Jointmaker Pro2

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bekijk bijlage 101124Ik kreeg een vraag wat ik bedoelde met Jointmaker. Bij deze een foto met als vraag wie heeft zo'n apparaat, want ik wil er denk ik eentje aanschaffen bij Baptist in Arnhem.



Het is een schuiftafeltje met een omgekeerde zaag erin voor heeeeeeeel veel geld. (900,-).
Zelf nooit gedacht dat er een markt voor was (die niet al gevuld kan worden door een goeie handzaag/geleider.)

In het filmpje worden er een aantal zaagsnedes gemaakt t.b.v. Zwaluwstaarten, dat is op zich mooi maar uiteindelijk moet de rest nog wel uitgestoken worden.

Resumé! Ik vind het een leuk ding maar het praktisch nut (voor dat bedrag) ontgaat me een beetje. Denk dat mensen die de hele dag van die mikumi(?) driehoekjes, schilderij en foto-framepjes of plinten zagen er misschien wel plezier van kunnen hebben.
 
Laatst bewerkt:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
61
Beverwijk. Noord Holland
Voor het kleinere fijne zaagwerk wel geschikt, alleen de prijs is een barrière.
Heb zelf een poging gedaan voor een kleine poorman-versie. Met een beetje out of the box denken is dat wel gelukt. Hangt ook af van hoeveel je er in wilt investeren en of je dit stuk gereedschap nodig hebt voor hetgeen je op houtbewerkingsgebied wilt gaan doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Zijn sommige jaloers?

De een geeft zijn geld uit aan LN schaven en zet ze in de kast en een ander doet alles met een oude houten schaaf. Ieder zijn hobby. Ja het is een best bedrag maar kijk eens wat een ulmia kost. En wat krijg je daarvoor? Laat weten als je een goed werkend goedkoop alternatief hebt. Ik vind het een mooi ding.
Ja alleen heb ik geen ruimte meer om mijn verzameling uit te breiden (en mijn vrouw zegt nog wel iets anders)
Ik ken mensen die verzamelen bamboe vliegenhengels. Die kosten nieuw gebouwd 2500 euro en dan moet er nog een reeltje op van 500 euro. Vist dat beter? Nee eerder niet. Vang je meer? Nee. De commercie vangt de visser en die gaat verder met zijn latijn en is volmaakt gelukkig.
Dit is ook een nieuw lid waarvan we nog niets weten dus misschien doet ie alleen klein werk of rijdt hij in een Ferrari. Wel is het fijn als een nieuw lid zich voorstelt. Welke kant van deze hobby beoefen je. Nogmaals niet verplicht maar je krijgt wel makkelijker een antwoord.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Tja. Jaloers. Ach ja, waarom ook niet. Ik vind het ook een mooi ding en heb waarschijnlijk gewoon te weinig ervaring om het op waarde te kunnen schatten. (Ik duik zometeen gelijk YouTube op om wat inspiratie op te doen, na Lego masters :)).

Edit: Heeeeeeel leuk om inderdaad doosjes en ander klein spul mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik heb zo'n ulmia 354 wim, net geen 6 euro bij een kringloopwinkel. En die mensen waren me o zo dankbaar, dat ik dat zware klere ding mee nam. Maar om nou te zeggen dat je daar 700 euro voor zou neertellen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb zo'n ulmia 354 wim, net geen 6 euro bij een kringloopwinkel. En die mensen waren me o zo dankbaar, dat ik dat zware klere ding mee nam. Maar om nou te zeggen dat je daar 700 euro voor zou neertellen?
Dan heb je wel een echt koopje gehad. Die zie ik nou nooit bij een kringloop. Hier de link voor een nieuwe Ulmia verstekzaagmachine 354 (750 mm) met aanslag « Afkort- en verstekzagen « Zagen « Houtbewerkers « Baptist.nl. Kosten nieuw toch nog twee keer zoveel als ik dacht. Dan valt de jointmaker verhoudingsgewijs nog mee.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Wim, in vergelijking daarmee is de jointmaker niet duur. Blij dat ik die Ulmia via MP voor minder dan een tiende van deze nieuwprijs heb gekocht. Onverslijtbaar en oerdegelijk.

Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik vond dat de zaagbladgeleidingen snel sleten. Daar heb ik dus losse verstelbare geleidingsblokjes op gemaakt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Je kunt toch reserve onderdelen ter vervanging van de slijtdelen van de Ulmia verstekzaag toch nog vlot in de handel vinden.

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik kan ze goedkoper zelf gieten. Maar als je de vlakjes bij de geleiding vlak freest en je tapt er twee inbusboutjes in, kan je er een plaatje met twee sleufjes voor de inbusboutjes op schroeven. Als de zaag dan teveel ruimte krijgt, kan je dat corrigeren. Dat werkt bij mij goed. Ik gebruik gewoon stukjes messing strip als geleiding. Nu kan ik wel dunne latjes recht op in 45 graden zagen, zonder dat de zaag weg loopt. En volgens mij maken ze die geleiders tegenwoordig in kunststof, hetgeen ik helemaal een gruwel vindt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Heeft er hier op het forum zo'n Jointmaker van Bridge City, en zit daar toevallig een boekje of losse bladen bij waar een exploded view van dat ding op staat, welk onderdeel waar hoort, met benaming van de onderdelen?
Bij mijn slijphulpje zat dat wel erbij, ik vraag me af of dat bij een jointmaker ook zit.

En of iemand dat dan zou willen scannen, voor de wetenschap, zullen we maar zeggen. Ik vind het een interessant ding, en ik vraag me af hoe moeilijk of hoe makkelijk het is een betere versie zelf te engineeren. Maar dat je een hand op die hoogteverstellingsslinger moet houden tijdens gebruik, om hem telkens een slagje te geven, vind ik dan weer niet zo handig, vraag me af of dat anders kan.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
61
Beverwijk. Noord Holland
Misschien is dit wat u zoekt:

Zelf had ik een poorman's versie gemaakt van een klein japans zaagje van de Lidl.
Het probleem was niet de hoogteverstelling, maar de manier om het blad te kantelen naar een ingesteld aantal graden. Dit was me nog niet gelukt, maar had het wel op een andere manier opgelost.
Afgelopen week het apparaat gesloopt wegens ruimtegebrek in mijn mini werkplaats/schuurtje.
 
Laatst bewerkt:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
61
Beverwijk. Noord Holland
Deze man heeft er zelf een gemaakt:

Dit was mijn (zeer) armeluis versie en tevens prototype om verbeteringen op te doen.
 

Bijlagen

  • DSC00494.JPG
    DSC00494.JPG
    89 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dat was een mooie film , wat een gereedschap heeft die man , dat was volgens mij geen hobby man meer
Zo te zien , maar dat kan ik mis hebben ,
Zo een kijk glaasje om een centerpunt te zetten probeer ik na te maken ,
Verder een mooie machiene die hij daar maakt ,
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Dat jsk koubou filmpje (hij heeft er een hele serie over) had ik inderdaad ook al gevonden. Vooral mooi dat ie dat allemaal zelf maakt, en geen cnc!

Meneer 14, wat waren de ervaringen met de armeluis versie? Zaagde ie goed, bleef het zaagblad recht? Wat zou je eraan veranderen?
Je hebt maar twee rechtgeleidingen gebruikt, da's al een hele verbetering, die 4 zijn echt niet nodig, dat gaat wringen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.