Instappen op 18V platform

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Goedemiddag,

Na het doornemen van dit topic en verschillende reviews op het internet ben ik met de laatste stappen van een belangrijke beslissing bezig.
Namelijk het uitzoeken van een 18V platform voor in eerste instantie een boor/schroefmachine en een slagschroevendraaier set.

Mijn eerste voorkeur was en is nog steeds Makita. Gebasseerd op, geeeeen idee eigenlijk. Gevoel, merk bekendheid en enkele argumenten die ook in bovenstaand topic terugkwamen.
- Goede beschikbaarheid in NL
- Regelmatige acties
- Ruime range aan machines

Nu vond ik een consumentenbond test waarin de Dewalt DCD791D2 als beste uit de test kwam.
Twijfels...

Waar ik nu op uit aan het komen ben is de volgende combikit van Makita. Want, niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste, dus zal wel goed zijn toch?
Maar, wat is nu het verschil tussen mijn uitgekozen kit, en bijvoorbeeld deze zwaardere of de goedkoopste set van hetzelfde merk?
En hoe verhouden deze kits zich tot bijvoorbeeld de Dewalt kits. Want dat is ook nog een beetje een dilemma, groen/zwart of geel/zwart...
En, zoek ik überhaupt wel de goede machines uit voor huis/tuin/keuken/hobby werkplaats gebruik?

Ik hoop dat jullie wat kunnen met mijn vragen en er antwoorden en/of richtlijnen bij hebben. Wat er ook gebeurt, ik zal sowieso ook nog naar een toolstation hier in de buurt gaan om de machines te "passen"

Groet,
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik heb jaren lang de 10,8V van Dewalt gehad en ben net overgegaan naar de Dewalt 18V combiset
Ben er super blij en tevreden mee. Waar ik met de 10,8V al goed mee uit de voeten kon ( hobby matig) hen ik , voor mijn gevoel, met de 18V een beest van een apparaat in mijn handen.
Een "nadeel" is het gewicht van de 18V machines tov de 10,8V maar is zou nu niet meer willen ruilen.

Een afwegen van mij om voor de Dewalt te kiezen is hoe het in de hand ligt en of ik de machine op de batterij kan neerzetten. Maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke keuze.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die goedkope set moet je links laten liggen. Dat zijn de goedkope bouwmarkt machines, waarbij de accu's slechts heel beperkt bruikbaar zijn op andere machines. Die dure set heeft een koolborstelloze motor, wat hem zowel sterker als duurder maakt.

Makita of Dewalt zal elkaar niet zoveel ontlopen. Waar je denk ik vooral naar moet kijken, is de beschikbaarheid van machines op het platform. Ik heb een flinke tuin en daarom gekozen voor Makita. Specifiek voor een 2x18V heggenschaar.
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Ik heb vorig jaar een kit van DeWalt aangeschaft, en langzaam uitgebreid naar behoefte. Inmiddels een redelijke verzameling. Ik gebruik dit op het moment voornamelijk om een (houtskelet) schuur en mantelzorgwoning te maken (~120m2), dus ze worden intensief gebruikt.

Ik ben zelf bijzonder tevreden over DeWalt. De batterijduur is goed, en de mogelijkheid om een 54v batterij in de meeste machines te doen en daarbij nog meer accuduur te hebben is ook erg fijn. Ik gebruik de boormachine/slagschroevendraaier het meest, en ben hier bijzonder tevreden over. Zelfs de grotere schroeven (8x120 bijvoorbeeld) gaan er vlot in. Ik heb mijn slagschroevendraaier inmiddels 2 keer vanaf de steiger laten vallen (per ongeluk), en deze doet het nog steeds goed. Ik heb inmiddels ook wat tuingereedschap (bladblazer, heggenschaar, kantenmaaier) van DeWalt op hetzelfde platform en ben hier ook goed over te spreken.

Ik kan niet de vergelijking met de andere merken maken, maar met DeWalt maak je mijn inziens een goede keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: PetervE

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik ben begonnen met een 18V prof set van MAKITA en heb daar twee accu's en een trimmer bij gekocht. Maar voor veel zaken zijn ze toch wat groot, dus via youtube video's op de 12v serie van BOSCH gekomen en die gebruik ik in de praktijk nog het meeste. Ik heb intussen ook van BOSCH een aantal 18V apparaten en gebruik alles door elkaar heen.
Let even op dat je brushless neemt, die gaan wat langer mee en hebben iets meer vermogen.
De MAKITA 481 is echt een beest van een machine en ik gebruik deze door het vermogen en met name de snelheid best nog wel vaak. Maar hij is voor het in elkaar schroeven van een kastje toch echt te zwaar.

Voor schroeven of boren tot 5/6mm doe ik alles met 12V, daarboven is het 18V. Dat heeft met handzaamheid te doen maar ook met het feit dat de 18V machines een stuk sneller draaien dan de 12V en die hoge snelheid is bij kleine schroeven eerder een nadeel.

Van de gereedschapleverancier op ons project hoorde ik dat MAKITA een beetje de aansluiting had verloren met de accu's. BOSCH en MILWAUKEE hebben op het moment de beste accu's.

Wat wil je nog meer tzt met accu's kunnen doen? We zitten op het moment echt in de transitie vn 220V naar accu's, dus wat wil je? Ik heb nu een aantal procore accu's van BOSCH en ben echt onder de indruk van het extra vermogen dat je bijvoorbeeld bij het schuren of in de stofzuiger krijgt.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ik heb zelf slechte ervaringen met DeWalt. Snel kapot en geen reactie van de klantenservice. Ook ervaring met Festool en Milwaukee. Milwaukee ging bij mij ook snel stuk en was zwaar. (Qua gewicht) Festool vind ik prima op 220 en ben nu heel blij met makita op 18v. Niet de goedkoopste variant uit het lijstje nemen. Die andere twee zijn volgens mij prima.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Metabo heeft het cas systeem, de accuus van metabo passen op verschillende merken, bv mafell.
Het hangt ervan af wat je wilt aanschaffen aan gereedschap.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
al smijn panasonic 14,4V schoefmachine er mee uitscheid dan stap ik over op 18V Makita LXT.

combinatie van het aantal verkrijgbare apparaten, de reputatie en ik vind de ergonomie van makita prettig (vastpakken).

Tevens heeft makita elk jaar de gratis accu actie bij hun LXT machines
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Thx mannen! Goeie punten die jullie aandragen.
Een van de meest gestelde vragen was wat ik verder nog verwacht aan te schaffen. Dat zal waarschijnlijk zijn: hand cirkelzaag, decoupeer zaag, hand frees en evt tuin gereedschap. Ik ga vandaag eens even passen in de winkel ;)
Groet,
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik ben ook zeer tevreden met het Makita 18V systeem. Naast gereedschap is het ook inzetbaar voor tuinmachines - zo heb ik een haagschaar, grasmachine (2x18V), kantenmaaier en kettingzaag (2x18V). Regelmatig is er een actie waarbij je een gratis 5Ah batterij krijgt bij aankoop tuinmachine, zo heb ik 4 'gratis' 5Ah batterijen. Maar dat is geloof ik ook bij andere merken.
Hou vooral rekening wat je ermee gaat doen.
De grasmachine is net OK voor 350m2 niet al te lang gras af te rijden, maar 10are nat en hoog gras zal niet lukken.
Met de kettingzaag bv. kan ik een pas gevelde es boomstam van 40cm diamater vier blokken afzagen en moeten de batterijen de lader in. Als je het bos intrekt voor veel hout te zagen, ben je beter af met een model op benzine.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Thx mannen! Goeie punten die jullie aandragen.
Een van de meest gestelde vragen was wat ik verder nog verwacht aan te schaffen. Dat zal waarschijnlijk zijn: hand cirkelzaag, decoupeer zaag, hand frees en evt tuin gereedschap. Ik ga vandaag eens even passen in de winkel ;)
Groet,
Voor iedere machine moet je toch de afweging maken accu of snoer. Cirkelzaag en bovenfrees zou ik niet met accu nemen. Is handig om op locatie een klusje te doen, maar naar mijn mening in de werkplaats geen toegevoegde waarde.Ook al omdat de machines met kabel een behoorlijk krachtige motor hebben. Een TS55 heeft een opgenomen vermogen van 1200 Watt. Twee accu's van 18V 5,2 Ah bevatten 187 Wh. Tien minuten zagen en je twee batterijen zijn leeg.
Tuingereedschap op batterij is een ander verhaal vanwege de vrijheid. En je kan in ieder geval de kabel van de haagschaar niet meer doorknippen. Dat is voor veel mensen een onmiskenbaar pluspunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Voor iedere machine moet je toch de afweging maken accu of snoer. Cirkelzaag en bovenfrees zou ik niet met accu nemen. Is handig om op locatie een klusje te doen, maar naar mijn mening in de werkplaats geen toegevoegde waarde.Ook al omdat de machines met kabel een behoorlijk krachtige motor hebben. Een TS55 heeft een opgenomen vermogen van 1200 Watt. Twee accu's van 18V 5,2 Ah bevatten 187 Wh. Tien minuten zagen en je twee batterijen zijn leeg.
Tuingereedschap op batterij is een ander verhaal vanwege de vrijheid. En je kan in ieder geval de kabel van de haagschaar niet meer doorknippen. Dat is voor veel mensen een onmiskenbaar pluspunt.
Kantenfrezen is wel weer erg handig met accu en de nieuwe platforms (bijv 18-54v) hebben aanzienlijk krachtigere accu's. Met 2 stuks in de machines merk je niet veel verschil meer, maar dat is wel weer zwaar.....
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Nog een tip voor je, voor elk merk,

Ga voor een boormachine zonder klopfunctie
In beton boren lukt toch niet, en voor metselwerk kom je zonder klopfunctie ook wel erdoor.

Voordeel is een veel stabielere boorkop, en vaak een kortere en lichtere machine
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Metabo heeft het cas systeem, de accuus van metabo passen op verschillende merken, bv mafell.
Het hangt ervan af wat je wilt aanschaffen aan gereedschap.
Dat zijn accus die momenteel in het topsegment op de markt zijn. Ik was ook van plan om zo'n aan te schaffen. Je heb het voordeel dat je van merk/machine kunt wisselen terwijl je dezelfde accu behoud. Alleen de prijs van de accu werd mij te gortig, en zo vaak gebruik ik een accumachnine ook weer niet.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor iedere machine moet je toch de afweging maken accu of snoer. Cirkelzaag en bovenfrees zou ik niet met accu nemen. Is handig om op locatie een klusje te doen, maar naar mijn mening in de werkplaats geen toegevoegde waarde.Ook al omdat de machines met kabel een behoorlijk krachtige motor hebben. Een TS55 heeft een opgenomen vermogen van 1200 Watt. Twee accu's van 18V 5,2 Ah bevatten 187 Wh. Tien minuten zagen en je twee batterijen zijn leeg.
Tuingereedschap op batterij is een ander verhaal vanwege de vrijheid. En je kan in ieder geval de kabel van de haagschaar niet meer doorknippen. Dat is voor veel mensen een onmiskenbaar pluspunt.
Voor mij hebben alleen de accuboormachines en kleine lampen een echte meerwaarde. Voor de rest tendeer ik naar machines met kabel. Ik heb wel een schuurmachine en multitool op accu, maar dat heeft meer met mijn "toolfetisj" te maken.
Het meeste geklus gebeurt in mijn garage en daar heb ik gewoon een 230V aansluiting.
Kijk ik naar mijn werk dan snap ik accu's veel meer flexibiliteit geven, dan het moeten slepen met kabels en paddestoelen.
 
Laatst bewerkt:

muckingabout

Nieuw lid
18 jun 2018
1
0
Eindhoven
Ik heb ook 18V Makitagereedschap maar juist voor de schroefboor (geen klop) en slagschroevendraaier heb ik bewust voor de Makita 10.8V - tegenwoordig 12V - versie gekozen. Een stuk lichter in het gebruik en voor het zwaardere werk in steen en beton heb ik nog een oude maar prima groene Boschhamer met een draad eraan.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik
Ik heb ook 18V Makitagereedschap maar juist voor de schroefboor (geen klop) en slagschroevendraaier heb ik bewust voor de Makita 10.8V - tegenwoordig 12V - versie gekozen. Een stuk lichter in het gebruik en voor het zwaardere werk in steen en beton heb ik nog een oude maar prima groene Boschhamer met een draad eraan.
Ik moest gisteravond nog wat rails van de wand schroeven onder het dakbeschot. De 12V machine was te licht en kreeg het niet los. Nu had ik mijn MAKITA 481 ook bij de hand voor een andere klus. Maar ik was achteraf liever naar beneden gelopen voor een andere schroevendraaier. Hij was gewoon te groot en te zwaar, ook al had ik de 3Ah accu geplaatst.
Hij heeft wel zoveel koppel, dat een aantal oude schroeven compleet waren afgebroken door het koppel.

Voor de meeste klussen volstaat tegenwoordig een 12V apparaat.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb ook van Makita: 1 boor/schroef, 1 schroef/klopboor en de slagschroeverdraaier, daarnaast een MultiTool en een 85mm cirkelzaagje allemaal op de nieuwe 10,8 (12)volt CXT accu en daar heb ik dan een 3 tal 4AH accus bij en een 1,5AH.
Hiervoor had ik van de vorige serie van Makita met de accu in het handvat, een boor/schroef machine en een slagschoevedraaier set, die was wel nog handzamer, maar de accu was altijd beperkt met slechts 1,3AH. Ik heb daar 10 jaar geleden wel mijn complete woonark van gipsplaten voorzien en alle andere klussen die er nog bij kwamen kijken.
De lichtste machine gebruik ik nu meestal met de 1,5AH accu erop om voor te boren en als de slagschroevendraaien niet echt nodig is laat ik die liggen.
 
26 sep 2020
14
3
Ik heb al een aantal jaar het Makita 18v platform en ben daar erg blij mee. Ik blijf er ook nieuwe gereedschappen voor kopen. Sterk, snel opgeladen en kunnen tegen een stootje. Losse body's zijn ook niet zo gek duur bij Makita. Ik heb nog geen apparaat gehad die tegen viel.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Als ik een pro zou zijn zou ik direct op zo'n systeem overstappen, maar als hobbyist? Ik ben bang dat je het risico loopt dat je straks met prachtige apparatuur zit maar dat het klaar is met de accu's omdat de fabrikant net weer een verbetering aangebracht heeft waardoor nieuwe accu's niet op oude apparaten passen.

Mijn decoupeerzaag is aan vervanging toe. Ik heb een Milwauki m12 schroefmachientje. Daar is ook een decoupeerzaag van maar ik denk niet dat ik het gaat doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.