Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.725
857
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Forummers,

Een tijdje geleden de #5 van Jorgensen aangeschaft, het klinkt Scandinavisch maar is 100 % chinees. Er was een(tijdelijke) aanbieding en kon deze niet voorbij laten gaan. Ik had al drie schaafjes van dit merk, een viool schaafje (101) en een 601/2 met verstelbare mond en een #4 Bailey stijl met rvs kikker en als dekbeitel en een schaafmes van O1 staal.
Deze bevallen goed.
Nu dus de #5 een paneelschaaf, tot mijn verassing heeft deze schaaf het Bedrock systeem van Stanley dwz dat de kikker verstelbaar is zonder het beitelpaket en dekbeitel af te nemen. Herkenbaar door aan de achterzijde van de kikker aan weerszijde een schroef met een grotere midden schroef. door de kleinere schroeven iets te lossen kun je de kikker middels de grote schroef naar voren en achteren stellen. Ik neem aan dat dit principe bekent is.
De kikker is wederom uitgevoerd in Stainless Steel en alle schroeven en diepte instel knop ook. De beitel is in O1 staal uitgevoerd en lekker dik, de keerbeitel is een zogenaamde verbeterde keerbeitel (uit 1 stuk gefraist) de dekbeitel is van aluminium net zoals de Stanley Sweetheart serie.
De schaaf heeft een hoog eigen gewicht en dus uitermate geschikt als schaaf voor op de futselplank, waar ik hem dus ook voor heb gekocht.
Je moet natuurlijk wel houden van de oranje kleur maar deze schaaf is te vergelijken met een Luban schaaf of een Dick schaaf en misschien zelfs vergelijkbaar met een LN schaaf. Overigens heb ik de bovengenoemde schaven ook in bezit en kan dus prima vergelijken.
De knop en handgreep achter zijn fors uitgevoerd dus zeer geschikt voor personen met grote handen. (dat wil niet zeggen dat ik grote handen heb:) )Ben dus wel weg van dit merk schaven waarvan de prijs nog onder de Luban en Dick schaven ligt.
Dus voor de prijs en uitvoering zeker een aanrader (futselplank of handschaaf)
hier wat foto's van de schaaf en van een aantal futselplankjes met schaafjes (de hoeveelheid is te danken aan de cursussen die ik geef).
IMG_0574.jpegIMG_0575.jpegIMG_0576.jpegIMG_0577.jpegIMG_0578.jpegIMG_0580.jpegIMG_0582.jpegIMG_0583.jpeg
van links naar rechts:
De Stanley Sweetheart #62 met hot dog, de Axminster Rider #62 met hot dog (linkse futsel opstelling), de Jorgensen #5 met hot dog en een infillschaaf #5 met gestoken hot dog.

Groetnis,
Roeland

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Rdl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.