Jointmaker Pro2

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Ik zou de afstandsbussen weglaten en de zijwanden met de 4 knoppen om te hoogte te fixeren tegen de hoogteverstelling aan laten lopen,
Onder de zaag door zou ik horizontaal in de lengte een 10 mm draadend als scharnierpunt gebruiken.
Aan de bodem zou ik dan twee fixeerpunten maken (draaiknoppen) een voor en een achter.
Daarna één voor en één achterfront voor de hoekinstelling, net als bij de echte Joinmaker.

De railgeleiding zou ik hetzelfde laten: U-profiel met twee strippen HDPE (snijplank!) Het nadeel hiervan is dat tijdens het zagen er extra neerwaardse druk moet worden uitgeoefend, ander loopt de slede omhoog.
Misschien is de duurdere oplossing dan: 2 assen met radiale lagers.

Het zagen ging goed maar je moet niet meteen tot het einde van het blad willen komen, je moet echt zaagbewegingen maken,totdat je op diepte bent.
Zonder kantelbaar zaagblad kan ook: met 18 mm plaatjes van 45 of 30 graden en dan het werkstuk (meestal latjes) vertikaal op de geleider klemmen en dan afzagen. Jointmaker Pro heeft ook zo'n hulpstuk voor het vertikaal vastklemmen onder een hoek, of voor het maken van een pen (bij pen- en gatverbinding).

Al met al wordt het apparaat dan breder dan hij nu is, omdat het prototype eigenlijk de zaaghouder en het kantelmechaniek wordt. Maar dat heb ik verder niet meer uitgewerkt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Voor mijn vrouw ga ik nog een zgn. "rockerplate" maken voor onder de fietstrainer (wahoo kickr), en daarvoor heb ik een stuk buis gekocht en deze lineaire lagerblokken:

(die ik heb gekocht zijn er niet meer, maar vergelijkbare wel, euro of 8 per stuk)

Is ook vergelijkbaar met wat Bridge City en JSK Koubou gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.