Is er "gevaarlijk" hout voor snijplanken?

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
Een snijplank is langzaam opgegeten. Kijk naar grootmeoder haar beuken snijplanken, hebben altijd een "gat" in het midden. Het gaAt wel heel traag dus voor een beuk zou het niet belangrijk zijn.

Taxus, zoals boven vermeld, is zeer giftig. Zijn rode fruit is OK om te eten (de pit alweer niet oke). Maar alle andere delen van het boom zijn giftig. Dus verwarrend.
Zelfs als dieren taxus takken opeten kunnen ze vergiftigd- en doodgaan.

De rest van "onze" houten hier zijn zover ik weet "eetbaar" in die kleine hoeveelheden, dus qua natuurlijk onbehandeld hout, niet giftig.
inderdaad hangt ook van waar de hout heeft gegroeid. Was het in een sterk vervuilde gebied, dan misschien toch niet goed om het te gebruiken.

Allerlei restjes hout uit een bak zou ik voor snijplank niet graag gebruiken. Weet je precies wat ertussen zit dan is het oke. Gebruik je hem 1x per maand, dan is waarschijnlijk alles oke :D
 
Laatst bewerkt:

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
"Ik zoek het ook niet op, maar bij uitsluiting van alle risico's wordt het leven (voor mij) wel minder leuk.
Dat zeg ik als een van de ruim 600.000 motorrijders in Nederland. Autorijden of thuisblijven is veiliger."
sorry, maar dat is een slecht vergelijking.

We praten hier over tientallen binnenlandse houtsoorten en honderden buitenlandse, die gebruikt kunnen worden voor snijplanken. Waarom zou je dan niet selecteren.
Motorrijden of thuisblijven is het maar 2 keuzes met zeer verschillende resultaten.
Motorrijden of autorijden twee verschillende ervaringen met hetzelfde resultaat.
Snijplank maken van taxus of van beuk is nog steeds snijplank maken en ook nog steeds snijplank hebben aan het eind van de proces.

Tenlaatste, het feit dat je in je leven ook andere risikos loopt zoals voedeselvergiftiging door het eten zelf, betekent niet dat je bekende risicos niet beter uit kan halen. Toch?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
sorry, maar dat is een slecht vergelijking.

We praten hier over tientallen binnenlandse houtsoorten en honderden buitenlandse, die gebruikt kunnen worden voor snijplanken. Waarom zou je dan niet selecteren.
Motorrijden of thuisblijven is het maar 2 keuzes met zeer verschillende resultaten.
Motorrijden of autorijden twee verschillende ervaringen met hetzelfde resultaat.
Snijplank maken van taxus of van beuk is nog steeds snijplank maken en ook nog steeds snijplank hebben aan het eind van de proces.

Tenlaatste, het feit dat je in je leven ook andere risikos loopt zoals voedeselvergiftiging door het eten zelf, betekent niet dat je bekende risicos niet beter uit kan halen. Toch?
Het gaat er hier over of het gevaarlijk is om dit soort hout als snijplank te gebruiken, het antwoord is NEE
Kun je ander hout gebruiken ? natuurlijk, en als je bang bent dat de hemel valt, kruip vlug in een hol :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ten aanzien van de motor-rijd analogie, zelf kun je beinvloeden hoeveel risico je loopt door je rijstijl. Mijn vader is 73 of zo, rijdt vanaf zijn 18e motor, nog nooit gevallen of aangereden(en rijdt op elke motor zijn voetsteunen aan de grond).
Kies veiligheid (of niet), maar met roepen dat het geen kwaad kan wordt dat niet ook daadwerkelijk een feit.
Waarschijnlijk is het risico beperkt, er zijn denk ik in ieder geval geen acute gevallen bekend.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@boobinga We hoeven het niet eens te worden, maar je lijkt het punt waar @Leo Van Der Loo en ik op proberen te wijzen een beetje te missen. Bekende nadelige effecten bij excessieve blootstelling kunnen niet klakkeloos worden vertaald naar risico's bij minimale / beheersbare blootstelling.

Ik heb in mijn bericht #30, laatste alinea geprobeerd om de giftigheid van taxus in perspectief te plaatsen. De giftige stoffen uit taxus worden omgezet in de lever en vervolgens uitgescheiden met de gal. Hoe snel dat precies gaat is voor zover mij bekend voor de natuurlijke stoffen niet volledig vastgesteld, maar wel voor de chemische afgeleiden die bij kankerbehandelingen worden ingezet. Op grond van die gegevens zijn geen stapelingseffecten te verwachten bij herhaalde inname van zeer kleine hoeveelheden. Dit blijkt ook uit het verloop van taxusvergiftigingen: het gaat altijd om acute symptomen en sterfte zeer kort na inname. Consumptie van 50 gram naalden kan direct fataal aflopen, maar niet als die hoeveelheid wordt uitgesmeerd over een lange periode, zeg 1 naald per dag.

Uiteraard mag iedereen voor zichzelf bepalen hoe met risico's wordt omgegaan en welke mate van voorzichtigheid wordt gehanteerd. Jij verkiest vooral voorzichtig te zijn, ik probeer onverantwoorde risico's uit te sluiten. Laten we elkaar dat nuanceverschil gunnen :).

@LFlab Ik ben iets jonger maar voldoe verder aardig aan het beeld van je motorrijdende vader. Ik besef heel goed dat ik minder snel reageer, minder goed zie, minder evenwichtsgevoel heb dan "vroeger". Dus rijd ik minder snel, houd meer afstand en onderhoud zelfs mijn motor (nog) beter dan vroeger. Zo probeer ik de risico's beheersbaar te maken, maar nu al stoppen met motorrijden...?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Precies, gewoon op tijd een lichtere motor kopen voordat je hem niet meer de baas kan, dan kun je lang door blijven rijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.