Is dit hout ‘bewerkbaar’ ?

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Hey deskundigen😬

Als beginnend houtsnijder heb ik enkel nog ervaring met lindehout (besteld) en een blokje hout waarvan ik geen idee heb wat het was.. heb dit blokje eens van het werk meegenomen.

Nu ben ik opzoek gegaan naar hout in de bossen en heb ik het hout op onderstaande foto’s gevonden. Ik vond het wel een leuke vorm hebben, maar het ziet er vrij droog uit (zoals vele stukken hout in het bos). Is dit nog te bewerken met houtsnijden of is hier geen land mee te bezeilen en moet je echt voor vers hout gaan?

Normaal gesproken had ik het geprobeerd, maar ik ben nu een tijdje op vakantie en ga nog meer hout in de bossen zoeken.
 

Bijlagen

  • 57C37C2E-4120-4017-BE98-BC98299DC0E2.jpeg
    57C37C2E-4120-4017-BE98-BC98299DC0E2.jpeg
    76,2 KB · Weergaven: 25
  • D35E19B5-16D4-4304-B4EB-EFA36E764709.jpeg
    D35E19B5-16D4-4304-B4EB-EFA36E764709.jpeg
    72,9 KB · Weergaven: 26
  • 90DFCB59-7FF7-4012-8438-B0FEA3F65ABD.jpeg
    90DFCB59-7FF7-4012-8438-B0FEA3F65ABD.jpeg
    59,1 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
dag, gewoon een kwartiertje proberen. Je merkt dan vanzelf of het lukt. Het is in ieder geval een stukje lastiger als vers hout.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Leuke vragen! Over het algemeen is vers hout natter en daardoor makkelijker te snijden, maar het hangt er ook wel een beetje vanaf wat je wilt maken, vers hout wordt meestal gebruikt voor lepels e.d. en voorbewerkt met een handbijl. Hier ga je geen lepel uit snijden volgens mij, heeft het al even op de bosgrond gelegen of is het droog geworden in een schuur oid? In vochtige bosomgeving zitten er al snel schimmels of zwakke plekken in. Die kunnen het broos maken waardoor het brokkelt of je ineens op een zachte plek zit. Het kan ook zijn dat het wel goed gedroogd is en daardoor harder is geworden. Dat kan ook weer voordelen hebben, uit hard hout kan je weer beter details snijden.

Waar het eigenlijk op neerkomt, bepaal wat je wil doen, ga gewoon proberen en genieten. Is het niks (kan me bijna niet voorstellen), heb je in elk geval weer een beetje geleerd hoe dit hout zich gedraagt. Zorg in elk geval dat je mes scherp is en blijft door hem goed te onderhouden (regelmatig even stroppen zeg maar). Dan kom je door het meeste hout wel heen. Welk gereedschap gebruik je?

Als ik hout zoek in het bos, gaat mijn voorkeur uit naar vers gezaagd of afgebroken hout. Bij ons achter in het bos ligt er na een flink bui of beter, een storm, altijd wel een mooie tak waar ik een stuk afzaag en meeneem, gisteren nog twee mooie stukken gevonden :) . Takken die al even op de grond liggen vergaan overigens toch best wel snel is mijn ervaring.
 
Dat stuk hout komt mij bekent voor :p

Wij zijn net terug van onze vakantie in Schwarzwald. Ik neem altijd iets van mijn gereedschap mee op vakantie. Soms gaat het snijden dan van zelf met een stuk hout wat ik onderweg tijdens onze lange wandelingen vindt en de hele dag mee zeul.

IMG_20220919_191959_HDR.jpg

Dit vond ik daar ergens ook, een afgebroken stuk wortel van een den of zo.

Door wat te draaien en te snijden kwam deze vogel er uit.
IMG_20220919_192018_HDR.jpg

Een paard, wat blad en een bloem er bij.

IMG_20220919_192040_HDR.jpg

En verder met een eekhoorn.
Je ziet onze vakantie was of niet lang genoeg of er was te veel te zien en te bewandelen.
IMG_20220919_192104_HDR.jpg

Snijden kun je in vrijwel elk stuk hout. Vers of niet vers, mij maakt het niet uit. De kans op droogte scheuren na het snijden neemt soms wel toe. Ook dat neem ik soms voor lief.
Dan snij ik linde, dan eiken dan beuk dan acacia dan Prunus. Het gaat meestal om het gevoel wat ik heb bij het stuk hout of wat ik er in zie.
Zoals Bakkiet al zei, gewoon doen. Wil of lukt het niet dan kan het altijd nog de kachel in.😄

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt:
Wat gaaf en inspirerend Edwin! Heel mooi hoe je de staart van die vogel eigenlijk niet hebt gesneden en toch wel haha. En ook de rest van die overgangen. Leuk!!
Dank je,

Ik zag dat ik de eekhoorn vergeten was.
Nu druk met alles klaar maken voor ODH2022 in Zutphen. Dit snijwerk gaat dan weer fff op de reserve bank ...... Tot ik het later weer zie liggen en het weer op pak.

Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Leuke vragen! Over het algemeen is vers hout natter en daardoor makkelijker te snijden, maar het hangt er ook wel een beetje vanaf wat je wilt maken, vers hout wordt meestal gebruikt voor lepels e.d. en voorbewerkt met een handbijl. Hier ga je geen lepel uit snijden volgens mij, heeft het al even op de bosgrond gelegen of is het droog geworden in een schuur oid? In vochtige bosomgeving zitten er al snel schimmels of zwakke plekken in. Die kunnen het broos maken waardoor het brokkelt of je ineens op een zachte plek zit. Het kan ook zijn dat het wel goed gedroogd is en daardoor harder is geworden. Dat kan ook weer voordelen hebben, uit hard hout kan je weer beter details snijden.

Waar het eigenlijk op neerkomt, bepaal wat je wil doen, ga gewoon proberen en genieten. Is het niks (kan me bijna niet voorstellen), heb je in elk geval weer een beetje geleerd hoe dit hout zich gedraagt. Zorg in elk geval dat je mes scherp is en blijft door hem goed te onderhouden (regelmatig even stroppen zeg maar). Dan kom je door het meeste hout wel heen. Welk gereedschap gebruik je?

Als ik hout zoek in het bos, gaat mijn voorkeur uit naar vers gezaagd of afgebroken hout. Bij ons achter in het bos ligt er na een flink bui of beter, een storm, altijd wel een mooie tak waar ik een stuk afzaag en meeneem, gisteren nog twee mooie stukken gevonden :) . Takken die al even op de grond liggen vergaan overigens toch best wel snel is mijn ervaring.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier kan ik zeker wat mee.

Dit stuk heeft inderdaad op de bosgrond (in Griekenland 😬) gelegen. Hoelang het er al ligt in me niet duidelijk omdat we wel veel vers gekapte boomstammen bij lagen.

Het gereedschap dat ik met name gebruik is de Flexcut KN12 carving knife. En de mora 120 carving knife (een langer mes dan de Flexcut) Daarnaast heb ik meerdere gusten op marktplaats gekocht, ze lijken degelijk, en ik heb ze laten slijpen. Van welk merk het is durf ik niet te zeggen..

Ik wilde na mijn vakantie eens flink aan de slag gaan met houtsnijden, omdat ik nog een week thuis vakantie heb. Maar we hebben besloten om een puppy mee te namen. Die vergt nu echter zoveel aandacht dat het houtsnijden even lastig is…😅
 

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Snijden kun je in vrijwel elk stuk hout. Vers of niet vers, mij maakt het niet uit. De kans op droogte scheuren na het snijden neemt soms wel toe. Ook dat neem ik soms voor lief.
Dan snij ik linde, dan eiken dan beuk dan acacia dan Prunus. Het gaat meestal om het gevoel wat ik heb bij het stuk hout of wat ik er in zie.
Zoals Bakkiet al zei, gewoon doen. Wil of lukt het niet dan kan het altijd nog de kachel in.
Bedankt wederom! Ik ga het gewoon proberen inderdaad, en dan met name die ervaring meenemen voor een volgende keer. Wel nog even goed mn fantasie laten gaan over wat ik ervan wil maken. Ik heb nog geen detailwerken gedaan. Het zal dus iets makkelijks moeten zijn om het onder de knie te krijgen.

Jouw werk is enorm gaaf zeg! Echt super vet hoe je het originele stuk hout als de staart van de vogel laat en hier omheen snijdt. Ik ben wederom onder de indruk... Was dit al direct je idee toen je het stuk hout meenam, of viel dit thuis na bewust nadenken pas bij je in?
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet
Meestal komt het idee gaande weg. Als ik begin teken ik met potlood globaal wat ik wil snijden. Tijdens dat tekenen volgde ik de vorm van dat afgebroken stuk en was er in eens de vogel 😄. Onder de bladeren en langs de vogel loopt een slang. ( ongeveer zoals op de video) Deze is op de foto's nog niet te zien en ook nog lang niet af.

Ik neem het stuk hout wel mee naar Zutphen. Misschien krijg ik de tijd om daar wat verder te snijden maar door de belangstelling lukte dat de laatste keer bijna niet.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: diunke en bakkiet

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Ik neem het stuk hout wel mee naar Zutphen. Misschien krijg ik de tijd om daar wat verder te snijden maar door de belangstelling lukte dat de laatste keer bijna niet.
Ik ben heel benieuwd! Zijn er veel tijdens de open dag zelf aan hun werken bezig? Lijkt me wel gaaf om te zien hoe iedereen te werk gaat.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Probeer eens een stuk berk te vinden met slaap. Berkenhout dat nog niet heel lang op de grond ligt gaat vanbinnen een schimmel ontwikkelen die mooie lijnen achterlaat.82C38F9F-6BA9-486E-A046-4DFB55C94762.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: diunke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.