Inlay materiaal ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.745
773
Antwerpen
het is niet specifiek Shaper …

ik wil wat inlay maken, zilver of zwart kleurig, met de Shaper en ben op zoek naar messing of aluminium van 1 à 2mm breed en een paar mm hoog.
  • bestaat er een Al legering die plooibaar is en voor inlay kan gebruikt worden ?
  • waar kan ik dit gekleurd metaal online kopen (messing of Al) ?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.124
3.045
koper-draad. nl heeft vierkante draad in messing. Ook verzilverd. Aluminium kan je uitgloeien. Dan wordt het weer zacht.

jorisvh

Post veel
via de link van @ZotVanHout kwam ik op de homepage terecht.
ik vermoed dat hij deze bedoelt
dat zijn kantlatten, 2mm dik, als lengte geleverd, niet op rol. ik vrees dat die niet erg buigzaam zijn zonder heet stoken.

op rol is er, denk ik, enkel ABS band met alu look, in het bestel geval een flinterdun laagje aluminium. dat is voor jou niet bruikbaar.

lood? is zeer buigbaar maar ben niet zeker of je dat wil gaan frezen.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.710
817
Enschede
ingoogni.nl
Koper is ook zeer goed uit te gloeien en dan zeer plooibaar.

Er is ook koperband, -strip en -fole dat voor tiffany glaswerk gebruikt wordt.

Ook is er 2mm dik koper plaat te koop, maar je moet dan er dan wel zelf strips af knippen.(eerste aanbieder die ik vond)

Koper kun je chemisch omkleuren (patineren), of je kunt het vertinnen zodat het er zilverig uit ziet. Uiteindelijk wordt dat grijs, dat kun je voorkomen door het af te lakken.

Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.745
773
Antwerpen
nu dacht ik toch wel dat zoiets commercieel kant en klaar te vinden was, maar helaas …

• lood heb ik inderdaad geen zin in, ook al is het een koude bewerking
  • kantenband is met een lijmkant, ben bang dat daar schuursel aan blijft plakken
  • zelf verwarmen of chemisch verkleuren is me te veel voor die paar toepassingen die ik heb

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.999
872
Enschede, Twente
In de modelbouwwinkel bij mij om de hoek verkopen ze plaatjes messing, koper en zo meer in allerlei diktes. Ik heb enkele dunne van messing gebruikt om te 'shimmen'. Allerlei profieltjes in messing en alu en polyethyleen hebben ze ook.
Online is het ook te vinden.

• Leuk
Waarderingen: AKarel en Charel09

Rik Hendrikx

Nieuw lid
17 aug 2020
14
13
Ranst
Ben je al eens terecht gekomen op de website van Modelbouw Baillien, Turnhoutse baan, Deurne ?
Zij hebben een uitgebreid aanbod aan metaal : Alu, koper, messing. Strips en platen in allerlei lengtes en diktes.
Parking naast de deur en een uitstekende service.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.