Instabiele poortpalen

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
ik zou beginnen met een draadstang van 18 mm
Die M10 van mij was inderdaad wel dun.
Wanneer je die 18 mm in die achterliggende muur krijgt is dat wel stevig.

Overigens heb ik de indruk dat stucwerk buiten hier nooit voor de eeuwigheid is. Wij hebben een klimaat wat en vochtig is en soms vorst.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.704
2.147
Klein-Brabant, Vlaanderen
na herbekijken van de foto merk ik dat een horizontale bovenbalk de kop van beide palen verbindt
het pb van doorhangen van de vleugel aan de kant van de crepi zou opgelost moeten kunnen worden door er voor te zorgen dat de palen + de bovenbalk een omgekeerde U vormen met hoeken van 90°
daartoe zou de paal in het groen alle vervormende krachten op moeten nemen
kan je die niet vaster zetten, of er een paal naast zetten ?
ideaal zou zijn dat die bijkomende paal van de 'groene' af staat, en je er een plaat tussen zet, om hetzelfde resultaat als met diagonalen te krijgen

1722458242180.png
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.620
1.047
Riemst
Buis uit staal bekleden met hout. Onder aan de buis las je een stevige voet die je in het beton ingiet. Fundering in een stuk onder het ganse poortje door. Of oplossing 5 in eerste post. Maar dan moet de voet voldoende zwaar uitgevoerd worden. Nadeel is dat het hout in de voet het zwaar ter verduren gaat krijgen (ook padoek).
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
alvast bedankt voor de vele reacties. Indien mogelijk verdwijnt de bovenste horizontale balk. Die is nu tijdelijk bevestigd zodat de poort gebruikt kan worden.

we overwegen volgende oplossing
1. lassen van een op maat gemaakte paalvoet (ontwerp in pdf staaldikte 4 a 5mm)
2. de paalvoet rechtstreeks op de beton ipv op de klinkers
3. een nieuwe beton poer gieten die dieper en breder is.
4. de paal wordt met draadstangen (M10) in de paalvoet vastgezet
 

Bijlagen

  • Paalvoet.pdf
    353,3 KB · Weergaven: 28

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
mooi ontwerp
is er plaats voor een vin aan de kant naar de crepi ?
amai dat is een snelle reactie, was ondertussen de pdf nog aan het vervangen; blijkbaar eerst een foute versie doorgestuurd. (aan de kant van de hengen zitten we met beperkte hoogte)

een driehoekige versteveging moet inderdaad nog wel lukken, goed idee (y)
 

Bijlagen

  • Paalvoet2.pdf
    302,2 KB · Weergaven: 35

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.620
1.047
Riemst
Ik zou het toch wel wat zwaarder uitvoeren dan voorzien op de tekening. En een constructie maken zoals de oplossing vier in je eerste post (een vierkante koker waar de paal in past). De voet stel je op vier ingegoten draadstangen (of betonankers) en giet je nadien helemaal in het beton. De koker ook voldoende hoog nemen (20 cm). De voet mag absoluut niet bewegen dus alles voldoende zwaar uitvoeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Normaal stort je zo'n padoek paal een meter in de beton, voor een vrijstaande poort. En aan een muur, waar je niet de ruimte hebt om een omsluitende betonpoer te maken, zet je de top van de paal aan de muur vast. Als je stalen palen gebruikt, stort je een betonbalk en daar zet je de aangelaste kopplaten op vast met lijmankers. Je hoeft niet te ondersabelen, gewoon moer en een ring onder en een moer en een ring boven de voetplaat. Zo'n voetplaat is minimaal 10mm dik. Uit het bovenstaande verhaal kan je gevoeglijk de conclusie trekken, dat je voorgestelde oplossing niet tot het gewenste resultaat gaan leiden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Je bent nu eigenlijk een mast aan het neerzetten. Daar zitten dus stagen aan vast om hem bij belasting recht op te houden. Met je huidige materiaal zou ik de bovenligger behouden en de paal langs de gevel, evenwijdig aan de gevel schoren en de vrijstaande paal 2 diagonale schoren geven. Die kunnen dan ook de paal die tegen de muur staat schoren door de verbinding met de bovenligger.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ESB74

Nieuw lid
6 aug 2024
14
1
50
R-town
alvast bedankt voor de vele reacties. Indien mogelijk verdwijnt de bovenste horizontale balk. Die is nu tijdelijk bevestigd zodat de poort gebruikt kan worden.

we overwegen volgende oplossing
1. lassen van een op maat gemaakte paalvoet (ontwerp in pdf staaldikte 4 a 5mm)
2. de paalvoet rechtstreeks op de beton ipv op de klinkers
3. een nieuwe beton poer gieten die dieper en breder is.
4. de paal wordt met draadstangen (M10) in de paalvoet vastgezet
"4 a 5 mm" staal is te dun voor dergelijke toepassingen, eenvoudigweg te flexibel. Het maakt elkaar niet veel of je nou bouwstaal of een RVS gebruikt, 6 mm is wel het minimum waarbij 8 mm de betere keuze zou zijn. Qua constructie moet je denken dat het in te gieten deel tenminste 2 "forse" hoeken haaks op de as heeft, 4, een kruis dus, is beter, zodat het niet kan torderen. Staal is wel sterk, maar ook verbazingwekkend flexibel en de constructie die erop komt, vangt nogal wat wind en de krachten die er op komen moet je echt niet onderschatten. M10 is ook aan de magere kant, denk liever aan M12 of M14 en minimaal klasse 8.8 in verzinkt of klasse 80 in RVS.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
Even een update, uiteindelijk dan toch maar beslist om nieuwe palen te installeren ipv de custom paalvoet. Palen zitten 1m in de grond met 4 a 5 zakken turbobeton verankerd. Niks meer moeten schoren en zelfs de balk bovenaan is niet meer nodig. Iedereen bedankt om mee te denken (y)

IMG_0429.JPGIMG_0433.JPGIMG_0427.JPG
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
moet een werkje geweest zijn

poort zelf gemaakt ?
Vooral om de eerder gestorte beton weg te schieten :eek:

Poort zelf gemaakt (ik weet dat de schoren onderaan niet helemaal volgens het boekje zijn; hadden op de verticale moeten zitten maar ga ervan uit dat dit geen probleem zal geven)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.277
323
Heelsum
Vooral om de eerder gestorte beton weg te schieten :eek:

Poort zelf gemaakt (ik weet dat de schoren onderaan niet helemaal volgens het boekje zijn; hadden op de verticale moeten zitten maar ga ervan uit dat dit geen probleem zal geven)
ik zou daar niet zonder meer van uitgaan..... de verbinding onderin wordt nu belast op de verkeerde plek en wil de onderligger van de staander af duwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.