Kan ik dit hout lakken?

Dominicc

Nieuw lid
23 sep 2021
6
5
Den Haag
Goedenavond,

Ik heb een kist welke ik wil gaan lakken.
Deze kist is ooit op geverfd, en wil 'm eigenlijk niet schuren omdat ik bang ben juist de teksten weg te schuren.
De onderkant ga ik wel gewoon schuren.
Nu vraag ik me af.. kan ik zonder te schuren, eroverheen met een lak, of is dat gedoemd om te mislukken?
Doel is een hoogglans eroverheen creëren, dus uiteraard dan een hoogglans lak, zowel onder als boven.

Ik ben met dit soort dingen een complete leek, dus denk beter eerst even vragen alvorens lukraak te gaan beginnen..

Ontvetten moet altijd lees ik, dus dat was ik wel van plan.

Alvast bedankt!

tempImage99U1xW.jpg tempImageiVqNvd.jpg
 
J

j1eke

Guest
Ik zie niet echt een probleem, maar ik ben geen expert op dat gebied. Een andere optie is om hem goed in de was te zetten, maar dan wordt het meer zijdeglans. Dat zou ik zelf passender vinden, maar to each his own.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio en Dominicc

Dominicc

Nieuw lid
23 sep 2021
6
5
Den Haag
Ik zie niet echt een probleem, maar ik ben geen expert op dat gebied. Een andere optie is om hem goed in de was te zetten, maar dan wordt het meer zijdeglans. Dat zou ik zelf passender vinden, maar to each his own.
Het is ook echt een experiment.. ik vermoed (hoop) dat met meerdere keren in de hoogglans lak zetten er een mooie diepe donkere groene glanskleur uit gaat komen.
Ik ben benieuwd of andere nog valkuilen zien.
 
J

j1eke

Guest
Als je hem al (deels) schoonmaakt en er een plasje water op giet heb je een voorproefje van de kleur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Als je hem goed schoonmaakt is de hechting geen probleem. Of hoogglans hier een mooi resultaat gaat geven weet ik niet. Er is zeker geen glad oppervlak. Ik zou gaan voor een was.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het is ook echt een experiment.. ik vermoed (hoop) dat met meerdere keren in de hoogglans lak zetten er een mooie diepe donkere groene glanskleur uit gaat komen.
Ik ben benieuwd of andere nog valkuilen zien.
Met hoogglans krijg je een plastic uitstraling en ga je iedere imperfectie benadrukken.
Ik zou ook voor een was gaan, dat verdiept de kleur ook behoorlijk en laat de uistraling in zijn waarde.
Maar ja, het blijft een kwestie van smaak.
Beide afwerking moeten trouwens gewoon kunnen zolang de ondergrond niet brokkelt oid.
 

aaike

Nieuw lid
3 nov 2010
3
1
Met hoogglans krijg je een plastic uitstraling en ga je iedere imperfectie benadrukken.
Ik zou ook voor een was gaan, dat verdiept de kleur ook behoorlijk en laat de uistraling in zijn waarde.
Maar ja, het blijft een kwestie van smaak.
Beide afwerking moeten trouwens gewoon kunnen zolang de ondergrond niet brokkelt oid.
Ik zou sowieso voorzichtig zijn, met wat je er ook opsmeert.
Ben bang dat de tekst gaat vervlakken door smeren of wrijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou sowieso voorzichtig zijn, met wat je er ook opsmeert.
Ben bang dat de tekst gaat vervlakken door smeren of wrijven.
Lak is ook daar veel agressiever ivm meer oplosmiddel. Als je. Bijv. solim neemt als was dan zot er niet of nauwelijks oplosmiddel in en is het risoco klein.
Ik zou hoe dan ook eerst een stukje proberen, zowel voor effect als ook voor beschadiging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.