Japanese Zelkova

Wiel45

Nieuw lid
28 nov 2018
5
0
Haarlem
Hallo allemaal,
heb onlangs een stuk boomstam van een Japanse Zalkova gekregen en daar wilde ik een vaas van draaien.
Bijzonder hout om te draaien, komen bijna geen spanen van af maar meer meel/poeder en eigenlijk onder het draaien scheurde het al zie foto
Heeft iemand al eens met dit hout gewerkt ? iemand enig idee wat ik er mee kan ?
groet Wiel

Bijlagen

• IMG_3362.JPG
    IMG_3362.JPG
    138,9 KB · Weergaven: 49

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.453
537
Etten-Leur
Nog geen reactie zo te zien; ik heb Zelkova nooit onder handen gehad en kan je dus niet helpen.. weet je iets van vochtgehalte van dit stuk? en hoe ziet de rest vd stam eruit? dat zou je moeten verzegelen (met parafine bijv). groet, Hans

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.453
537
Etten-Leur
Hallo allemaal,
heb onlangs een stuk boomstam van een Japanse Zalkova gekregen en daar wilde ik een vaas van draaien.
Bijzonder hout om te draaien, komen bijna geen spanen van af maar meer meel/poeder en eigenlijk onder het draaien scheurde het al zie foto
Heeft iemand al eens met dit hout gewerkt ? iemand enig idee wat ik er mee kan ?
groet Wiel
misschien kan @chrisvanaar je verder helepn..

Ik heb een blok Zelkova en ken het hout ook van de sumitsobo’s in mijn bezit. De blok komt goed overeen met die Sumitsubo dus ik ben vrij zeker allebij zijn de zelfde houtsoort. Geen van een komt in de buurt van dit gedraaide hout.
Zelkova is een soort iep met de kleur rood bruin. De voorbeeld hier lijkt licht gele tot wit. Misschien is het spint of een soort anders dan Zelkova. Dat het stoffig werkt lijkt mogelijk tot iep te verwijzen maar ik ben geen draaier om het met enig zekerheid te zeggen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.