Isolatie aan buitenkant van een halfsteens buitenmuurtje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Vraag over isolatie aan buitenkant van een halfsteens "buitenmuurtje".

Een heikel onderwerp; er is heel veel (tegenstrijdige en dus ondeskundig) advies over te vinden op het www. Zelf ben ik ook ondeskundige. Het is dus moeilijk een goede keuze uit al die bagger te vinden.
Misschien kan iemand van jullie me adviseren.

Welnu,
Ik heb in de bijkeuken een halfsteens (kalkzandsteen) buitenmuurtje die aan de buitenzijde is bekleed met rabatdelen. Die rabatdelen zijn ondertussen aan vervanging toe. Ik heb de rabatdelen verwijderd en wil nu tussen rabat en de kalkzandsteen 42 mm dik PIR isolatie aanbrengen

Wil ik als volgt doen.

Van binnen naar buiten:

1
Halfsteens kalkzandsteen muurtje die aan de binnezijde is gestuct.

2
Dampremmende folie tegen dit kalkzandsteen muurtje

3
Regels van 65 breed en 42 hoog waartusssen stijf op de folie (dus stijf tegen de kalkzandsteen aan) de 42 mm dikke PIR platen.

luchtspouwtje van zo'n 20 mm. Meer ruimte iser eigenlijk niet.

4
vochtkerende folie tegen evt stuifsneeuw etc

5
rabatdelen


(De 42 mm PIR heb ik nog staan :) over gebleven van een ander huis tuin en keukenklusje.)


Is die opbouw juist? Wat denken jullie?

mvg
klaas0639
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Damprem is in dit geval niet nodig, de spouw van 20 mm zwak ventileren.

Idd.


De dampopen folie zou ik niet direct achter het rabat willen hebben, maar regels even dik als de isolatie toepassen, daar de folie op maken, en dan latten hierop met daarop het rabat.

Of de folie helemaal achterwege laten, de pir gewoon tegen de muur bevestigen tussen de regels. Die waterkerende folie hoeft als het goed is niet veel water tegen te houden en pir kan er beter tegen als het ooit een keer nat wordt dan bv glaswol.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Bjorn, voor het goed begrijpen van wat je zegt:
Je wilt de dampopen folie niet aan de binnenzijde tegen de rabat aan maar op de buitenzijde van de PIR, dan de spouw en dan de rabat? Zodat je misschien de PIR wat beter beschermt?


Oeps, Ja Jan vd Ploeg dampdichte folie, zodat je geen condens in PIR krijgt (als ik het goed begrijp) . Ik nam het verkeerd over :)

mvg
klaas0639
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Folie , al is het damp open, strak achter tegen het rabat aan is nooit goed. Er hoort een luchtspouw tussen rabat en folie.

Voor het nat worden van de pir achter het rabat ben ik niet zo bang, met goede ventilatie achter de gevelbekleding is wat jachtsneeuw ed zo weer weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.