Is het de 100 euro extra waard?

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik heb destijds een actiepakket gekocht met 2 rails (in mijn geval het bosch systeem met 2x1600mm).

Leek me destijds wat overkill maar zoveel jaren later ben ik on-ge-looflijk blij mee, al gebruik ik ze niet wekelijks.

Als je ooit grote dingen bewerkt en je hebt geen paneelzaag, dan is de invalszaag toch dé tool om heel precies te zagen met mooie randen.

Moet je ooit een paneel OSB, MDF of multiplex verzagen, da's veel goedkoper in de grotere maten en die zijn typisch 2,44 of 2,5m lang. Maak je ooit een bureaublad, een tafelblad...opnieuw dan komen die rails ter hulp want in die afmetingen is je werkstuk vaak te groot, te lomp en/of te zwaar om op de tafelzaag te zwieren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Werken die beter of slechter dan de snelspan versies?
bij mij is het festool, maar het principe is hetzelfde
als het precies moet zijn, dan gebruik ik klemmen
ik had de manuele
die spannen beter omdat je er meer kracht op kan zetten
maar om een lat - die reeds antislipstroken heeft - vast te zetten, is die kracht niet nodig
de snelspanners zijn veel handiger
het enige nadeel daaraan is dat je ze soms nog tot de volgende stand zou willen dichtknijpen, maar dat je die niet kan bereiken, alhoewel dat niet echt nodig is
wil je er kopen, pak dan de snelspanners
het zijn ook snelontspanners
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
+1 over de snelspanners, ik heb ook de Makita SP6000J, enkel met 1 rail. Tot op heden is dat voor mij voldoende geweest. Bij de SP6000J heb ik ook de Makita handspanners gekocht en kort daarna een setje Bessey GTR16S6H snelspanners. De Makita's hebben sindsdien in de foudraal gezeten en zijn er niet meer uit geweest.

Overigens; iets om rekening mee te houden als je de Makita rails koopt; deze zijn niet compatibel met de Festool geleiderail hulpstukken i.v.m. de Anti-kantel lip.
Recentelijk heb ik de anti-kantel lip met een zelfgemaakte Jig op basis van de OF1400 en geleiderail-adapter eraf gefreesd zodat de OF1400 en OF1010 ook op de Makita rail kunnen. Overigens is dit niet iets dat ik per-se zou aanraden!
Inspiratie opgedaan van: Modifying a Makita guide rail to work with Festool attachments | Swedish Woodworking
MakitaRailModificatie1.PNG
MakitaRailModificatie2.PNG
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Omgekeerd ook meen ik me te herinneren. Ik dacht dat de geleider voor de Makita frezen niet op de Festool rail past. Makita invalzaag werkt dan wel weer op de festool rail.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.