Ernest and Sebastian, Thank you for the great workshop!! I learnt a lot. The soup was delicious.
Het eerste deel van de workshop hebben we de basis behandeld van het slijpen van een japanse zaag. Ik wilde graag een ripcut zaagzetting maken en had hiervoor een oud zaagblad(westers) meegenomen, voor mij was het ontzettend wennen aan dat iele japanse vijltje (ben de driekant zaagvijl gewend). Zo halverwege brak er een stukje uit de vijl(2x
).
Het Tweede deel betrof het gebruiks klaar maken van een japanse schaaf en met name het slijpen van het schaafmes en de het juist zetten van de keer beitel. De specifieke benamingen ben ik al weer kwijt(Dai is schaafbody, Ura is holte in de spiegel?) Ook het klaarmaken van de schaafzool.
Erg leerzaam dus en zeer inspirerend.
Geen tijd gehad (niet aan gedacht) om foto's te maken pas aan het end!
Dus hier wat foto's van mijn noeste arbeid. Zal als de zaag klaar is een apart topic aanmaken van het werk proces. Heb van Ernest een mooi stuk hout gekregen ben de naam nu al kwijt voor de handgreep.
Zaagblad houder voor het slijpen van de zaag, Briljant van eenvoud 2 plankjes binnenzijde licht hol. 2 touwtjes en een wig.
Kreeg van Sebatian een oude japanse schaaf die ik gangbaar ga maken dwz of aanpassen van de Dai of opnieuw maken en het aanbrengen/maken van een keerbeitel. Het schaafmes heeft ook nog wat werk nodig, ook hiervan zal ik een topic maken.
Een geweldige dag beleefd met een fijne ontvangst en een leuke gemotiveerde groep, nogmaals hartelijk dank Sebastian en Ernest.
groetnis, Roeland