Blog: Flier gereedschappen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hebt een vol hardmetaal frees nodig. En een doos letters en cijfers. Om je beitels op te spannen zou een centrerende machine klem met een sponning in de bekken handig zijn. Dan komt het nummer altijd op de zelfde plaats.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ben wat aan het knutselen geweest en haal dit uit mijn laser. Wilco heeft geen logo, dus ik heb er eentje verzonnen, zie afbeelding.

Heb het gebrand op een schraagstaaltje en de afbeelding is 9x9 mm. Om nog kleiner te laseren of te etsen moet je met het ontwerp van je logo rekening houden denk ik. Als je het groter maakt is het echt strak. Maar op een 6 of 3 mm beitel moet het ook herkenbaar zijn.

In werkelijkheid is het scherper dan op de foto. De originele foto is ook scherper, maar het omzetten naar het formaat voor het forum, maakt de foto's wat minder gedetailleerd.

Dit is volgens mijn de goedkoopste manier om het te doen. Zo'n Deckel die Lflab hierboven post is een juweel van een machine maar zal gauw een € 7000 kosten en graveren op deze mini schaal zal niet lukken.

jaap

logofliervet.png


IMG_0186.jpeg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zo klein gaat hem met "fysiek" graveren idd niet worden, is dat een CO2 laser, Jaap?
Dat ziet er wel heel goed uit, maar om in staal of RVS te graveren zul je wel wat "pep" nodig hebben denk ik?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
graveren met frees zou ook op een cnc router wel willen, niet zo mooi klein en fijn als Jaap gelaserd heeft.

alternatief voor frezen is met 'drag engraving' met diamantpuntje, bijvoorbeeld:

er zijn ook kleine graveermachines, bijvoorbeeld van Gravograph, worden regelmatig tweedehands aangeboden. Of kleine Isel cnc freesmachinetjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb een diode laser, een hobby laser. Het is een Xtool D1 20watt. Het schraagstaaltje is geen rvs, maar gewoon koolstofhoudend staal ergens rond de 55 rockwell gehard denk ik. Hetzelfde staal wordt ook voor zaagbladen gebruikt. Hij fikt het kleine logootje in een dikke 40 seconden in het ijzer. We kapen wel erg het blog van Wilco, ik kan deze discussie wel verplaatsen naar een eigen topic.

jaap
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
graveren met frees zou ook op een cnc router wel willen, niet zo mooi klein en fijn als Jaap gelaserd heeft.

alternatief voor frezen is met 'drag engraving' met diamantpuntje, bijvoorbeeld:

er zijn ook kleine graveermachines, bijvoorbeeld van Gravograph, worden regelmatig tweedehands aangeboden. Of kleine Isel cnc freesmachinetjes.
Zo'n Gravograph, op marktplaats komen de 2e hands veel voor. Heeft iemand ervaring met zo'n apparaat in staal?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Wilco ik ben zeer gecharmeerd van de ronde brede vorm, deze domineren met name in mijn beitel arsenaal. Ik zal mijn foto’s later verwijderen om zo niet je blog te verontreinigen
 

Bijlagen

  • IMG_0218.jpeg
    IMG_0218.jpeg
    141,7 KB · Weergaven: 20

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
..sorry ik zie op mijn smartphone niet waar mijn persoonlijke berichten staan kennelijk ziet de indeling op mijn pc geheel anders uit dan op mijn smartphone, lekker handig ik kan hem niet vinden dan maar zo, excuses
@48rmc Links bovenin zit een menu knopje, dan het witte envelopje klikken.
WhatsApp Image 2024-02-02 at 13.44.59.jpeg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Wilco!

Graveermachine hier op't forum, ziet er stevig uit, voor je logo moet je dan nog wel een mal laten (CNC) frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.