Is het de 100 euro extra waard?

FreaknZoid

Actieve deelnemer
15 dec 2020
58
21
West ZeeuwsVlaanderen
Heren,

Ik ben op zoek naar een invalzaag.
En heb aanvankelijk de voorkeur voor festool.
Echter na heel wat reviews te lezen en kijken, ben ik op de makita uitgekomen.
Nu zijn er 2 aanbiedingen.
Makita SP6000J1X Invalcirkelzaag in Mbox + Geleiderail 1500mm + Foudraal Mastertools

En

https://www.mastertools.nl/makita-sp6000j1x2-invalcirkelzaag-in-mbox-plus-2x-geleiderail-1500mm-plus-foudraal-plus-koppelstripset?gclid=EAIaIQobChMIkYKIx7jq8AIVFJ3VCh0hfAv

qEAQYCyABEgLsnPD_BwE

Is het die 100 meer waard voor die extra lineaal?
 
  • Leuk
Waarderingen: JOHN LAMERS

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
die vraag moet je jezelf beantwoorden: ga je veel (plaat)materiaal langer dan 1,5m zagen ? of geef je die 100€ liever uit aan iets anders ?
in noodgevallen kun je altijd een lange lat op je werkstuk leggen en daarlangs zagen
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik denk dat als je iets langer dan 150cm moet zagen, dat je later blij bent dat je een langere lineaal hebt..

Maar als een echte nederlander; de eerste aanbieding met een losse lineaal + koppelstrip is 3 euro goedkoper :D
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en FreaknZoid

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Extra liniaal zeker doen! Als je een plaat van 250 lang moet zagen, dan wil je dat in 1 keer doen. 1 liniaal gaan verzetten gaat scheve snedes opleveren.
Dat extra geld ben je na de eerste keer zagen alweer vergeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Edit : Ho, foutje, dacht dat het om festool ging, dus daar gaat onderstaand bericht over.
Van Makita weet ik het niet.

Dat valt te bezien.
Het koppelen van, in elk geval de oude types liniaal, is niet ideaal; pielen om beide linialen in één lijn te krijgen.
Voor af en toe best te doen, maar als je snel en nauwkeurig wilt dan is een liniaal uit één stuk natuurlijk beter.

Maar misschien is het koppelen van de nieuwe types liniaal beter gemaakt, dat weet ik niet. Anderen vast wel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ach je kijkt je vrouw even lief aan en ze maakt even een wat grotere tas voor je. :p
Heb ik ook gedaan en ik kan makkelijk 3 linialen kwijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Ik bezit die sp6000 met de 2 rails en koppelstuk, want dat koppelstuk moet je er ook bij kopen als je er later alsnog een rail bij wilt. Daarom heb ik iets meer uitgegeven en gegaan voor 2 rails. ideaal voor een hele plaat van 244 lang, zo koop ik ze meestal.
Wat betreft die tas; die is gemaakt voor 2 rails, passen dus perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Het zagen langs een liniaal lijkt ideaal maar heeft toch ook weer z'n beperkingen nmi.
Ik klem er soms een plaat (strook) naast om de liniaal tegen aan te leggen.
EN, als het heel netjes moet worden, ietsje te ruim zagen, een lange rechte strook er op klemmen en de laatste paar mm er af frezen, strakker krijg je het met handgereedschap niet.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Als geleiding gebruikt ik een strook plaatmateriaal, niet te smal, ook omdat je met de frees langs de klemmen moet kunnen.

Een kopieer frees met lager, de bekende frees D22m met wisselmesjes, ik heb er 3, lager boven en lager onder in 2 soorten.
Vrougah kostten die dingen een kapitaal, nu niet meer zo meen ik.
=even later=

En deez heb ik :
( even naar beneden op de pagina gaan (kom ik nu ook net achter !) )
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ook als je iets wat langer is dan 140 wil je eigenlijk al een 2de liniaal eraan, of dat nou een korte of een lange is, maar ik zou zeker niet twijfelen en de dubbele nemen.
Ik heb zelf de oude set met 2 x 140 rail en ik heb die al onnoemelijk vaak gekoppeld, ik heb ook een 80cm rail erbij en die is ook zeer vaak eraan gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid en jelmer

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ook als je iets wat langer is dan 140 wil je eigenlijk al een 2de liniaal eraan, of dat nou een korte of een lange is, maar ik zou zeker niet twijfelen en de dubbele nemen.
Ik heb zelf de oude set met 2 x 140 rail en ik heb die al onnoemelijk vaak gekoppeld, ik heb ook een 80cm rail erbij en die is ook zeer vaak eraan gezet.
Hier sluit ik me ook bij aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hier sluit ik me ook bij aan.

IK heb inmiddels ook 2x160, 1100 (bij de MFT) en 800mm rails (bij de OF1010). de 2e 160 cm heeft lang geduurd en eigenlijk ook niet nodig gehad.

100,- is nog steeds geld en als je niet verwacht meer dan 1400mm te willen zagen dan niet. Datgezegd is er ALTIJD wel iets/ooit langer dan 1400mm (effectief 1200mm).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.