Interieurpanelen camper reproduceren

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
66
13
NL
Ik ga 3 mm Queenply kopen bij de Arnhemse Houthandel en laat dat daar op maat zagen. Een aantal panelen laat ik exact op maat maken, en een aantal iets overmaats zodat ik die zelf verder kan kopiëren/frezen.

Welke frees heb ik nodig om die 3 mm panelen te kopiëren (heb een simpele bovenfrees)?

En klopt het dat je de panelen met dubbelzijdige tape op elkaar plakt om te voorkomen dat ze tijdens het frezen verschuiven?
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
133
72
Het type frees dat je zoekt heet een kopieerfrees. Dat zijn frezen die een lager hebben.

Nu is het sjabloon erg dun en wat je freest ook dus dat is wel even puzzelen met de diepte instelling de bovenfrees. De lager moet ten hoogte van het sjabloon en de snijvlakken ten hoogte van jouw Queenply
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.647
1.279
Enschede, Twente
En klopt het dat je de panelen met dubbelzijdige tape op elkaar plakt om te voorkomen dat ze tijdens het frezen verschuiven?
Bij het gebruik van dubbelzijdig tape loop je het risico dat je vezels van het triplex meetrekt bij het verwijderen — zeker als je tapijt-tape gebruikt. In dat geval kun je beter de schilderstape en secondenlijm-truuk gebruiken (dus op mal en object schilderstape plakken en de boel verbinden met secondelijm (en activator, desgewenst).

Of je werkt met lijmklemmen, die je dan tijdens het frezen moet verplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
66
13
NL
Het type frees dat je zoekt heet een kopieerfrees. Dat zijn frezen die een lager hebben.

Nu is het sjabloon erg dun en wat je freest ook dus dat is wel even puzzelen met de diepte instelling de bovenfrees. De lager moet ten hoogte van het sjabloon en de snijvlakken ten hoogte van jouw Queenply
Een kopieerfrees heb ik nog wel, echter een relatief 'grote'. Ik zal op zoek gaan naar een klein(er) exemplaar.
Bij het gebruik van dubbelzijdig tape loop je het risico dat je vezels van het triplex meetrekt bij het verwijderen — zeker als je tapijt-tape gebruikt. In dat geval kun je beter de schilderstape en secondenlijm-truuk gebruiken (dus op mal en object schilderstape plakken en de boel verbinden met secondelijm (en activator, desgewenst). Of je werkt met lijmklemmen, die je dan tijdens het frezen moet verplaatsen.
De oplossing met lijmklemmen klinkt het minst tijdrovend.
Zou het geen optie kunnen zijn om de vormen (iets breder) uit te zagen met een lintzaag/decoupeerzaag en terug te schuren tot de juiste afmetingen ?
Ik zie dit niet helemaal voor mij, terugschuren tot de mal zeg maar? Lijkt mij een tijdrovende klus met de kans dat de mallen ook "kleiner" worden doordat ze meegeschuurd worden?
Vind ik een goed idee.
Bij frezen zou ik de toplaag langs de mal insnijden met een stanleymes.
Insnijden om splinteren te voorkomen? Het queenply hout
 

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.073
1.493
Omgeving Leiden
Insnijden om splinteren te voorkomen? Het queenply hout
Klopt.

En met terugschuren gebruik je de mal om af te tekenen. Dan de mal opzij leggen, met de decoupeerzaag voorzien van een laminaatzaagje ( tanden staan naar beneden zodat de bovenkant van je materiaal niet splintert) de vorm uitzagen. Vervolgens schuren naar je afgetekende lijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.