Invalzaag festool vs Makita

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.068
1.005
Enschede
ingoogni.nl
Zal toch wel op MP, Etsy oid een 3d printservice zijn die die dingen standaard aanbiedt?
worden op marktplaas ook aangeboden, bijvoorbeeld:

of

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.016
608
‘s-Hertogenbosch
Dopje/dekseltje is idd wel een idee 👍🏼vooral bij materiaal wat veel stof geeft ( mdf, pir, fermacel en gipsplaat en de rest…. Is mij nooit opgevallen maar ga het uitproberen of de stofzuiger z’n werk beter kan doen.

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
152
14
Berlaar-Heikant BE
Zo een dekseltje heb ik voor mijn makita zelf geprint. Dit werk voor het zaagsel echt een pak beter. Als er nu nog een soort Dustboot zou bestaan zou het helemaal top zijn.

On topic: Zelf heb ik enkel de makita invulzaag met snoer. Op mijn werk enkel de Festool met snoer. dus kan enkel deze vergelijken. Ik kan beslissen ze doen wet ze beloven. Wat ik wel moet zeggen is de diepte instelling voor de Festool werkt wel sneller en je moet niet extra mm toevoegen als je met de rail werkt. Dit kan wel worden opgelost bij de makita door een 3D print. Ben van de makita ook zeer tevreden. als ik zelf een weer een machine moet kopen voor mezelf dan zal het naar de prijs kijken worden en dus de makita.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.342
1.067
Enschede, Twente
Een dekseltje kan bij het schulpen van nattig hout wel problemen geven: je hebt al snel een verstopte afzuiging. Maar goed, dat is maar een enkele keer het geval. En dan is een 3d geprint dekseltje weer handig — die haal je er zo weer af.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.801
3.711
Gaanderen
M.i moeten op het minst alle aansluitingen en verbruiksmaterialen (zijn accus voor mij ook) compatibel zijn. Stel je voor dat de Nuon andere stekkers vereist dan Essent (Nederlandse energieleveranciers)
Op land schaal is dit ook zo. België en Frankrijk hebben penaarde en Engeland heeft een andere stekker. Toen ik in de jaren 80 bij een elektrotechnische groothandel werkte was de wissel tussen Hazemeijer krachtstroomstekkers en CEE stekker in volle gang. Toen was er al sprake dat we in de EU allemaal een gelijke stekker moeten krijgen. Die mag natuurlijk niet passen op enig model dat al in gebruik is. Dit vanwege concurrentie voordeel. Mijn opmerking was toen: ik denk niet dat ik dat ga meemaken. Ik begrijp het voordeel wel. Er zijn simpelweg te veel artikelen met schuko aansluiting (= gewone randaarde stekker)

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.068
1.005
Enschede
ingoogni.nl
at ik wel moet zeggen is de diepte instelling voor de Festool werkt wel sneller en je moet niet extra mm toevoegen als je met de rail werkt.
Ik heb twee TS55 zagen, verschillende uitvoeringen, de oudste heeft die "correctie ook" niet. Het is een zeer voor de hand liggende oplossing, maar als je kijkt hoe lang de linealen al bestaan, dan heeft het heel lang geduurd tot men het geimplementeerd heeft.

Over het algemeen, Festool werkt net iets verfijnder dan Makita. Mij is het het verschil niet waard, maar ben wel bij Festool ingestapt puur vanwege de CMS en Rotex. Anders was het wel Makita geworden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.