Invalzaag: budgetzaag zoals Parkside, Einhell etc. vs Makita SP6000J

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Ik heb een invalzaag nodig en vraag me af of ik als 'beginner' het verschil tussen een een budgetzaag van Parkside, Pattfield Einhell etc. of een Makita SP6000J wel ga merken?

Ik wil de extra investering wel doen maar ben toch wel benieuwd of het verschil ook voor een beginner echt merkbaar is?
 

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Bedankt, ik had al zo'n vermoeden na het lezen van diverse berichten hier.
Ik ga zo maar op de knop 'bestellen' klikken om een Makita SP6000J te bestellen
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Ik vergelijk het altijd graag met een goedkope lesgitaar. als zelfs de leraar er geen fatsoenlijk geluid uit kan krijgen, dan lukt het de leerling zeker niet en is meteen alle plezier weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
221
92
Rijswijk
Ik heb eerst een scheppach gehad. Dat is geen troep, maar nu heb ik een festool en dat werkt gewoon veel fijner.

Ik zou zeker voor de Makita gaan. Haal ook meteen 2 rails en een koppelsetje. Die maken plaatmateriaal verzagen enorm veel makkelijker
 

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Mooie vergelijking die bij mij als gitarist de juiste snaar raakt :)

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Dit is blijkbaar bij gereedschap dus ook zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
De Makita is inmiddels besteld. Compleet met koffer, extra zaagblad, geleiderail en tas. (y)
Heb een mooie deal gevonden.

Bedenk me nu dat ik op zolder nog een oude elektrische schaaf van Makita heb liggen. Zal die eens gaan uitgraven en eens kijken of daar nog wat van te maken valt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
36
15
Naarden
Ik heb jarenlang een Black & Decker cirkelzaag gehad en heb er nooit echt lekker mee gewerkt. Paar jaar geleden de SP6000J gekocht en dat was een verademing. Sowieso omdat het een invalzaag is, dus je zit niet met die verende beugel eronder. Er zit een palletje op om hem op 2mm diepte in te stellen voor aan twee zijden scherpe zaagsnede. Prima geleider bij. Heb er een Makita vc1310lx1 stofzuiger op staan en dat zorgt voor prima afzuiging. Zonder afzuiging een flinke zooi, maar dat geldt voor elke cirkelzaag/invalzaag.

Ik weet niet hoeveel plaatmateriaal je gaat zagen? Maar als je van plan bent 122x244 platen te gaan zagen, neem er koppelstukken en een extra rail bij (uitgaande van een standaard geleiderail erbij) zodat je over de lengte kan zagen. Ik heb er zelf ook van die geleiderail klemmen bij, maar heb vaak het idee dat dat niet zo nodig is, dat zie ik dan maar als wat extra garantie dat hij ook niet schuift als er toch wat zaagsel onder zit.
 

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Er zit een liniaal bij van 150cm bij. Is misschien geen gek idee om er een bij te kopen. De klemmen had ik inderdaad ook al gezien.

Nu eerst maar eens op zoek gaan naar een goed zaagblad voor HPL traptreden en Trespa voor de eerste klussen met deze zaag.

Ik heb al even bij Ecotools gekeken en zie daar alleen zaagbladen van 160 ipv 165 voor HPL/Trespa. Kan dat ook of moet het perse 165 zijn? Ik zie namelijk geen zaagbladen van 165 voor Trespa.
 

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Ik heb ook even gekeken naar de Skil 1340AA tafelzaag. Is ook een mooi spul maar heb er toch voor gekozen om eerst maar deze invalzaag te kopen voor de komende klusjes. De Skil 1340AA is weer iets voor de volgende keer
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
De Makita is inmiddels besteld. Compleet met koffer, extra zaagblad, geleiderail en tas. (y)
Heb een mooie deal gevonden.

Bedenk me nu dat ik op zolder nog een oude elektrische schaaf van Makita heb liggen. Zal die eens gaan uitgraven en eens kijken of daar nog wat van te maken valt.
Bij wie ben je geslaagd?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.287
2.857
Gaanderen
Dat
Er zit een liniaal bij van 150cm bij. Is misschien geen gek idee om er een bij te kopen. De klemmen had ik inderdaad ook al gezien.

Nu eerst maar eens op zoek gaan naar een goed zaagblad voor HPL traptreden en Trespa voor de eerste klussen met deze zaag.

Ik heb al even bij Ecotools gekeken en zie daar alleen zaagbladen van 160 ipv 165 voor HPL/Trespa. Kan dat ook of moet het perse 165 zijn? Ik zie namelijk geen zaagbladen van 165 voor Trespa.
Een cm kleiner maakt niet uit. Ga je groter dan gaat dat meestal niet. Je kunt met een blad van 160 mm 2.5 mm minder diep zagen.
Waarschijnlijk heeft makita ze wel, CMT en andere fabrikanten ook. Die hebben ook andere prijzen.
 

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Ah, ok. Wat minder diepte is niet zo erg. Die HPL en Trespa platen zijn meestal niet zo dik. Die paar mm kan ik wel missen denk ik. Ik zal eens verder kijken bij andere fabrikanten.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
806
196
Die paar mm kan ik wel missen denk ik. Ik zal eens verder kijken bij andere fabrikanten.
Ik ben erg tevreden over deze 160 mm bladen van Ecotools.
Zaag er Trespa mee zonder uitbrokkeling, zowel aan de kant van de liniaal (dus anti-splinterstrip) maar ook aan de andere kant van het blad is de zaagsnede goed.
En meeste Trespa is 6 en 8 mm, dus die paar mm zijn geen enkel probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toonzo

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
Als beginner moet je niet met "troep" beginnen; ga voor de Makita.
Als je iets van de TP range van Einhell koopt dan is dat echt geen troep. Ik heb bijvoorbeeld de combifreesset besteld en die heeft vrij goede reviews ontvangen, ik heb ook de TP schaaf van Einhell en dat is een meer dan prima ding. Mensen vergeten helaas vaak dat Einhell (maar andere merken vast ook) producten maken voor verschillende prijsklassen. Net zoals Bosch Blauw en Groen. En ook Makita levert niet altijd topproducten af. Net zoals vrijwel alle andere merken eigenlijk. Maar over het algemeen zal een apparaat wat 3 keer zo duur is zeker beter zijn.

TS: Volgens mij heeft Einhell enkel een bedrade invalzaag (en die komt uit de TE range). Als dat geen bezwaar is dan zou je reviews op YouTube kunnen bekijken. Maar ik zie dat je al een keuze hebt gemaakt. Heel veel plezier met je nieuwe gereedschap, het zal je vast bevallen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Toonzo

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
De bestelling is gisteren binnengekomen en in goede staat ontvangen. Dus tot zover een goede ervaring met Toolnation, voor wat het waard is. Je weet het pas echt zeker als er gedoe komt met garantie, maar dat zal met Makita wel goed zitten denk ik..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.