Inschakelen op afstand afzuiging 400V

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De aarde draad zit al in de aansluitkast van je motor aan het metaal van je afzuiger vast. Dat stripje in je schakelaar is bedoeld om je aarde draad door te lussen. Vaak zit er aan beide zijden van een schakelaar zo'n stripje . De ene voor de o draad en de andere voor de aarde draad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Vergeet niet de draairichting van de motor te controleren als je hem aan zet. Mogelijk moet je twee draden wisselen. Je kan ook een stekker nemen met verwisselbare polen, dan hoef je geen draden te wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb al deze berichten nog eens rustig doorgelezen en heb uiteindelijk gekozen voor de snelle, makkelijke en veilige weg. In plaats van lopen te klooien heb ik in Duitsland een inschakelautomaat gekocht met een manuele functie voor de afzuiging zoals @Luccio al had gepost.
Nu nog even een 16A stekker halen en natuurlijk een kabel male/female om de automaat op de contactdoos aan te sluiten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Ik heb al deze berichten nog eens rustig doorgelezen en heb uiteindelijk gekozen voor de snelle, makkelijke en veilige weg. In plaats van lopen te klooien heb ik in Duitsland een inschakelautomaat gekocht met een manuele functie voor de afzuiging zoals @Luccio al had gepost.
Nu nog even een 16A stekker halen en natuurlijk een kabel male/female om de automaat op de contactdoos aan te sluiten.
Dan ga je de schakelaar die nu op de afzuiging zit er tussen uit halen?
 

jorisvh

Post veel
Ga je geen spijt van krijgen.
Als het een automaat is die ook 230V aansluitingen heeft moet de male/female kabel 5 aderig (met N) zijn. Als je die gemaakt koopt zal dat altijd wel zo zijn.
Het bakje met de nullastschakelaar kan (moet) er gewoon tussenuit, kabel van automaat recht naar de motor.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Zelf heb Ik die zonder de manuele schakeling.
Of ik het ga missen weet ik nog niet. Heb ook nog een Kärcher on te stofzuigen.

Maar het zou me niets verbazen wanneer ik wel nog een schakelaar er bij ga zetten in de toekomst.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Oh... Ik had niet direct begrepen dat de schakelaar er tussenuit zou moeten. Ik zie nu dat ik ook een KEDU KJD18 schakelaar heb zitten net zoals @jorisvh dat beschreef in dit topic: Hulp elektrische aansluiting stofafzuiging met thermische beveiliging en inschakelautomaat

Alleen heb ik een draad minder, en wel die op pin A1. Laat dat nu juist de pin zijn die zorgt voor het spanningsloos maken.... Wellicht kan ik het dus laten zoals het is?

Schakelaar bij Joris:

Schakelaar Joris.jpg

Schakelaar bij mij:

20240319_141623.jpg

Ik ga dat eerst uitproberen.
Mocht dat niet lukken dan zou de juiste volgorde volgens mij zijn:
- Nieuwe 5 aderige kabel direct van de motor naar een 16A male stekker waarbij ik de nul niet aansluit (die zit immers niet op de afzuigmachine)
- Nieuwe 5 aderige kabel met 16A male en 16A female om de inschakelautomaat aan te sluiten op de wandcontactdoos. Lengte van deze kabel hoeft niet lang te zijn, ik hang de automaat vlak boven de wandcontactdoos.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die kedu moet er tussen uit, anders moet je elke keer dat de spanning er af is geweest, de knop weer indrukken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
1710939591348.pngbetekent dat A1 op 6 zit aangesloten, simpelste manier om dit te ondervangenis de draden die nu op 2, 4 en 6 zitten om te wisselen met 1, 3 en 5
dan wordt het relais altijd vanzelf ingeschakeld, test alleen wel of je noodstop nog werkt.

Dus je wisselt 1 met 2, 3 met 4 en 5 met 6 om en dan zou die gewoon direct aan moeten gaan als je de stekker erin prikt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dank @fantic dat ga ik zeker proberen.

Nog een vraag omtrent de kabeldikte. Ik heb verschillende topics op dit forum gelezen waarin het verschil tussen 1.5mm en 2.5mm aderdikte wordt besproken. Mijn huidige kabel van de zaag naar contactdoos is een gekochte 5x2.5 neopreen kabel van 5 meter, dat was de kortste lengte, maar voor mij nog steeds veel te lang.
Is 2.5mm niet een beetje overkill voor een kabel van de inschakelautomaat naar de afzuiging? Deze is 'slechts' 1500W
Voor de inschakelautomaat naar de wandcontactdoos is 2.5mm misschien wel weer aan te raden want de zaag heeft een vermogen van 4kW.

Lijkt mij geen probleem als ik de 5 meter kabel die ik nu heb opsplits in 2 delen? Kabelschoentjes heb ik liggen dan zou ik alleen nog 2 stekkers moeten kopen ipv een nieuwe kabel van wederom 5 meter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Gewoon op delen. 1,5mm/2 kabel is voor de meeste machines ook geen probleem. Een 4 kw motor trekt iets van 8 amp.
 

jorisvh

Post veel
als je in en uitgang van de KJD verwisselt zou het idd ook moeten werken maar dan wordt die m.i. volslagen nutteloos en kan je hem net zo goed weghalen.
de nullastfunctie verlies je natuurlijk maar dat is de hele bedoeling en daar zorgt de inschakelautomaat voor.
ik vrees dat je de noodstopfunctie ook kwijt bent. t.t.z. ik vermoed dat de noodstop dan enkel uitschakelt zolang je er op blijft duwen en dat de afzuiger terug aan gaat zodra je die loslaat. niet echt geschikt als noodstop dus.

alles wat voor een vrouwelijke 16A stekker zit zou ik zeker in 2,5mm2 uitvoeren want daar kan in principe eender welke machine ingeplugd worden die tot 16A kan trekken. dat is wellicht enkel het korte stuk kabel tot de inschakelautomaat. als je een stukje van die van de zaag kan missen hoef je er geen te kopen.
ik kan hier bij mijn ijzerwarenhandel H05RN of H07RN neopreen kabel per meter krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Bij mijn weten is een 1,5 mm2 kabel genoeg voor 16 amp mits met een zekeringautomaat afgezekerd.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Kabel 1,5 mm2 zal wel voldoen maar is niet volgens de regels.
16 A bij 400 V geeft een vermogen van 11 kW.

Eens met wat Joris zegt, zou tot de laatste vrouwelijke 16 A stekker of wcd toch werken met 2,5 mm2. Daarachter kun je wel met 1,5 mm2
 

Bijlagen

  • IMG_0474.png
    IMG_0474.png
    104,1 KB · Weergaven: 9

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik moet 4 meter hebben en het prijsverschil tussen 1,5 en 2,5mm is dan zo'n €4. Daar ga ik dus niet moeilijk over doen.
Kabel, 2 stekkers en 1 contrastekker zijn besteld.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Inmiddels zijn de kabels binnen en is de machine werkend met de nieuwe 16A stekker. Ik merk wel dat de machine echt een hels kabaal maakt, volgens mij komt dat uit de as van de schoepen. Als je deze langzaam met de hand draait hoor je dat hij behoorlijk piept. Zou er een lager inzitten die droog is gelopen?

Heeft er iemand deze wel eens opnieuw gesmeerd of vervangen? Ik neem aan dat de 3 fase motor zo gemaakt is dat deze vele jaren mee moet kunnen gaan en dat het daar niet in zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De enige lagers zitten in de motor. Dus als die lawaai maken zal je ze moeten vervangen. Meestal redt je het met een euro of 10, dus dat valt wel mee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.