkomen en loopt tot het vierkant dat je in het midden aftekende.

Dit doe je twee keer, links en rechts van het midden en uiteraard ook aan de onderzijde in spiegelbeeld.
Je resultaat zou er als volgt moeten uitzien.

De zwarte stippen/ lijnen duiden aan wat er wordt weggesneden. Vergelijke en controleer je resultaat aandachtig en post een afbeelding in het ANDERE tread hier.
Dat is alles voor vandaag, over enkele dagen deel twee van de uitslag en dan kunnen we beginnen aan het uitsnijden. Ik kijk al uit naar jullie resultaten.

Laatst bewerkt: