Kaart van Afrika

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.834
488
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben momenteel bezig met het figuurzagen van een kaart van Afrika. Elk land krijg zijn eigen houtsoort, of in ieder geval zoveel mogelijk tot m'n voorraad soorten op is.

Het hele continent wordt zo'n 400mm hoog. Om het mezelf wat makkelijker te maken is het plan om de landen onderling 1mm speling te geven en die speling op te vullen met zwarte flexibele kit oid. Dat geeft me wat ruimte om onnauwkeurigheden weg te moffelen, ik denk dat dat tevens een mooi effect geeft, en geeft het hout wat ruimte om te werken.

Iemand aanbevelingen voor dergelijke kitten of andere middelen?

Het moet het liefst eenvoudig op te brengen zijn en makkelijk af te steken/schuren zonder de lichte houtsoorten te bevuilen.

1000028974.jpg

Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.674
1.182
Fryslân
Dat word een leuk project! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat én de weg er naartoe. Waarom Afrika als ik vragen mag? Dan zul je er vast iets mee hebben?

Zelf staat een soortgelijk project, maar dan dan de wereldkaart op mijn (veel te lange) wensenlijst.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.653
886
Emst
Mijn ervaring met houtskoolpoeder is, dat het zwarte erg versmeerd.
Dan zou ik gebruikte en gedroogde koffie gebruiken, dat wordt ook zwart.
Ik meng dat met Cellocol, ik weet alleen niet of dat bij bredere voegen werkt.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.834
488
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat word een leuk project! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat én de weg er naartoe. Waarom Afrika als ik vragen mag? Dan zul je er vast iets mee hebben?

Zelf staat een soortgelijk project, maar dan dan de wereldkaart op mijn (veel te lange) wensenlijst.
Lang verhaal kort: ik ben twee jaar vrijwilliger geweest op het hospitaalschip 'Africa Mercy' van de NGO Mercy Ships, Google dat maar eens. In 2013 5 maand in de machinekamer als allround handyman en de 2e keer voor 18 maand als scheepstimmerman, o.a. in Zuid-Afrika, Benin en Kameroen. Op dat schip heb ik mijn Amerikaanse vrouw leren kennen. Zij werkte als verpleegkundige aan boord, oa in Madagaskar. Eigenlijk hebben we de gehele tijd aan boord een relatie gehad, vervolgens in de VS getrouwd en daarna in Nederland gaan wonen. Dus ja, ik ben in Afrika letterlijk m'n hart verloren 😃

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.834
488
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik zie op filmpjes op Instagram wel eens van die meubelmakers die dat grove, oude eiken gebruiken voor het maken van tafels. Zij vullen ze noesten en alles op met een soort van zwarte lakstaaf die ze heel gemakkelijk afsteken. Weet iemand of dat in NL of elders verkrijgbaar is?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.136
464
hilversum
Dan zou ik eerder richting epoxy gaan dat zou je met een injectienaald kunnen doen.
Kit/lijm etc is niet heel fijn doseerbaar op 1 mm

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Ik heb een lijmpistool met een soort polyamide waarmee je scheuren in hout kan opvullen. Wordt in de meubelmakerij gebruikt. Ik gebruikte hem voor kleine scheuren in kozijnen. Vaak maakte ik de scheur wel wat groter met een beitel.
Ik heb een set van knottec. Lees hier maar. Knottec® Houtreparatie - Houtreparatielijm & Noestvullers
Ik gebruik hem zeer weinig. De patronen zijn niet lang houdbaar uit de verpakking. Schijnen wel weer goed gebruikt te kunnen worden als je het vocht eruit haalt. Stuur maar een Prive bericht als je er wat mee wilt.
Spul is in diverse kleuren te koop.Bruin/beige heb ik nog veel.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.110
915
Nootdorp
er is een topic met een vergelijkbaar project een jaar gelden langs gekomen op dit forum. Weet even niet meer wie dit postte.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.