monkeyfreek zei:
hey coko,
meranti is het zeker niet hoor , dit is gelig hout waar meranti meer bruin tot roze is van kleur .
en in meranti zitten ook geen spiegels , in meranti kan je wel soms witte lijntjes zien in het hout .
dit zijn als ik mij niet vergis een soort van adertjes waar de voedingssappen van de boom door stromen .
of zit ik er compleet naast ? jokke ?
groetjes
ruben
Je hebt verticale sapstroom door de houtvaten, dat zijn de gaatjes die je in het kopshout ziet.
Dan heb je ook horizontaal saptransport door de mergstralen. Dat zijn de lijntjes die op het kopshout vertrekken vanuit het midden en naar buiten gaan, op het kwartierse vlak zie je deze houtstralen als spiegels. Eik heeft hoge mergstralen en dus grote spiegels, beuk heeft lage mergstralen en dus kleine spiegels. Kastanje heeft geen mergstralen en dus geen spiegels. (zo onderscheidt je eik van kastanje)
Dan is er ook nog parenchym of opslagweefsel. Die komt in vele vormen voor, bv oogvorm rond het houtvat, cirkels rond het houtvat, lijnen die de vaten raken, enz... Al deze factoren, de mate waarin ze al dan niet voor komen, de afmetingen, de vorm, het gewicht, enz bepalen mee welke houtsoort het zou kunnen zijn. Die witte lijnen kunnen ook kleine afzettingen zijn van hars, kristal of sediment. In het geval van merantie kan ik er (nog) geen antwoord op geven. Maar het zijn geen aders voor saptransport!