Is de Erika 85 geschikt voor meubelbouw?

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus heel kort een introductie en een vraag.

Sinds een jaar ben ik besmet met het virus, dat de meeste houtbewerkers hier niet onbekend zal zijn. Ik volg een driejarige avondopleiding tot meubelmaker in Maaseik (België) en dat smaakt naar meer. Thuis heeft de 'chef' al de nodige projecten in gedachten en op de kalender omcirkeld. Projecten zoals inloopkasten, afwerking van de zolder inclusief opbergkasten en de afwerking van een op handen staande verbouwing waaronder ook een keuken en houten buitengevel. Ondanks het ontbreken van ervaring durf ik het aan.

Ik durf het aan, maar er is geen ruimte om stationaire machines neer te zetten. De vraag is dus of de machines die ik in gedachten heb geschikt zijn om het kwaliteitsniveau te bereiken voor meubelbouwprojecten?! Voor het zaagwerk denk ik aan een Mafell combizaag Erika 85 inclusief hulpstukken en de invalzaag MT55 cc voor het grote plaatwerk.

Opmerking: Is de Erika geschikt voor de meubelbouw? Waarbij opgemerkt dat ik hou van strak werk. Want zo lees ik onder andere in een aantal draadjes over afwijkingen zoals een scheefstaand zaagblad ten opzichte van de geleiding en het daardoor niet mooi haaks kunnen zagen van platen 600 - 800 mm. Ik heb nog geen draadje kunnen vinden waar een goede oplossing is aangegeven, behalve dat je mogelijk links moet zagen ten opzichte van de geleider. En ook dat wordt door sommigen weer betwijfeld.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, opmerkingen en tips.

Groeten vanuit een altijd zonnig Limburg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik volg een driejarige avondopleiding tot meubelmaker in Maaseik (België)
in het eigen groene limburg ?
Projecten zoals inloopkasten, afwerking van de zolder inclusief opbergkasten en de afwerking van een op handen staande verbouwing waaronder ook een keuken en houten buitengevel. Ondanks het ontbreken van ervaring durf ik het aan.
dus een meerjarenplan
laat de sjef eens meewerken, zodat die smaakt welke uitdaging dit is
Is de Erika geschikt voor de meubelbouw?
jouw projekten zijn vooral plaatmateriaal
Voor het zaagwerk denk ik aan een Mafell combizaag Erika 85 inclusief hulpstukken en de invalzaag MT55 cc voor het grote plaatwerk.
heb je links naar deze machines ?
platen laat je best op handelbare bruto-afmetingen zagen
hoe ga je die afwerken ?
ik denk vooral aan de kopse kanten
 
  • Leuk
Waarderingen: jwjgielen

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Een formaatzaag zal altijd beter zijn. Maar als je beperkte ruimte hebt, dan is een Erika 85 icm een mt55 wel het beste alternatief in mijn optiek

Desondanks ben ik wel kritisch op de zaag en heeft hij wat minpunten, maar daar valt wel mee te werken. De volgende punten ervaar ik, met als kanttekening dat ik bijna nooit plaatsmateriaal gebruik:
  • De trekfunctie is iets wat ik vaak gebruik om af te korten, ook grotere stukken leg ik stabiel en trek de zaag daarna door het stuk heen. Dit is de voornaamste reden waarom ik deze zaag nog hou, gezien ik geen (extra) ruimte kwijt wil aan een afkortzaag.
  • Ik klap de zaag nooit in, wat betekent in de praktijk dat hij niet erg veel ruimte oplevert tov een stationaire zaag. Wel heb ik onder de zaag nog een bak staan voor reststukken, dat scheelt dan weer wel.
  • Je kunt geen zero clearance gebruiken en bij kleine snedes schiet daarom het reststuk naar beneden.
  • Het zaagblad zelf staat scheef maar door links te zagen (wat went), en de lange aanslag iets scheef te zetten is dat opgelost.
  • Stofafzuiging is niet geweldig doordat alles zo open is, maar ook weer niet super slecht.
  • Voor de echt nauwkeurige snedes gebruik ik vaak nog een schaaf (icm met shootingboards) om alles precies aan te laten sluiten als het nodig is. Vooral verstek over een lang stuk (50cm bijvoorbeeld) kan het een 0,5mm afwijken. Daarvoor wil ik de volgende keer de mt55 gebruiken om te kijken of dat beter gaat, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
  • De roltafel gebruik ik nooit (maar ik gebruik ook bijna geen groot plaatmateriaal). Ik heb een in2tools combinationtrack met miter en t-track er op zitten, incl sled en die gebruik ik vaker.
Kortom, zou ik heb aanraden? Als je met bovenstaande zaken kunt leven wel. Aan iedere machine zitten haken en ogen. Hij is alleen wel erg duur (geworden). Mijn advies zou daarom ook zijn om hem tweedehands te kopen (ze komen weleens voorbij op marktplaats / hier op het forum) en hem een tijd te proberen. Mocht het niet bevallen dan ben je er tenminste niet duizenden euros aan kwijt.

Nog wat voorbeelden wat ik er mee heb gemaakt:
 

Bijlagen

  • 9C8BDF0F-9381-423C-AED8-29578E6AD39B.jpeg
    9C8BDF0F-9381-423C-AED8-29578E6AD39B.jpeg
    101,2 KB · Weergaven: 73
  • 218552DA-1798-473F-BF07-1304450D3F18.jpeg
    218552DA-1798-473F-BF07-1304450D3F18.jpeg
    109,6 KB · Weergaven: 73
  • 66A1DA9F-2B50-4F49-8CB3-6EEA46C19AF4.jpeg
    66A1DA9F-2B50-4F49-8CB3-6EEA46C19AF4.jpeg
    115,2 KB · Weergaven: 72
  • 9E35FAFD-8669-4C33-859F-308CD5D692C5.jpeg
    9E35FAFD-8669-4C33-859F-308CD5D692C5.jpeg
    38,8 KB · Weergaven: 75
  • 7D59CCA3-10B9-4B4D-BC92-B03F778ED13E.jpeg
    7D59CCA3-10B9-4B4D-BC92-B03F778ED13E.jpeg
    86,1 KB · Weergaven: 75

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik vind het erg veel geld voor een machine met alle gekende beperkingen/noodzakelijke aanpassingen... Dan zou ik als de ruimte het toelaat eerder opteren voor een kleine tweedehands stationaire zaag met (korte) roltafel a la Hammer K3 bijvoorbeeld. Qua footprint niet zo gigantisch veel groter als een Erika, maar puur door de roltafel al een enorm groot verschil in mogelijkheden. Als je precies wilt werken is het aangeraden om te gaan voor een model waar de roltafel zich tegen het zaagblad bevindt ipv op 20 a 30 cm er vanaf.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Ik heb ook een erica 85 en onderschijf alles wat matjas42 hierboven vermeld. Heel nauwkeurig werken is bij wat grotere stukken lastig. Ik had veel liever een formaatzaag gehad maar die past niet. Klein werk doe ik nu meestal met de in2rail en een afkortsled. Verder overweeg ik om alles in mijn werkplaats om te bouwen en op de erica een incra ts railsysteem op te monteren. (gelukkig heb ik die al) De zaag in te bouwen om de afzuiging te verbeteren, al zal dat niet eenvoudig zijn omdat je het zaagblad aan de zijkant moet verwisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: groentje

Rik Hendrikx

Nieuw lid
17 aug 2020
12
13
Ranst
‘ Just my two cents’ zonder daarom een waardeoordeel uit te spreken over de aangehaalde machines, Het merendeel van aangehaalde en op til zijnde projecten situeren zich in de hoek van plaatmateriaal en ik lees dat er strak werk uit de kast moet komen J. Bekeken vanuit die hoek met in het achterhoofd dat ‘strak’ eindresultaat, de overweging om eerst met de meter aan de slag gaan en daarna met de potlood, papier en rekenmachine – het betere denkwerk levert het halve werk- en vervolgens het plaatwerk volgens een zaagplan – link ter illustratie- laten leveren door een houthandel, en die zijn er ook in de buurt waar je woont – zeker in Belgisch Limburg. Daar krijg je strak gezaagd werk en, zelfs indien gewenst, afgewerkt met kantenband, en voorzien van rijgat-en-scharniergat -boringen. Een paar euro’s meer misschien, maar wel een top eindresultaat. Afwerken (scharnieren plaatsen) en assembleren kan je dan zelf doen en je gaat zeker niet de eerste houtworm zijn die dit gaatje boort. Mijn eerste gereedschapsinvesteringen zouden zich dan situeren in richting van goed assemblage ‘ getieg’ , denk aan een Lamello, of beter nog een zeta of top21. Die kosten wel een paar centen, maar dan ben je aangespannen voor een hele tijd – zelf heb ik de classic X met twee freesbladen (4 en 8 mm) en kom er een heel eind mee. Verzagen van plaatmateriaal kan met een goede invalzaag/geleiderails, hier op dit forum zijn er kilometers inkt geschreven over dit topic, ff de zoekfunctie gebruiken. Zodra je begint aan het massievere werk, de (stationaire) zaagtafel annex goede stofafzuiging.
Noot : de vermelde link refereert naar de webstek van Martens Hout in Schoten - Plaatsklaar plaatmateriaal voor de interieurbouwer. In het bouwverlof wordt er jammer genoeg niet gezaagd;), daar kon ik vanmorgen nog het bestand downloaden om de maten in te geven. Nu is de pagina leeg, dus na het verlof mss nog eens proberen.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
helemaal eens met @Rik Hendrikx, plaatmateriaal op maat laten zagen (en eventueel afkanten) bij de houthandel en zelf assembleren.
Voor vol hout is de Erika prima geschikt, mits een aantal aandachtspunten.

@Rik Hendrikx, je link werkt niet
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Dank je wel voor jouw reactie.
in het eigen groene limburg ?
yep, groen en bourgondisch 🍻 Limburg
dus een meerjarenplan
laat de sjef eens meewerken, zodat die smaakt welke uitdaging dit is
zij heeft de visie, ik heb 'slechts' mijn handen ;)
jouw projekten zijn vooral plaatmateriaal
Dat lijkt bij deze opsomming, maar er zal ook het nodige uit massief worden gemaakt. Vandaar dacht ik aan de invalzaag voor de grote platen te bewerken en met de Erika kleinere platen tot 600 - 800 mm en massief.
heb je links naar deze machines ?

platen laat je best op handelbare bruto-afmetingen zagen
Ik denk aan een invalzaag om zelf de plaat op maat te kunnen maken om zo flexibel mogelijk te kunnen werken. Zodat ik terplekke zaken kan veranderen als blijkt dat een andere oplossing handiger is. Dan hoef ik ook wat minder naar de bouwmarkt te rijden.
hoe ga je die afwerken ?
ik denk vooral aan de kopse kanten
Ik hou van blank hout bijvoorbeeld eiken, welke afgewerkt met blanke lak of olie. De kopse kanten zullen geschuurd worden. De verbindingen variëren van domino, pen-gat of een vingerlas voor zichtwerk.
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Dank je wel voor de uitgebreide toelichting en tips.
Een formaatzaag zal altijd beter zijn. Maar als je beperkte ruimte hebt, dan is een Erika 85 icm een mt55 wel het beste alternatief in mijn optiek

Desondanks ben ik wel kritisch op de zaag en heeft hij wat minpunten, maar daar valt wel mee te werken. De volgende punten ervaar ik, met als kanttekening dat ik bijna nooit plaatsmateriaal gebruik:
  • De trekfunctie is iets wat ik vaak gebruik om af te korten, ook grotere stukken leg ik stabiel en trek de zaag daarna door het stuk heen. Dit is de voornaamste reden waarom ik deze zaag nog hou, gezien ik geen (extra) ruimte kwijt wil aan een afkortzaag.
De afkortfunctie en het niet aanschaffen van een extra afkortzaag is voor mij een van de redenen om deze machine te overwegen.
  • Ik klap de zaag nooit in, wat betekent in de praktijk dat hij niet erg veel ruimte oplevert tov een stationaire zaag. Wel heb ik onder de zaag nog een bak staan voor reststukken, dat scheelt dan weer wel.
Het inklappen zal ik veelvuldig gebruiken. Ik kan buiten werken bij mooi weer en bij slechtere weersomstandigheden zal ik de garage deels leeg moeten halen. Ruimtegebrek is voor mij een van de redenen om zo'n machine te overwegen.
  • Je kunt geen zero clearance gebruiken en bij kleine snedes schiet daarom het reststuk naar beneden.
  • Het zaagblad zelf staat scheef maar door links te zagen (wat went), en de lange aanslag iets scheef te zetten is dat opgelost.
Het issue van het scheve zaagblad en links zagen begrijp ik nog steeds niet helemaal. Als de zaag en aanslag met elkaar staan uitgelijnd dan is rechts zagen toch ook mogelijk? Wat zie ik verkeerd? :unsure:
  • Stofafzuiging is niet geweldig doordat alles zo open is, maar ook weer niet super slecht.
  • Voor de echt nauwkeurige snedes gebruik ik vaak nog een schaaf (icm met shootingboards) om alles precies aan te laten sluiten als het nodig is. Vooral verstek over een lang stuk (50cm bijvoorbeeld) kan het een 0,5mm afwijken. Daarvoor wil ik de volgende keer de mt55 gebruiken om te kijken of dat beter gaat, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
'Shootingboard', nog nooit van gehoord (groentje). Even opgezocht hier en inderdaad handig. Bedankt voor de tip. (y)
  • De roltafel gebruik ik nooit (maar ik gebruik ook bijna geen groot plaatmateriaal). Ik heb een in2tools combinationtrack met miter en t-track er op zitten, incl sled en die gebruik ik vaker.
Deze opbouw daar had ik nog niet aan gedacht.(y)
Kortom, zou ik heb aanraden? Als je met bovenstaande zaken kunt leven wel. Aan iedere machine zitten haken en ogen. Hij is alleen wel erg duur (geworden). Mijn advies zou daarom ook zijn om hem tweedehands te kopen (ze komen weleens voorbij op marktplaats / hier op het forum) en hem een tijd te proberen. Mocht het niet bevallen dan ben je er tenminste niet duizenden euros aan kwijt.
Ga ik zeker in de gaten houden.
Nog wat voorbeelden wat ik er mee heb gemaakt: super mooi werk (y)(y)
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Ik vind het erg veel geld voor een machine met alle gekende beperkingen/noodzakelijke aanpassingen... Dan zou ik als de ruimte het toelaat eerder opteren voor een kleine tweedehands stationaire zaag met (korte) roltafel a la Hammer K3 bijvoorbeeld. Qua footprint niet zo gigantisch veel groter als een Erika, maar puur door de roltafel al een enorm groot verschil in mogelijkheden. Als je precies wilt werken is het aangeraden om te gaan voor een model waar de roltafel zich tegen het zaagblad bevindt ipv op 20 a 30 cm er vanaf.
Bedankt voor je tip. Een stationaire machine gaat het echter niet worden. Ik moet de garage grotendeels leegruimen op het moment dat ik aan de slag ga.

En inderdaad is het veel geld, daardoor wil ik niet over een nacht ijs gaan. Wel ben ik nu een jaar onderweg met de opleiding en zie dat ik de smaak te pakken heb - het is geen bevlieging. Dus voor mij zou het wel de investering waard zijn om een degelijke en betrouwbare machine te hebben. De vraag voor mij is of deze machine nauwkeurig genoeg is voor het werk wat ik ermee wil maken - dan ben ik bereid het geld uit te geven.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Festool TKS80. Ik heb de versie zonder schuiftafel, maar met een zelfgemaakt brede slede voor afkorten.
Ook deze zaag heeft z'n beperkingen/manco's maar als je ze weet kan je er prima mee zagen. En de prijs is veel gunstiger dan de Mafell. Je bent van harte welkom om eens langs te komen om wat dingen uit te proberen als het je de reis waard is.
 
  • Leuk
Waarderingen: groentje

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
‘ Just my two cents’ zonder daarom een waardeoordeel uit te spreken over de aangehaalde machines, Het merendeel van aangehaalde en op til zijnde projecten situeren zich in de hoek van plaatmateriaal en ik lees dat er strak werk uit de kast moet komen J. Bekeken vanuit die hoek met in het achterhoofd dat ‘strak’ eindresultaat, de overweging om eerst met de meter aan de slag gaan en daarna met de potlood, papier en rekenmachine – het betere denkwerk levert het halve werk- en vervolgens het plaatwerk volgens een zaagplan – link ter illustratie- laten leveren door een houthandel, en die zijn er ook in de buurt waar je woont – zeker in Belgisch Limburg. Daar krijg je strak gezaagd werk en, zelfs indien gewenst, afgewerkt met kantenband, en voorzien van rijgat-en-scharniergat -boringen. Een paar euro’s meer misschien, maar wel een top eindresultaat. Afwerken (scharnieren plaatsen) en assembleren kan je dan zelf doen en je gaat zeker niet de eerste houtworm zijn die dit gaatje boort. Mijn eerste gereedschapsinvesteringen zouden zich dan situeren in richting van goed assemblage ‘ getieg’ , denk aan een Lamello, of beter nog een zeta of top21. Die kosten wel een paar centen, maar dan ben je aangespannen voor een hele tijd – zelf heb ik de classic X met twee freesbladen (4 en 8 mm) en kom er een heel eind mee. Verzagen van plaatmateriaal kan met een goede invalzaag/geleiderails, hier op dit forum zijn er kilometers inkt geschreven over dit topic, ff de zoekfunctie gebruiken. Zodra je begint aan het massievere werk, de (stationaire) zaagtafel annex goede stofafzuiging.
Noot : de vermelde link refereert naar de webstek van Martens Hout in Schoten - Plaatsklaar plaatmateriaal voor de interieurbouwer. In het bouwverlof wordt er jammer genoeg niet gezaagd;), daar kon ik vanmorgen nog het bestand downloaden om de maten in te geven. Nu is de pagina leeg, dus na het verlof mss nog eens proberen.
Rik, bedankt voor je 'to the point' reactie en tips.

Een goede voorbereiding is inderdaad het halve werk. Uit ervaring van eerdere verbouwingen weet ik dat gaande weg plannen wijzigen. Een invalzaag was daarom mijn gedachte voor het zelf ter plekke op maat zagen van groter plaatwerk.

Als ik je goed begrijp, dan kan ik de Erika (of welk merk dan ook) het beste alleen toepassen voor massief hout op het moment dat het er nauw op aan komt.

Zeta en top21 kende ik niet, dus ga die zeker bekijken.



.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn eerste gereedschapsinvesteringen zouden zich dan situeren in richting van goed assemblage ‘ getieg’ , denk aan een Lamello, of beter nog een zeta of top21.
Zeta en top21 kende ik niet, dus ga die zeker bekijken.
ik heb de prijzen van de zeta p2 en de top21 opgezocht
de zeta p2 komt rond de 1.300 euro
de top21 rond de 1.100
de top21 is een groevenfrees met per 0,1 mm verstelbare hoogte
dat én het feit dat het een lamello is, onderscheidt hem van bv een makita die je voor minder dan 300 euro hebt
met de uitgespaarde 800 euro zou ik een festool df 500 kopen, die ik dan vooral voor verbindingen van massief hout zou gebruiken
voor plaatmateriaal blijft de zeta p2 de top
het grote voordeel is dat je de delen zonder te schroeven strak tegen mekaar aan kan trekken, én in theorie een onbeperkt aantal keren weer in mekaar kan zetten
ben het volledig met @Rik Hendrikx eens dat je groot platenwerk best door de platenboer uit laat voeren
@groentje, wanneer je handig bent kan je veel uitsparen, maar zonder degelijke handmachines ga je een berg frustraties tegemoet
heb je veel en grote projekten dan win je de kost daarvan snel terug
 
  • Leuk
Waarderingen: groentje

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
ik heb de prijzen van de zeta p2 en de top21 opgezocht
de zeta p2 komt rond de 1.300 euro
de top21 rond de 1.100
de top21 is een groevenfrees met per 0,1 mm verstelbare hoogte
dat én het feit dat het een lamello is, onderscheidt hem van bv een makita die je voor minder dan 300 euro hebt
met de uitgespaarde 800 euro zou ik een festool df 500 kopen, die ik dan vooral voor verbindingen van massief hout zou gebruiken
voor plaatmateriaal blijft de zeta p2 de top
het grote voordeel is dat je de delen zonder te schroeven strak tegen mekaar aan kan trekken, én in theorie een onbeperkt aantal keren weer in mekaar kan zetten
ben het volledig met @Rik Hendrikx eens dat je groot platenwerk best door de platenboer uit laat voeren
@groentje, wanneer je handig bent kan je veel uitsparen, maar zonder degelijke handmachines ga je een berg frustraties tegemoet
heb je veel en grote projekten dan win je de kost daarvan snel terug
super, dank je wel (y)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
@groentje, wanneer je handig bent kan je veel uitsparen, maar zonder degelijke handmachines ga je een berg frustraties tegemoet
heb je veel en grote projekten dan win je de kost daarvan snel terug
ik had toegang tot de juiste machines maar het risico van tear out/chips is zo groot als je niet constant oplet wat je doet/hoe je het doet/hoe je de platen beschermt en bij een ongelukje is de frustratie ook groot
daarom laat de professionals ook wat verdienen (bijna alles is machinaal) en laat hun doen waar ze goed in zijn en verdien het geld terug bij het besparen van manuren (installatie)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en mathieu

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
563
135
@groentje,

de projecten die jij noemt zijn vooral met plaat, weet niet of die opleiding er nog is in Maaseik maar dat leer je meer bij interieurbouw dan in de opleiding meubelmaker.
Daar leer je vooral met massief hout werken, naast zagen moet je daar ook veel schaven.
Je zou eens met je medecursisten en leraar van gedachten kunnen wisselen over welke machines je het beste kunt kopen, wellicht een combinee.
Voor een zaag voor een hobbyist is een Erica een hele dure machine, heb zelf een DWE 7492, die kost een fractie van een Erika, zal ook wel minder zijn maar voor mij voldoende.
Zoals hierboven ook al eens gezegd zou ik voor de projecten die jij noemt het plaatmateriaal laten zagen en afkanten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
ik had toegang tot de juiste machines maar het risico van tear out/chips is zo groot als je niet constant oplet wat je doet/hoe je het doet/hoe je de platen beschermt en bij een ongelukje is de frustratie ook groot
daarom laat de professionals ook wat verdienen (bijna alles is machinaal) en laat hun doen waar ze goed in zijn en verdien het geld terug bij het besparen van manuren (installatie)
Plaatmateriaal laat geen fouten of zelfs foutjes toe. De kleinste onvolmaaktheid, een splinter die wegspringt, een maat die niet perfect is. Je ziet het. Afkanten kan je met een strijkijzer maar het resultaat is er naar. Er zijn draagbare machines voor afkanten maar die vereisen een zekere kennis en handigheid en zijn duur. Bij plaat kan je enkel een perfect resultaat bereiken met perfecte machines. Massief hout heeft een veel hogere foutmarge. Daar kan je altijd een beetje foefelen en foutjes wegwerken, ook al omdat het materiaal zelf niet perfect en foutloos is.
Plaatmateriaal wordt in principe altijd met een voorritser gezaagd, of de kanten worden nagefreesd. Een invalzaag heeft een voorritsfunctie (en die kan je ook toepassen bij een tafelzaag zoals de Erika). Die voorritsfunctie houdt in dat je eerst een kant van de plaat enkele mm inzaagt. Dan draai je de plaat om en zaag je de plaat langs de andere kant door. Dat wil wel zeggen dat je twee maal precies dezelfde maat moet moet zagen. Zonder voorritser is de kans op brokkelige kant onderaan groot.
En dan is er ook nog de kwaliteit van de plaat. Sommige platen (van bijvoorbeeld een bouwmarkt) laten zich niet behoorlijk zagen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Ik deel niet geheel de mening hierboven beschreven.
Voor mij, als hobbyist, zit een deel van het plezier in zelf bedenken, maar ook het meten, zagen en afwerken. Ik kan natuurlijk alle panelen gezaagd, afgekant, met rijboringen en scharnierboringen bij de houthandel kopen, maar dan ben ik naar mijn mening minder met houtbewerken bezig en meer met het in elkaar zetten van een duur uitgevoerde IKEA kast.

Al het plaatmateriaal van onderstaande kasten is gezaagd op een Festool TKS80. Maar dat zou net zo goed een DeWalt kunnen zijn. Het kan best, al zal je heus tegen een foutje aan gaan lopen. Naar mijn mening hoort dat bij het leerproces.
Ik zou zeggen, loop niet meteen te hard van stapel en begin rustig met je aankopen...

thumbnail_20210225_134726.jpg20211223_135141.jpgthumbnail_IMG_8091.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Sorry, maar ik ben het niet helemaal eens met sommige opmerkingen hier.

Ja, een formaatzaag is handig voor het op maat zagen van plaatmateriaal. Maar thuis heb je er weinig aan. Ik denk dat veel mensen vergeten dat een formaatzaag vooral een productiemachine is, en daar bedoel ik mee: met name geschikt voor het seriematig bewerken van groot plaatmateriaal. Dus je hebt een berg platen, en wilt die opdelen. Stel je hebt 20 platen van 60cm breedte nodig, dat is dus 1x instellen en 20x zagen. Dat scheelt echt tijd.
Maar hoe vaak ben je thuis nu echt 10-20 kasten aan het maken? Voor maar enkele stuks kun je bijna net zo goed een invalzaag pakken, als je maar 1 of 2 keer hoeft te zagen is er niet veel tijdswinst te behalen. En kleiner werk, zoals lades kun je al prima op een veel kleinere machine uitvoeren. Zodra je materiaal comfortabel op het werkoppervlak past is de machine echt al groot genoeg. Kan het op een formaatzaag? Ja. Maar nodig? Nee.

De machine doet niet echt het werk. Bijna iedere moderne machine heeft voldoende vermogen om makkelijk plaatmateriaal te zagen, mits je een goed en scherp zaagblad gebruikt. Zolang je een goede afstelling kunt maken ben je eigenlijk uitsluitend afhankelijk van de gebruiker, en zoals al gezegd het zaagblad. Dus welke machine je koopt vind ik van ondergeschikt belang.
Daarbij wil ik wel een uitzondering maken: een machine zoals de Festool TKS80 zorgt voor extra veiligheid. Persoonlijk vind ik dat een belangrijke overweging, omdat ik mensen ken die vingers verloren hebben door maar heel even niet op te letten bij een machine. Als ik nu een machine zou moeten kopen stond de TKS80 heel hoog op de lijst. Maar die was nog niet uit toen ik mijn machine kocht, dus ik werk nu met een DWE 7491. Goed af te stellen, behoorlijk groot werkoppervlak voor een mobiele machine maar heel erg lawaaiig. Ik gebruik er vooral Freud bladen en RS groefzagen in, en met een Incra 1000HD is de machine ook uitstekend geschikt om af te korten. Is de Erica een kwalitatief betere machine? Vast wel, maar ook hier geldt: nodig? Niet echt.

Afkanten kan prima met een strijkijzer, maar het kost je domweg heel veel tijd om het op die manier goed te doen. Kwalitatief goed kantband maakt overigens echt wel een verschil, en is ook nog stukken voordeliger als wat in de bouwmarkt ligt. Dan heb ik het vooral over echt fineer, want Melamine vermijd ik zoveel als mogelijk. Als je regelmatig Melamine moet zagen is investeren in een machine met voorrits-functie zeker de moeite waard, maar in bijna alle andere gevallen is het een overbodige luxe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.