Jatoba tuinbank

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
292
250
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
het is lang geleden dat ik iets gepost heb. Heeft alles te maken met het gebrek aan tijd om wat te maken. Eindelijk ben ik weer begonnen aan een mooi nieuw project. Onze buren hebben een plantenkwekerij en hebben in de tuin een grote tuinbank staan die inmiddels volledig doorgerot is. Het is een bank van 3 meter breed en het een prachtig object in hun tuin. Omdat ze voor ons vaak overdag onze hond uitlaten vond ik het wel fijn om ook eens iets terug te kunnen doen. Ik heb gezegd een nieuwe bank voor ze te willen maken. Een paar weken geleden is de buurman dus om een lading Jatoba planken van 2,1cm bij 14,5cm bij 360cm gereden bij de lokale houthandel.
Het is enorm hard hout wat erg mooi vergrijst buiten.

Ik wilde de bank zo strak mogelijk maken en als het even kan wil ik geen poot in het midden hebben. Omdat de zitting zelf 260cm breed was dat best een uitdaging. Ik heb er veel over nagedacht en ben uiteindelijk bij een beproefd recept uitgekomen. Ik heb ervoor gekozen dezelfde constructie toe te passen als onder mijn werkblad, een torsiebox (als dat tenminste de juiste nederlandse naam is). omdat je al die lengtes in kruislings verband plaatst en ook nog lijmt en schroeft was mijn hoop dat de overspanning vlak zou blijven. Dat lijkt goed gelukt na testen op de werkbank. Voor de rugleuning heb ik eenzelfde maar wat minder zwaar uitgevoerde constructie ingezet.

Omdat het erg zwaar hout is en er nogal wat nodig is voor zo'n grote bank moest ik wel nadenken over de constructie. Als ik heb bij mij in 1 stuk zou maken zou hij moeilijk te verplaatsen meer zijn. In de schuur bij mij kan een kar nog wel maar op locatie moet hij over een paar smalle tuinpaadjes dus dat was geen optie. Hij moet dus te plekke op te bouwen zijn. ik heb daarom bedacht een soort legger te maken en die aan de zijkanten vast te maken waar ik de zitting en rugkeuning in leg. Dat is inmiddels ook gemaakt en vandaag heb ik de zijkanten van de bank in de lijm en schroeven gezet. Voor de schroeven heb ik na wat uitzoekwerk gekozen voor RVS A4 schroeven van 50mm/5 . Met goed voorboren werkt dat goed. Jatoba is niet vergevingsgezind als je niet voorboord. omdat ik geen schroeven wil zien heb ik voor al die boorgaten een plug gemaakt zodat alles weer netjes dicht is. Het is allemaal bewerkelijk maar wel mooi als het lukt. Ik bleek al jaren zo'n pluggenboort (proppenboor) te hebben zonder het te weten. Het werkt erg mooi in ieder geval.

Hoe dan ook, inmiddels ben ik zover dat ik komende week hoop om de juiste zithoek te gaan bepalen en de plaatsing van de plank rondom voor het zicht. Het is een leuke puzzel en ik hoop dat de bank net zo goed uitpakt als ik hem in mn hoofd heb. Fingers crossed.

Groeten, Peter

De oude bank:
106eefab-3dbb-45f7-9443-e3f0d6d4a236.JPG

1A2E30B7-F472-4215-85E3-B91EFFCA2A05.JPGIMG_1051.jpegIMG_1052.jpegIMG_1093.jpeg739FA5D9-7102-49AC-8222-FB4E0E1AFC44.JPGA3979B36-761C-4C85-98F0-B954367619A6.JPG

Bijlagen

• IMG_1172.jpeg
    IMG_1172.jpeg
    150,1 KB · Weergaven: 3
  • IMG_1167.jpeg
    IMG_1167.jpeg
    94,8 KB · Weergaven: 3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.