Dank jullie wel.....wat het geheel weegt...... de poten wegen 34 per stuk....blad uuuhh schatting 75 kg.
wat betreft evt omkiepen....no worry's hahaha staat als een kluis.....
Montage van het blad werd gevraagd hij rust op 2 lippen die in de IPE gelast zijn,en word stabiel vastgezet dmv een m10 draadeind wat in het blad schuift en in de onderkant van het blad heb ik een gat gefreesd waardoor ik hem mbv aan dikke volgplaat en een zelfborgende m10 moer vast kan draaien....Bekijk bijlage 14226Bekijk bijlage 14227
@Maarten.....idd de 'strip'zit aan de IPE gelast en word vanonder vastgeschroefd met 3 schroeven 4.5x45 dus dat zit zo vast als een huis,de draadeinden zijn voor nog meer stabiliteit maar zijn eigg niet meer nodig.....
De massa van het blad zorgt dat elke stoot tegen de tafel harder aankomt dan een lichter blad.
Deze kracht komt zijdelings op de schroeven. En die zijn toch vooral gemaakt voor trekkracht.
De drie schroeven zitten nu misschien nog lekker strak, maar na een tijdje kunnen ze wat gaan wijken en zal er steeds meer beweging in komen.
Het draadeind zorgt nu voor extra sterkte in de dwars richting.
Hiermee blijft het goed strak vastzitten.
Af en toe zul je waarschijnlijk de moer op het draadeind weer wat aan moeten draaien.
Gave tafel! Zonde van de zwart geverfde poten, het had net een perfecte roestlaag die alleen een blanke lag laag nodig had.
Vandaar de zelfborgende moeren ook.......
mooie constructie hoor, ik kan robuusthout en metaal wel waarderen. De manier van monteren is ook netjes gedaan.
Persoonlijk vind ik de M10 bout wel wat magertjes tov de overige maten. Zeker aangezien deze op zich best nog wel lang is en daardoor in verhouding best wel grote krachten op de lasnaat te verwerken zal krijgen bij bewegingen. Was een M14 groter geen optie geweest?
Juist door het robuuste zou een draadeind van M20 oid ook mooi geweest zijn als je die niet gelast had maar gewoon door de stalen balk had laten gaan waardoor er een dikke moer zichtbaar zou zijn geweest.
Wat het hout betreft ben ik wel nieuwsgierig naar eventueel werken van het hout dat word tegengehouden door de stalen balk.