Is dit normaal om elektrische vonken te zien in de Vandiktebank?

PanWood

Actieve deelnemer
5 jul 2022
27
1
Wageningen
Hallo, ik heb onlangs een nieuwe dewalt DW733 Vandiktebank gekocht. Wanneer hij start, maakt hij eerst een helder elektrisch licht van de motor en blijft hij deze vonken maken tijdens het draaien. Andere dingen werken prima.
Ik wou dat ik de video hier kon uploaden (of heb ik die gemist?), maar hieronder staan de foto's van de vonk.
Waarom zou dit gebeuren? Ik vraag me af of dit normaal is of zal ik het terugsturen en vervangen voor een goede, nieuwe?
Hartelijk dank!
Met vriendelijke groeten
PanWood

De helderdere vonk bij het starten van de machine.
1684671084616.png
Vonken tijdens het hardlopen.
1684670713328.png
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Koolborstels moeten nog inlopen op de collector. Niks aan de hand. De borstels hebben een recht vlak en de collector is rond. "Vroeger" toen ik nog onderhoud deed aan grote borstelmotoren haalde je een stuk glasschuurpapier tussen de borstel en de collector door om de borstel alvast wat ronding mee te geven.
Dat is in dit geval teveel gepriegel.
We hebben het hier ook al eens gehad over de Dewalt 7492. Die vonkt ook dat het een lieve lust is.
Het draadje zou nog te vinden moeten zijn.
 

PanWood

Actieve deelnemer
5 jul 2022
27
1
Wageningen
Heel erg bedankt, ik zie het, dus het is de koolborstel die aan het werk is. Gisteren heb ik mijn tafelzaag gecontroleerd en hij had ook deze vonk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je hoort of ruikt het wel als de koolborstels op zijn. Je moet ald hobbyist flink je best doen om koolborstels te verslijten op professionele machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.