kan ik hier pianoscharnieren gebruiken?

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
248
91
hallo,
ik heb mijn bureau- en bibliotheekkamer thuis een make-over gegeven. Aan 1 muur heb ik lage kastjes gemaakt, 70x70cm en 30 cm diep. Hier komen boeken in. De kastjes zijn gemaakt uit goedkope meubelpanelen uit de doe-het-zelf. Ik wil hier deurtjes aan bevestigen en dacht uit gewoonte aan potscharnieren. Ik probeer de hele kamer zoveel mogelijk budgetvriendelijk op te knappen. Zoals jullie wel weten zijn potscharnieren niet goedkoop. Pianoscharnieren zijn een stuk goedkoper. Kan dat hier ook? is het puur een kwestie van smaak en gewoonte? Of waar moet ik op letten? Zijn ze moeilijker te installeren om de deurtjes strak te bevestigen?
Misschien ook goed om weten: deze kastjes gaan niet intensief gebruikt worden, dient vooral voor opbergen en er zijn geen kinderen in huis die de deurtjes 100x open en dicht willen doen ;-)

bedankt voor het advies

(Bovenop komt nog een plank om alles mooi af te dekken, paslatje opzij, en wordt nog geschilderd ook)

20230805_181257.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Je hebt potscharnieren in vele prijsklasses. Je kan het zo duur maken als je wilt. Ik zou ze wel gebruiken. Pianoscharnieren kan, maar zijn niet meer na te stellen, wat met potscharnieren wél kan.

Je hebt dit nu al netjes gemaakt, dan zou ik niet meer bezuinigen op de scharnieren wat ergernissen naderhand met zich meebrengt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Belgje

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.152
913
Omgeving Leiden
Omdat de kastjes 70 breed zijn, denk ik dat je twee deurtjes per element gaat monteren.
Bij gebruik van pianoscharnieren komt 1 blad van het scharnier op de kopse kant van een element.
De knoop van het scharnier steekt uit,zodat je ernaast niet een tweede pianoscharnier kan monteren.

Afgezien daarvan ga je dat nooit mooi uitgelijnd krijgen, zoals @jelmer ook al noemt. En dan nog de ergernis van kleine schroefjes in spaanplaat en de noodzaak van speciale schroefjes met kleine kop voor de dunne pianoscharnieren.

Wat denk je van schuifdeuren in een schuifdeur profiel? In dit stadium kan je daar nog voorzieningen voor maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
248
91
Ah ja, schuifdeuren, daar had ik nog niet aan gedacht. Zou ook leuk zijn maar dat heb ik nog nooit gedaan. Dan blijf ik misschien toch beter bij potscharnieren.

Tenzij iemand mij naar een goede uitleg kan verwijzen, dan wil ik het wel proberen. ( cfr Pipi Langkous ;-) )
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.152
913
Omgeving Leiden
Op internet zijn er videos van storemax, maar dit is niet een budgetvriendelijk systeem zal ik maar zeggen.
Ik dacht aan schuifdeurprofielen. Eentje boven, eentje onder, plaatjes er in en klaar.

 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
248
91

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.152
913
Omgeving Leiden
Dat is inderdaad erg budgetvriendelijk. Welke plaatjes heb je daarvoor nodig? En wijst het zichzelf een beetje uit hoe je die moet plaatsen dan?
De profielen zijn er in verschillende maten. Meestal ga ik uit van een deur van 8 of 9 mm dik. Bijvoorbeeld mdf met lakdraagfolie. Wel wat duurder maar scheelt een hoop werk en verf. Dan moet elke sleuf van het profiel 10 breed zijn.
Op de foto zie ik 4 elementen. Je hoeft er niet vaak bij schreef je, dus dan zou ik twee schuifdeuren maken. Grote stappen, snel thuis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
248
91
@thomasz

Wat zet je dan onder de deurtjes? Of laat je die gewoon in die geleiders glijden?

De totale breedte van de muur is 2m85.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
hallo,
ik heb mijn bureau- en bibliotheekkamer thuis een make-over gegeven. Aan 1 muur heb ik lage kastjes gemaakt, 70x70cm en 30 cm diep. Hier komen boeken in. De kastjes zijn gemaakt uit goedkope meubelpanelen uit de doe-het-zelf. Ik wil hier deurtjes aan bevestigen en dacht uit gewoonte aan potscharnieren. Ik probeer de hele kamer zoveel mogelijk budgetvriendelijk op te knappen. Zoals jullie wel weten zijn potscharnieren niet goedkoop. Pianoscharnieren zijn een stuk goedkoper. Kan dat hier ook? is het puur een kwestie van smaak en gewoonte? Of waar moet ik op letten? Zijn ze moeilijker te installeren om de deurtjes strak te bevestigen?
Misschien ook goed om weten: deze kastjes gaan niet intensief gebruikt worden, dient vooral voor opbergen en er zijn geen kinderen in huis die de deurtjes 100x open en dicht willen doen ;-)

bedankt voor het advies

(Bovenop komt nog een plank om alles mooi af te dekken, paslatje opzij, en wordt nog geschilderd ook)

Bekijk bijlage 134162
Of probeer op marktplaats een tweedehands Ikea op de kop te tikken. Vaak bijna gratis goede scharnieren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.369
2.899
Gaanderen
Er is niets mis met de kwaliteit van pianoscharnier. Ook niet bij veelvuldig gebruik.
Echter ik zou er niet aan beginnen. Uitlijnen en de vele schroefjes zijn een grote uitdaging. Spaanplaat maakt het nog wat lastiger etc etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.211
1.843
Terkaple
www.woodworking.nl
Met potscharnieren heb je ook nog de keus voor inliggende deurtjes (moet je wel heel precies werken en de kast moet zuiver haaks zijn) half opliggende deurtjes of geheel opliggende deurtjes.
Omdat je de scharnieren kunt stellen krijg je de deurtjes mooi op 1 lijn.

met een pianoscharnier krijg je alleen een inliggend deurtje.


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Misschien heeft Marco potscharnieren in de aanbieding.
Die heeft vaker restpartijen meubelbeslag aangeboden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.