Is deze multiplex geschikt voor het maken van een werkbank?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik wil binnenkort beginnen aan een werkbank. Het onderstel wil ik maken van multiplex naar het idee uit fine woodworking uit 2006.
Nu zie ik dat er bij de Pontmeyer 18mm 'berken multiplex wisa twin' in de aanbieding is. Een plaat van 244x122 kost dan nog geen €50. Ik zie dat dit uit 7 lagen bestaat terwijl andere multiplex van 18mm veel meer laagjes heeft.
Zou dit ondanks minder lagen geschikt zijn voor een stevig frame? Zo goedkoop vind ik een dergelijke plaat nergens.

 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De lagere prijs komt omdat het een vuren kern is met berken toplaag. Een foto/tekening van het frame zou wel helpen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het aantal laagjes bepaald hoe gevoelig de platen zijn voor krom trekken. Hoe meer laagjes, hoe minder snel de plaat zal krom trekken.
Maar bij alle multiplex platen geldt dat de nerf twee kanten op gaat. Steeds dwars op elkaar. Dus als je een drager maakt van multiplex, dan zal die nooit zo sterk zijn als een massieve balk.

Bij multiplex moet je het echt van de constructie hebben. En dan is het wel fijn als de laagjes zelf van een sterke houtsoort zijn.
Want die houden de schroeven en lijm vast.
Berken multiplex is heel mooi voor het maken van zichtbare delen. Maar voor constructies is het zwak hout. Als je niet oppast schroef je je schroef er dwars doorheen. En in een constructie zal er snel speling op die schroef verbindingen ontstaan.
Dus hoe harder het hout van de laagjes, hoe sterker de verbindingen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Heb ook zo'n werkbank gemaakt. Maar dan van 'powerplex' van de Hornbach. Wat voor hout het is weet ik niet, lijkt op meranti en ook maar een paar laagjes.
Blad heb ik gemaakt van mdf en dat in de lijnolie gezet.
Is een prima bankje geworden tegen betrekkelijk weinig kosten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou dit ondanks minder lagen geschikt zijn voor een stevig frame?
50 euro is een normale prijs voor een normale mpx
mpx berk 18 mm 13 lagen kost bij ons rond de 90 euro btw in
opletten, want er zijn verschillende kwaliteiten
gaande van c tot b/bb
jouw mpx is in principe niet slecht, maar het is toch raadzaam om telkens 2 lagen van 18 mm te gebruiken
die houden mekaar in evenwicht
staan de aparte platen nu reeds krom ?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik weet niet of de platen nu krom staan, ik zag deze aanbieding toevallig voorbij komen online. De poten worden gemaakt van 5 stroken mpx die worden verlijmd, ik neem aan dat de kans op kromtrekken dan wel erg klein wordt?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Marktplaats. 40mm watervast multiplex. 10,- per plaat. Wel even schuren want het waren tafelbladen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Nu ik de reacties nog eens teruglees denk ik dat ik niet volledig ben geweest. Het gaat me in eerste instantie alleen om het frame. Dus de 4 poten gemaakt uit 5 stroken mpx en de dwarsliggers.
Ik heb nog een massieve deur die ik kan hergebruiken als werkblad en op den duur komt er misschien nog wat mooiers op.
Hopelijk verduidelijkt dit de vraag wat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Paul Sellers (eigen website en op YouTube) heeft een mooie werkbank ontworpen en gemaakt uit multiplex. De serie video's geeft veel informatie over het hoe en waarom & is aan te bevelen als je ook zoiets wilt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
De poten worden gemaakt van 5 stroken mpx die worden verlijmd, ik neem aan dat de kans op kromtrekken dan wel erg klein wordt?
met 5 verlijmd zou dit niet krom mogen trekken
hookedonwood (actief op dit forum) heeft een tafel met mpx-poten ontworpen
die passen met uitsparingen in mekaar
dan hoef je bv geen pen&gat-verbinding te maken
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
persoonlijk zou ik kokers maken in plaats van gewoon op elkaar lijmen .
dan zijn de poten in beide richtingen sterk
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Bij een werkbank wordt de sterkte niet bepaald door het gebruikte hout. Het gaat vooral om de stabiliteit. Die wordt gehaald door massa en stevige en dikke verbindingen en poten. Elk waaibomenhout is dus al geschikt (bij spreke van wijze).
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Je kan ook op zoek gaan naar dikke palen om de poten van te maken. Dan heb je een vaste massa om lekker in te schoeven of verbindingen te maken. Denk aan Douglas.
Ik koop vaak restanten bij een houthandl in de buurt. Misschien kan je ook eens kijken of er bij je in de buurt wat te vinden is.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Te laat... Vanochtend 2 platen gehaald, deze 1 keer laten doorzagen in de lengte zodat alles in de auto paste. Wanneer we weer in ons eigen huis wonen (na de verbouwing) ga ik hieraan starten.
Ik heb nog weinig ervaring dus ik zie het hele project als een leerproces.
Zal tzt wat foto's plaatsen van de vorderingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.