Kadotips voor houtbewerker

29 aug 2021
9
1
Brabant
Hallo,
Mijn man is in het afgelopen jaar begonnen met de hobby houtbewerking. Hij is binnenkort jarig en ik wil een kado voor hem kopen dat hij kan gebruiken bij zijn hobby, maar ik weet niets van houtbewerking en vind het best lastig iets te bedenken! Dus ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb al een beetje gepolst in welke hoek ik het moet zoeken en hij zei dat hij nog geen goede schuurmachine heeft. Maar: er zijn super veel verschillende soorten schuurmachines! Stofafzuiging lijkt me handig, maar verder geen idee.
welke schuurmachine vinden jullie onmisbaar? Of meer in het algemeen: welke tool had je graag kado willen krijgen van je partner? Alle ideeen zijn welkom!
 
29 aug 2021
9
1
Brabant
Nog een kleine aanvulling, want dat helpt misschien: hij is nu een vrij grote kast aan het maken. En ik hoor hem vooral over toekomstige meubels die hij wil maken, geen kleine dingetjes of accessoires ofzo (ik heb wel eens iets van speelgoed voor de kinderen aangewezen wat van hout was dat hij ook zelf zou kunnen maar de reactie was vrij matig.)
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Tja, budget is wel belangrijk ja 😉
Mirka zijn denk ik wel de beste, maar zijn ook tegen de 500 euro.
Een goede excenter Dewalt of Makita kun je rond de 100 wel vinden, en dan heb je een prima allrounder. Ligt je budget tussen de 100 en 500, kun je ook denken aan een excenter icm stofafzuiging? Is beter voor zijn gezondheid!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
625
345
Ik heb ooit voor mijn verjaardag van een hoop mensen bij elkaar een Starrett combinatiehaak gekregen. Die had ik wel zelf uitgezocht van tevoren, maar dat was wel "iets wat ik niet voor mezelf zou kopen", want nogal prijzig ( meer dan 100 Euro). Nog steeds gebruik ik deze bijna dagelijks.
Dat soort tools komt mijns inziens altijd van pas en gaat tientallen jaren mee. Maar ja, als hij een schuurmachine wil is een combinatiehaak wel iets heel anders.
Voor ons handig om te weten: wat is het budget ongeveer? En hoe koopt je man zelf z'n gereedschap? Langer sparen voor topkwaliteit, of gewoon een leuke aanbieding van de bouwmarkt, of... ?
 
29 aug 2021
9
1
Brabant
Tja, budget is wel belangrijk ja 😉
Mirka zijn denk ik wel de beste, maar zijn ook tegen de 500 euro.
Een goede excenter Dewalt of Makita kun je rond de 100 wel vinden, en dan heb je een prima allrounder. Ligt je budget tussen de 100 en 500, kun je ook denken aan een excenter icm stofafzuiging? Is beter voor zijn gezondheid!
budget is inderdaad tot 500 euro. Wat is een excenter?
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Een excenter is een schuurmachine waarvan de voet een excentrische beweging maakt. Hij is zowel voor 'afnemen' (hout weghalen) als afwerking (mooi glad maken) geschikt.

Mirka is een beetje de Rolls onder de schuurmachines. Zelf zou ik niet snel met zo'n machine beginnen. Zeker als er ook nog andere wensen zijn zoals stofafzuiging zou ik het budget wat verdelen tussen schuurmachine en stofafzuiging...
 
29 aug 2021
9
1
Brabant
Ik heb ooit voor mijn verjaardag van een hoop mensen bij elkaar een Starrett combinatiehaak gekregen. Die had ik wel zelf uitgezocht van tevoren, maar dat was wel "iets wat ik niet voor mezelf zou kopen", want nogal prijzig ( meer dan 100 Euro). Nog steeds gebruik ik deze bijna dagelijks.
Dat soort tools komt mijns inziens altijd van pas en gaat tientallen jaren mee. Maar ja, als hij een schuurmachine wil is een combinatiehaak wel iets heel anders.
Voor ons handig om te weten: wat is het budget ongeveer? En hoe koopt je man zelf z'n gereedschap? Langer sparen voor topkwaliteit, of gewoon een leuke aanbieding van de bouwmarkt, of... ?
Mijn man is meestal van langer sparen voor goede kwaliteit. En hij zoekt dingen ook vaak goed uit van te voren, ik weet alleen niet eens waar ik moet beginnen met uitzoeken omdat ik er zo weinig vanaf weet.


wat is een combinatiehaak?
 
29 aug 2021
9
1
Brabant
Een excenter is een schuurmachine waarvan de voet een excentrische beweging maakt. Hij is zowel voor 'afnemen' (hout weghalen) als afwerking (mooi glad maken) geschikt.
Oja, dan zit je dus veiliger omdat je het voor veel dingen kunt gebruiken. Dat is wel een goede tip!
hij gebruikt nu iets waarmee hij zijn auto ook kan poleisten. En dat was voor houtbewerking minder handig omdat hij niet alle schuurpapier korrels kon dus hij miste stappen in het grof/fijn schuren .

bij die excenters zie ik vaak opties die wel een soort stofzak hebben maar niet echt actieve afzuiging, of zie ik dat verkeerd? Koop je er dan een stofzuiger bij?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.030
840
Nootdorp
Best lastig om kadotips te geven voor een startende houtbewerker. Niet omdat er geen opties zijn, maar omdat we niet weten wat hij wel heeft. Invalzaag, zaagmachine, meetgereedschappen. Kunnen we nog wat hints doorkrijgen zodat we je beter kunnen adviseren?
 
29 aug 2021
9
1
Brabant
Als je budget het toelaat zou ik dat als combi kopen ja. Zeker als hij binnen schuurt!
Dan wordt het geen Mirka denk ik als ik het zo zie. Hij schuurt/hobbyt in de schuur, maar hij doet ook verfspuiten dus stof is sowieso wel een ding voor hem.
heb je ervaring/tips voor zo’n opstelling? Want niet elke stofzuiger zal op elke excenter passen kan ik me zo voorstellen
 
29 aug 2021
9
1
Brabant
Best lastig om kadotips te geven voor een startende houtbewerker. Niet omdat er geen opties zijn, maar omdat we niet weten wat hij wel heeft. Invalzaag, zaagmachine, meetgereedschappen. Kunnen we nog wat hints doorkrijgen zodat we je beter kunnen adviseren?
Ja, het lastige is ook dat ik het niet zo goed weet. Hij heeft recent een frees gekocht waar hij heel blij mee is, en hij heeft een kapzaag en een tafelzaag (?). Verder heeft hij een compressor, want hij doet ook verfspuiten. En een werkbank was zijn eerste project dus het is een beetje zonde om er daar meteen een van te geven want dan moet hij zijn eerste project wegdoen (we hebben wel ruimte maar niet onbeperkt in de schuur)
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Halo VrouwVanHoutbewerker,
Het klinkt miscien niet zo aardig, maar ik zou er niet aan beginnen. Het is altijd heel erg lastig om voor hobbies van anderen spullen te kopen. Vaak luistert het nogal nauw. De kans is groot dat je de plank misslaat. Niet leuk voor je, als je er zoveel moeite in hebt gestopt.
Ik zie zo al twee schuurmachines, één op lucht, de andere op een accu, dus of hij nog een derde nodig heeft?
Een envelopje is niet het leukst om te geven, maar misschien wel om te ontvangen.
 
29 aug 2021
9
1
Brabant
Kan je niet een envelopje maken met daarin een briefje , je mag voor zoveel euro gereedschap kopen .
Ik koop mn gereedschappen het liefst zelf , want ik weet wat ik wil en waar ik het voor kan gebruiken .

Succes ermee , Willem .
Dank je!
Dat is zeker ook een optie. Hij zoekt het denk ik ook graag zelf uit
Halo VrouwVanHoutbewerker,
Het klinkt miscien niet zo aardig, maar ik zou er niet aan beginnen. Het is altijd heel erg lastig om voor hobbies van anderen spullen te kopen. Vaak luistert het nogal nauw. De kans is groot dat je de plank misslaat. Niet leuk voor je, als je er zoveel moeite in hebt gestopt.
Ik zie zo al twee schuurmachines, één op lucht, de andere op een accu, dus of hij nog een derde nodig heeft?
Een envelopje is niet het leukst om te geven, maar misschien wel om te ontvangen.
dank je!
misschien heb je wel gelijk, ik weet het ook niet zo goed. Ik bedacht net wel dat hij in de winter nog niet zoveel geklust heeft en dat we geen verwarming hebben. Is dat nog iets? Of is het juist fijner/beter voor je materiaal om koud te werken?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Tip van mijn vrouw: lijmklemmen, want ook al heb je die, je hebt er nooit genoeg van.
Omdat hij nu met kasten bezig is én van kwaliteit houdt, denk ik aan 4 bessey corpusklemmen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Iets zelf uitzoeken en geven is natuurlijk veel leuker. Dan zou je in een richting kunnen zoeken die veiliger qua keuze is. Schuurmachine is een specifiek apparaat en hij heeft al een basismachine met veel schuurpapier…. Een goede stofafzuiger is duurzame en veelzijdige keuze. Meestal hebben wij spijt van een te eenvoudig en goedkoop exemplaar. Gezien je budget zou je kunnen kijken naar een Starmix stofzuiger die ook goed kan werken op de bestaande machines, ik denk dan aan de bovenfrees.
Deze is bijvoorbeeld iets boven budget, maar daar heb je jarenlang een veelzijdige topmachine aan!

Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Of je geeft een envelop en een kaart erbij waarop je suggesties doet, zodat hij ook wat van jouw zoektocht meekrijgt.
Win, win: jij laat zien wat je in gedachte had en hij kan aanschaffen waar hij misschien zijn zinnen op heeft gezet.

Verwarming is wel fijn hoor. Ik heb in mijn 3x4x 2,5 m hoog werkplaatsje een olie gevulde elektrische radiator staan. Is binnen de kortste keren een aangename temperatuur.
Als kadosuggestie er bij schrijven, zou ik zeggen.


 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Tip van mijn vrouw: lijmklemmen, want ook al heb je die, je hebt er nooit genoeg van.
Omdat hij nu met kasten bezig is én van kwaliteit houdt, denk ik aan 4 bessey corpusklemmen.
Ik deel deze mening. Ik hoor altijd van mensen, wat heb je veel lijmklemmen. Maar daar heb je inderdaad nooit genoeg van, én ze zijn altijd te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en Nerf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.